Dr Mupp skrev 2015-08-31 21:21:37 följande:
Inget vaktande och supersnäll vid all hantering. Han är inte mycket för att leka. Vill inte jaga pinnar eller bollar eller liknande. Tuggar inte på leksaker eller liknande. I allmänhet väldigt lugn inne, tycker om att ligga i sin korg och sova under sin filt (och under vårt täcke i vår säng när vi somnat) men desto piggare ute, då tycker han om att hänga med på alla möjliga saker. Snäll vid möte med andra hundar, tittar på dem men skäller inte och gör inga utfall.
Skäller när det kommer folk hem till oss och är då stressad, vi får gå i mellan och verkligen visa att det är ok människor.Då lugnar han ner sig och bryr sig sen inte om gästerna (om vi inte fikar) Skäller på ett av barnen när han kommer hem och skäller när jag kommer hem med MC-hjälm på huvudet och slutar skälla när jag tar av den.
Jag skulle klassa honom som väldigt underlägsen, osäker men samtidigt otroligt snäll och tålamodig på allt vi hittar på. Ställer upp på allt även allt som femåringen kan tänkas hitta på.
Hade det inte varit för att han kissar i sängar och soffor så skulle han vara den perfekta hunden. <3
Vilket betyder att någonstans har han fått grunden, både i trygghet och i uppfostran. Någon har gjort rätt, antagligen de allra första ägarna, när han var valp och unghund. Då har ni en grund att stå på. Alla hundar är inte lekgalna utan mer soffpotatisar =P Skällandet när vänner och barnet kommer hem, och du med hjälmen på, tyder på lite vakt, han vaktar hemmet, men så länge han inte går till attack och lyssnar när ni säger ifrån eller bara hälsar till och med är det helt ok. Han har trotts allt bara varit hemma hos er ett par månader och har väl inte hunnit lära känna alla som får komma in. Med barnet kommer det gå över om barnet bara är lugn och visar att "hej, det är bara jag som kommer"
Om ni vill få bukt med säng och soffkissandet måste ni nog ett tag skärma av. Inte så lätt med en liten hund, eftersom man helst vill att hunden ska kunna se, men inte komma in. Jag är helt för att hundar ska kunna röra sig i hela huset, men om ni absolut måste lämna hunden hemma någon gång, så försök i alla fall stänga sovrumsdörrar. Även under ensamhetsträningen. Om ni har hundsäng i sovrummet så skaffa en till, till vardagsrummet eller köket (jag hade en under köksbordet förut), så ni kan stänga till sovrummet utan dåligt samvete.