• Rakad Apa

Transkvinna nekad att använda tjejernas omklädningsrum - rätt eller fel?

Saxat från Metro.se
    "150 elever protesterade ? vägrade låta transkvinnan Lila använda tjejernas omklädningsrum.
    Sedan hon var 13 år gammal har Lila Perry identifierat sig som kvinna. När hon ville använde sig av tjejernas omklädningsrum på gympalektionerna på Hillsboro High School ledde det till protester.
    Efter att skolans styrelse höll ett möte under torsdagen ordnade 150 elever en strejk under måndagen då de tillsammans gick ut ur skolan och vägrade komma in på två timmar. Samtidigt hölls en motprotest en kort bit bort från skolan.
    Skolan har erbjudit Perry ett könsneutralt omklädesrum, men hon menar att det skulle vara att inte erkänna henne som en riktig kvinna.
    ? Jag har inte skadat någon och jag vill inte känna mig utsorterad. Jag vill inte vara i ett könsneutralt omklädningsrum. Jag är en kvinna, jag ska inte behöva knuffas in i ett annat omklädningsrum, säger Lila Perry till Kmov.
    Efter protesterna har Lila Perry för sin eget säkerhets skull tvingats hoppa av gymnastiklektionerna. Hon är mycket kritisk till hur klasskamraterna behandlat henne.
    ? Det finns så mycket ignorans. De påstår att de är obekväma. Det tror jag inte en sekund på, det här är bara ren och simpel trångsynthet, säger hon till Kmov."
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-04 12:35
    Blev lite tokigt när jag skrev svarsalternativen, sorry.
    Ja betyder rätt och nej betyder fel.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Transkvinna nekad att använda tjejernas omklädningsrum - rätt eller fel?
  • Aniiee
    falukorv skrev 2015-09-06 18:55:58 följande:

Kvinna vs man är ju faktiskt något man föds till och såvida man inte gjort ett könsbyte ska man såklart gå in i det omklädningsrum man hör hemma utefter vilken kön man har.

Läs lite om vad jag skrivit och googla gärna lite mer, så ser du att det inte är så enkelt.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Anonym (Ja!)
    Aniiee skrev 2015-09-06 18:38:11 följande:
    Du läser överhuvudtaget inte vad jag skriver, va? Och XX och XY är inte de enda kromosomkombinationerna som finns. Man kan även ha XX-kromosomer och ha snopp, eller XY-kromosomer och ha snippa.

Man kan ha XX-kromosmer, men XY-hjärna. Man kan ha XY-kromosomer, men XX-hormoner. Man an till och med ha XX-kromosomer i högerarmen, men XY-kromosomer i vänsterarmen. Den du.

Så din punkt känns mer som en tre punkter eller fler.

..
    Varför skulle jag inte läsa det du skriver för att jag inte håller med om det. Sluta med sådana härskartekniker om du vill diskutera tack!

Till diskussionen

Du får gärna utveckla lite av ditt resonemang. Vem är det som påstår att det ligger till som du säger? 

1) Menar du att man kan ha olika kromosomuppsättningar i olika delar av kroppen? Har man verkligen gjort studier som visar att man kan ha olika kromosomuppsättningar i olika delar av kroppen? Hur yttrar det sig i praktiken? Blir man starkare i XY armen än i XX armen? Och hur man det uppstå rent mekanistiskt? Vid i befruktningen tränger t ex en Y spermie in i ett X ägg, när i fosterutvecklingen börjar det dela sig på ett annat sätt så att armarna får olika kromosomuppsättningar? 

2) Vad är skillnaden mellan en XY hjärna och en XX hjärna? Menar du att XY hjärnor är bra på logiskt tänkande och XX hjärnor mer på det emotionella? Som  i klassiskt, stereotypa bilder av män och kvinnor. Och är man som kvinna logiskt tänkande så beror det på att man har könet XY i hjärnan? Eller hur menar du? 

3) Vad är skillnaden på XX hormoner och XY hormoner? Det låter för mig förenklat att kalla det så. Hormonsystemet är en delikat balans av väldigt många hormoner. Mig veterligen är ett XX hormonsystem dominerat av östrogen och intimt kopplat till utveckling av den kvinnliga kroppen och tvärtom. Hur utmärker sig en kvinna med XY hormoner eller en man med XX hormoner?

• Aniiee
    Anonym (Ja!) skrev 2015-09-06 19:17:50 följande:
    Varför skulle jag inte läsa det du skriver för att jag inte håller med om det. Sluta med sådana härskartekniker om du vill diskutera tack!

