• Decibel84

    Kostnad?

    Vi har fått betala 1500 kronor för tre insemineringsförsök på sophia hemmet.
    Hur kommer det sig att andra säger att det är gratis?

  • Svar på tråden Kostnad?
  • Jag är bara jag

    Får man det via landstinget är det gratis eller om man har tur hos en privat liten gynklinik/gynläkare som vi fick. Annars kostar det alltid.

  • Decibel84

    meh vaddå tur?
    tycker det låter jätte konstigt att det ska handla om tur. varför får vissa det betalt?
    hur söker man det via landstinget isåfall?
    vi fick bara höra att absolut kan vi försöka insemination men att det kostar.

    är det något jag kan fråga när jag ska dit imorgon kanske?
    nån som gått gratis i sthlm?

  • Jag är bara jag
    Decibel84 skrev 2015-09-01 19:00:23 följande:
    meh vaddå tur?
    tycker det låter jätte konstigt att det ska handla om tur. varför får vissa det betalt?
    hur söker man det via landstinget isåfall?
    vi fick bara höra att absolut kan vi försöka insemination men att det kostar.

    är det något jag kan fråga när jag ska dit imorgon kanske?
    nån som gått gratis i sthlm?
    Har man gjort utredning via landstinget och är berättigad hjälp-det finns ju alltid vissa krav för att få hjälp- så kan man få insemination gratis eller IVF gratis. Vi har alltid gått privat till en klinik med en enda läkare och har han samarbete med sjukhuset så man får lämna sperma där och de fixar den och sen gör han inseminationen för bara läkarbesökskostnad eller högkostnadskort. Vi har f.ö lagt ut ca 350000-om det nu ens räcker- för att få barn så vill man ha barn kostar det tyvärr.
  • skatergirl81
    Decibel84 skrev 2015-09-01 18:36:17 följande:

    Vi har fått betala 1500 kronor för tre insemineringsförsök på sophia hemmet.

    Hur kommer det sig att andra säger att det är gratis?


    Det låter ju extremt billigt? Det brukar kosta många tusen när man betalar själv.
  • Decibel84
    Jag är bara jag skrev 2015-09-01 19:04:19 följande:
    Har man gjort utredning via landstinget och är berättigad hjälp-det finns ju alltid vissa krav för att få hjälp- så kan man få insemination gratis eller IVF gratis. Vi har alltid gått privat till en klinik med en enda läkare och har han samarbete med sjukhuset så man får lämna sperma där och de fixar den och sen gör han inseminationen för bara läkarbesökskostnad eller högkostnadskort. Vi har f.ö lagt ut ca 350000-om det nu ens räcker- för att få barn så vill man ha barn kostar det tyvärr.
    Jag klagar inte på kostnaden i sig men tycker det ska vara lika för alla.
    Det fanns inga krav för insemination annat än att man ska ha försökt minst ett år.
    Jag har inte hört om någon som inte får göra insemination.
    Vad har ni gjort för för ingrepp ?
  • Jag är bara jag
    Decibel84 skrev 2015-09-01 19:07:41 följande:
    Jag klagar inte på kostnaden i sig men tycker det ska vara lika för alla.
    Det fanns inga krav för insemination annat än att man ska ha försökt minst ett år.
    Jag har inte hört om någon som inte får göra insemination.
    Vad har ni gjort för för ingrepp ?
    Det är aldrig lika för alla! Antingen får man det via landstinget gratis eller får gå privat och då kostar det olika. Vi har gjort 2 insmeinationer,7 IVF:er och 6 ED varav jag ruvar just nu på den senaste.
  • Decibel84
    skatergirl81 skrev 2015-09-01 19:06:48 följande:
    Det låter ju extremt billigt? Det brukar kosta många tusen när man betalar själv.
    jag har inte läst eller hört om någon som betalat flera tusen för inseminering.
  • Decibel84
    Jag är bara jag skrev 2015-09-01 19:23:18 följande:
    Det är aldrig lika för alla! Antingen får man det via landstinget gratis eller får gå privat och då kostar det olika. Vi har gjort 2 insmeinationer,7 IVF:er och 6 ED varav jag ruvar just nu på den senaste.
    Fast det måste väl vara så att vissa får gå via landstinget Och för de som inte får det så måste det bero på olika faktorer, ellerhur?

    I vårat fall så sa dom att det inte fanns några specifika faktorer för att få göra insemination.
    Fanns inget ålderskrav eller BMI krav...

    IVF däremot har både åldersgräns och BMI krav
  • skatergirl81
    Decibel84 skrev 2015-09-01 19:32:28 följande:

    Fast det måste väl vara så att vissa får gå via landstinget Och för de som inte får det så måste det bero på olika faktorer, ellerhur?

    I vårat fall så sa dom att det inte fanns några specifika faktorer för att få göra insemination.

    Fanns inget ålderskrav eller BMI krav...

    IVF däremot har både åldersgräns och BMI krav


    Det var IVF jag tänkte på..Sorry. .konstigt då att ni inte får det via landstinget
  • Decibel84
    skatergirl81 skrev 2015-09-01 19:46:10 följande:
    Det var IVF jag tänkte på..Sorry. .konstigt då att ni inte får det via landstinget
    Det var det jag också kände.
    Jag kan betala vad som för ett barn, så det är inte pengarna som är ett problem. Men jag blir sur när vi får informationen att "alla får betala", när så inte är fallet.

Svar på tråden Kostnad?