• Daniel12

Varför ska man inte hämnas oförrätter?

Jag har börjat bli ganska irriterad på svenskars generella inställning att man "ska inte hämnas för det slår tillbaka på en själv" och floskler som att "Den som gör andra illa mår själv dåligt" och att det skulle vara ett tillräckligt "straff".

Om man ska se till den universella lagen, som många "fritänkare" åberopar, att det man ger ut kommer tillbaka, så borde ju hämnd vara en logisk handling, eftersom man ger igen på någon som har gjort en själv illa. Och varför inte ta "den universella lagen" i egna händer då?

Varför är svenskar generellt så rädda för att hämnas? Tycker det är en ganska mesig och likgiltig inställning som innebär att folk ska kunna komma undan vilka beteenden som helst utan att lära sig någon läxa. För DET är absolut inte logiskt. Det finns människor som blir prövade och får ta skit från andra hela tiden trots att de är snälla och hjälpsamma mot andra, samtidigt som det finns uppenbara skitstövlar som kan bete sig hur som helst mot andra och komma undan med det och må bättre än genomsnittet.

Borde man inte hjälpa till att jämna ut det hela lite så att det blir rättvist?

Så kommer kanske någon floskelspottande typ och säger "Livet är inte rättvist".

Men som jag anser måste man jobba för att livet ska bli rättvist, så att de snälla och hjälpsamma får bättre liv samtidigt som man förstör för de välmående skitstövlarna. Om ingen annan hakar på kommer åtminstone jag se det som en av mina livsuppgifter...

• Svar på tråden Varför ska man inte hämnas oförrätter?
  • Daniel12
    telly skrev 2015-08-31 12:48:20 följande:

...speciellt om man lägger ner massa tid och energi på att planera en hämnd och så ger det inte det resultat man väntat sig. Typ en smocka som hämnd, och så får han ändå tjejen att tycka synd honom och blir hjälten. Och "hämnaren" står och är lång i ansiktet. Eller hämnas mot myglande försäljare, och betala krediten med enkronor. Jaha, försäljaren suckar lite men mer än så blev det inte.

Därav motviljan till hämnd.

Det kan också bli löjligt. Tex vissa invandrarkillar som ska "hämnas" för att en yngling råkade flirta med nåns syrra. Fjantigt, tycker svenskarna då.

Ja det där har jag upplevt, haha! Jag hämnades på en kille (går inte in på detaljer) som hade mer eller mindre tagit min kvinna ifrån mig. Som du säger så tyckte hon synd om honom och de blev ännu tightare. Det gjorde mig förstås ännu mer uppprörd, men jag insåg att det var bäst att skita i det och gå vidare..

• telly
    Daniel12 skrev 2015-08-31 14:38:46 följande:

Ja det där har jag upplevt, haha! Jag hämnades på en kille (går inte in på detaljer) som hade mer eller mindre tagit min kvinna ifrån mig. Som du säger så tyckte hon synd om honom och de blev ännu tightare. Det gjorde mig förstås ännu mer uppprörd, men jag insåg att det var bäst att skita i det och gå vidare..

Du ser
  • Daniel12
    Nerfherder skrev 2015-08-31 12:23:06 följande:

Vad skulle bli bättre av det? Tänk om den personen du vill hämnas på vill hämnas på dig?

Ofta har de personer som varit gemena mot mig varit fega typer som hellre sticker och gömmer sig än tar en fight. Men visst finns det enstaka exempel när man har "levt lite farligt", men det ger mig mer en kick, faktiskt.

• Mila76
    Daniel12 skrev 2015-08-31 14:29:56 följande:
    Intressant. Men att hämndbehov har psykologiska orsaker och beror på livserferenheter förstår man ju ändå.

Även om man "skakar av sig" och går vidare så brukar de ilskna tankarna och känslorna komma tillbaka hela tiden, så är det för mig iallafall, och därför ger det mig en inre tillfredsställelse när jag vet att någon får tillbaka för "gammal ost", och det blir lättare att gå vidare med.
    Du är väl antagligen neurotisk och ovänlig. Glad
    Antalet kvinnor i SD:s riksdagsgrupp är lägre än antalet kvinnor i Iraks parlament. Är du nöjd med det, Jimmie Åkesson?
  • Daniel12
    Tilja skrev 2015-08-31 11:54:51 följande:

Generellt skulle jag säga att det definitivt är övervägande negativt att hämnas. Tänk bara på alla krig som inte skulle finnas utan hämnd till exempel.