Till diskussionen

Du får gärna utveckla lite av ditt resonemang. Vem är det som påstår att det ligger till som du säger? 

1) Menar du att man kan ha olika kromosomuppsättningar i olika delar av kroppen? Har man verkligen gjort studier som visar att man kan ha olika kromosomuppsättningar i olika delar av kroppen? Hur yttrar det sig i praktiken? Blir man starkare i XY armen än i XX armen? Och hur man det uppstå rent mekanistiskt? Vid i befruktningen tränger t ex en Y spermie in i ett X ägg, när i fosterutvecklingen börjar det dela sig på ett annat sätt så att armarna får olika kromosomuppsättningar? 

2) Vad är skillnaden mellan en XY hjärna och en XX hjärna? Menar du att XY hjärnor är bra på logiskt tänkande och XX hjärnor mer på det emotionella? Som  i klassiskt, stereotypa bilder av män och kvinnor. Och är man som kvinna logiskt tänkande så beror det på att man har könet XY i hjärnan? Eller hur menar du? 

3) Vad är skillnaden på XX hormoner och XY hormoner? Det låter för mig förenklat att kalla det så. Hormonsystemet är en delikat balans av väldigt många hormoner. Mig veterligen är ett XX hormonsystem dominerat av östrogen och intimt kopplat till utveckling av den kvinnliga kroppen och tvärtom. Hur utmärker sig en kvinna med XY hormoner eller en man med XX hormoner?

Ursäkta, härskartekniker är inte meningen. Jag blir bara frustrerad när jag upplever att folk inte har samma kunskaper som jag, eller tar till sig kunskaper de saknar. Det är en stooooooor personlig utmaning för mig.

De (för det är absolut inte frågan om någon enstaka person) som säger att det ligger till på det sätt som jag påstår är hela den medicinska och biokemiska vetenskapen. Då, framför allt, de inom dessa (och flera) områden som sysslar med biologisk könstillhörighet. Det finns gott om artiklar på pub,ed bla om du är intresserad av specifika namn eller studier inom området.

1) JA, det kan man ha. Kallas för "chimeraism". Det händer oftast, vad jag förstått, när foster smälter ihop (början till tvåäggstvillingar, där ena tvillingen "kanibaliserar" den andra) Ett intressant fall, om man vill läsa fallstudier, är Lydia Fairbanks, som har flera uppsättningar gener. Jag vet inte om hon har/hade båda uppsättningarna av de vanliga kromosomerna, men ändå intressant fall.

2) Nej, det menar jag inte, och det menar heller inte vetenskapen. Hjärnan ser lite olika ut på män och kvinnor, signalsubstanserna uppför sig lite olika och kopplingarna ser olika. ut. Enkelt förklarat: Både en man och en kvinna kan komma till samma plats, men de tar olika vägar. Eller samma tanke, med samma utfall. Det ena sättet är inte bättre än det andra, de är bara olika. Det är väl också här folk blir konsternerade. Jag säger "mäns och kvinnors hjärna är olika" (fakta och jag lägger inga värderingar i det), många blir alldeles till sig och "skriker" "kvinnor är fan inte sämre än män". Nej, det har jag inte sagt heller... Hjärnornas funktioner är i princip samma, det är bara "vägarna" (signalsubstanser, hjärnmateria, hormoner) som är olika. Och det syns på bla MRI. Det syns till och med redan på ultraljud. I v26 är flickfosters hjärnbryggor tätare än pojkfosters, och det håller sig genom hela livet. Män använder mer gråa celler, kvinnor använder mer vita celler. Män har mer testosteron i sina hjärnor, kvinnor har mer östrogen. osv.....

3) Det är klart att det är en förenkling. Det här är FL, inte biokemiföreläsning på Stanford. Det mest utmärkande för motsattshormoner torde dock vara androgynitet, men det är mer en gissning av mig baserat på erfarenhet (vilken inte är obetydlig) än av mig påläst vetenskap.
  • Anonym (Men för i helvvveee....)
    Aniiee skrev 2015-09-06 19:01:37 följande:

Läs lite om vad jag skrivit och googla gärna lite mer, så ser du att det inte är så enkelt.

Nog om det nu, vad tolkar du dig själv som?
  • Aniiee
    Anonym (Men för i helvvveee....) skrev 2015-09-06 20:47:00 följande:
    Nog om det nu, vad tolkar du dig själv som?
    Jag tolkar mig som en människa. Jag tolkar även dig som en människa. Behändigt, eller hur?
    Aniiee skrev 2015-09-06 21:00:36 följande:

Jag tolkar mig som en människa. Jag tolkar även dig som en människa. Behändigt, eller hur?

