2 åring har börjat krångla med allt!
Känner på mig att vi är ensamma om detta och att detta är lite klassiskt "problem". Har haft sonen hemma heltid under 3 mån under sommaren. Han har utvecklats massor under sommaren, pratar massor och har blivit mer oblyg och framåt. Är oftast glad, pigg, aktiv och är väldigt trygg och oftast harmonisk. Men under sommaren har det även blivit så att han börjat krångla med det mesta. Han har blivit lite kinkig med maten, äter några tuggor och sen kan han inte sitta still längre, det är som att han inte har ro eller tid att äta. Eller så äter han några tuggor, tömmer vattenglaset i tallriken och börjar leka med maten, varpå vi tar bort honom från bordet och säger att så får du inte göra. Han har fått vid tillfällen nån smörgås när han tittat på Bamse och då har han ätit upp allt! Sedan samtidigt krånglar han med sövandet, det tar mellan 1-2 timmar att få honom att sova, han sparkar med benen i sängen, plockar med gosedjuren, pratar, sjunger, bubblar, ställer sig upp m.m. Då har han ändå sett trött ut innan eller så har vi fått avsluta kvällen för att han börjat bete sig illa, typ bits, kastar leksaker eller får utbrott. Han kan bli såååå arg när våra viljor kolliderar, han bara skriker rakt ut! Men efter ett tag går det att avleda honom och vi kan kramas och ta det lugnt. Detta beteende är också nytt. Till saken hör att jag är gravid och han ska få ett syskon om några månader och jag har stora problem med foglossning, så det har varit en väldigt stillsam sommar, vi har varit mycket hemma och hängt i vår trädgård. Tror ni att det är en klassisk utvecklingsfas? Eller är han uttråkad av att ha haft det väldigt lugnt under sommaren? Reagerar han på graviditeten, att han ska få syskon (säger bebis, pekar på magen) och att han tyvärr sett att jag haft/har ont och inte kan röra mig som jag annars brukar? Han fick även vara med om att jag blev hämtad med ambulans och sedan var jag inlagd några dagar, då vara han låg och ledsen. Gick över sedan när jag kom hem, men var väldigt mammig och ville veta vart jag var hela tiden. Men i oftast är han verkligen jätteglad, pigg, gillar att springa runt och busa, och tycker om närhet. Nu ska han komma igång igen med dagis och han pratar om sina kompisar där( säger namnen och leka) och nämner fröknarnas namn.