Visst är det så och det får man ha i åtanke. Men nu handlar min version av hämnd mer om att lära någon en läxa, inte att göra livet surt för personen generellt. Utan att på något vis ge igen med samma mynt så att personen själv får uppleva hur det känns så att säga.

• Daniel12
    Mila76 skrev 2015-08-31 14:42:07 följande:
    Du är väl antagligen neurotisk och ovänlig. Glad
    Neurotisk kanske stämmer, men ovänlig är jag sällan. Tvärtom så är jag typen som gärna hjälper och ställer upp för andra, men några gånger har det fallit i "fel jord" och personen har visat sin "tacksamhet" genom att jävlas eller svika mig på ett elakt sätt, och det är där min "neurotiska sida" kommer in i bilden.

• Fjärilslarv
    Daniel12 skrev 2015-08-31 11:44:58 följande:

Jag har börjat bli ganska irriterad på svenskars generella inställning att man "ska inte hämnas för det slår tillbaka på en själv" och floskler som att "Den som gör andra illa mår själv dåligt" och att det skulle vara ett tillräckligt "straff".

Om man ska se till den universella lagen, som många "fritänkare" åberopar, att det man ger ut kommer tillbaka, så borde ju hämnd vara en logisk handling, eftersom man ger igen på någon som har gjort en själv illa. Och varför inte ta "den universella lagen" i egna händer då?

Varför är svenskar generellt så rädda för att hämnas? Tycker det är en ganska mesig och likgiltig inställning som innebär att folk ska kunna komma undan vilka beteenden som helst utan att lära sig någon läxa. För DET är absolut inte logiskt. Det finns människor som blir prövade och får ta skit från andra hela tiden trots att de är snälla och hjälpsamma mot andra, samtidigt som det finns uppenbara skitstövlar som kan bete sig hur som helst mot andra och komma undan med det och må bättre än genomsnittet.

Borde man inte hjälpa till att jämna ut det hela lite så att det blir rättvist?

Så kommer kanske någon floskelspottande typ och säger "Livet är inte rättvist".

Men som jag anser måste man jobba för att livet ska bli rättvist, så att de snälla och hjälpsamma får bättre liv samtidigt som man förstör för de välmående skitstövlarna. Om ingen annan hakar på kommer åtminstone jag se det som en av mina livsuppgifter...

För att jag har annat att göra än att hämnas på de som gjort mig illa. jisses. Dessutom tänker jag inte sjunka till deras nivå. 
  • fluu

För att det oftast finns absolut noll mening med det.

Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • EnGladPingvin

Att hämnas kan för mig ge en kortvarig tillfredskänsla, men i längden leder till snarare till bitterhet. Jag mår bättre av att hålla huvudet högt inte falla till den andres nivå. På så sätt bibehåller jag min självkänsla och visar att jag är en bättre person. Det om något kan vara en nog så effektiv metod för hämnd.

• Fjärilslarv
    Daniel12 skrev 2015-08-31 14:29:56 följande:
    Intressant. Men att hämndbehov har psykologiska orsaker och beror på livserferenheter förstår man ju ändå.

Även om man "skakar av sig" och går vidare så brukar de ilskna tankarna och känslorna komma tillbaka hela tiden, så är det för mig iallafall, och därför ger det mig en inre tillfredsställelse när jag vet att någon får tillbaka för "gammal ost", och det blir lättare att gå vidare med.
    Då har du inte bearbetat klar händelsen.
    Jag har inte hämnats på någon av mina våldtäksmän eller mitt psykopatex.
  • sextiotalist

Svaren och dina egna misslyckade hämnder säger väl allt.

Att hämnas är att slösa energi och tid på någon som inte bryr sig och ger ingenting. Att inte bry sig, att skaka av sig är ofta denen bästa hämnden. För vad är ändå det värsta. Att inte någon bryr sig eller hur.

Och det är den som hämnas som är förloraren.

Svar på tråden Varför ska man inte hämnas oförrätter?