Fegt svar
  • Aniiee
    Anonym (Men för i helvvveee....) skrev 2015-09-06 22:08:54 följande:
    Fegt svar
    Nej, inte fegt, bara ungefär lika vidkommande som frågan var.
  • Anonym (Ja!)
    Aniiee skrev 2015-09-06 20:31:04 följande:
    Ursäkta, härskartekniker är inte meningen. Jag blir bara frustrerad när jag upplever att folk inte har samma kunskaper som jag, eller tar till sig kunskaper de saknar. Det är en stooooooor personlig utmaning för mig.

De (för det är absolut inte frågan om någon enstaka person) som säger att det ligger till på det sätt som jag påstår är hela den medicinska och biokemiska vetenskapen. Då, framför allt, de inom dessa (och flera) områden som sysslar med biologisk könstillhörighet. Det finns gott om artiklar på pub,ed bla om du är intresserad av specifika namn eller studier inom området.

1) JA, det kan man ha. Kallas för "chimeraism". Det händer oftast, vad jag förstått, när foster smälter ihop (början till tvåäggstvillingar, där ena tvillingen "kanibaliserar" den andra) Ett intressant fall, om man vill läsa fallstudier, är Lydia Fairbanks, som har flera uppsättningar gener. Jag vet inte om hon har/hade båda uppsättningarna av de vanliga kromosomerna, men ändå intressant fall.

2) Nej, det menar jag inte, och det menar heller inte vetenskapen. Hjärnan ser lite olika ut på män och kvinnor, signalsubstanserna uppför sig lite olika och kopplingarna ser olika. ut. Enkelt förklarat: Både en man och en kvinna kan komma till samma plats, men de tar olika vägar. Eller samma tanke, med samma utfall. Det ena sättet är inte bättre än det andra, de är bara olika. Det är väl också här folk blir konsternerade. Jag säger "mäns och kvinnors hjärna är olika" (fakta och jag lägger inga värderingar i det), många blir alldeles till sig och "skriker" "kvinnor är fan inte sämre än män". Nej, det har jag inte sagt heller... Hjärnornas funktioner är i princip samma, det är bara "vägarna" (signalsubstanser, hjärnmateria, hormoner) som är olika. Och det syns på bla MRI. Det syns till och med redan på ultraljud. I v26 är flickfosters hjärnbryggor tätare än pojkfosters, och det håller sig genom hela livet. Män använder mer gråa celler, kvinnor använder mer vita celler. Män har mer testosteron i sina hjärnor, kvinnor har mer östrogen. osv.....

3) Det är klart att det är en förenkling. Det här är FL, inte biokemiföreläsning på Stanford. Det mest utmärkande för motsattshormoner torde dock vara androgynitet, men det är mer en gissning av mig baserat på erfarenhet (vilken inte är obetydlig) än av mig påläst vetenskap.
    Jag förstår att det är en utmaning för dig att övertyga andra om din kunskap. 
    Tack för väldigt mycket intressant  information. Frågan är bara hur mycket som är fakta och hur mycket som är teorier som förespråkas av en forskningsinriktning. Dvs hur vidspridda och allmänt accepterade det här tänket att sätta kön på olika kroppsdelar. 

Utifrån det du skriver får jag inte riktigt ihop det med att det skulle finnas flera kön. Men det är ju ingenting jag fördjupat mig i. Men lite reflektioner: 

1) Tänker att om det blir en sammansmältning av 2 foster så är det väl egentligen en slags siamesisk tvilling. Ett kvinnligt foster som fått en arm av sin bror typ. Det borde ju vara ganska klart vad grundkönet är. Eller?

2)  Det är ju egentligen inte så konstigt om mäns och kvinnors hjärnor ser olika ut -  vi ser ju olika ut på utsidan. Män har mer testosteron och snopp, kvinnor mer östrogen och snippa. Varför behöver man sätta särskilda kön för olika hjärntyp? Är det så att det inte är så signifikant koppling mellan hjärntyp och kön? Men finns det verkligen ett behov av att konstatera att en kvinna har en manlig hjärna. Skulle någon säga så till mig (som ofta tänker som en man) skulle jag känna mig grymt kränkt. 

3) En vanlig orsak till androgynitet hos kvinnor är det metabola syndromet PCO. Det har ingenting med könstillhörighet att göra. Det handlar om att testostronet får ökat spelrum och att kvinnor får ökad behåring på typiskt manliga ställen och att mensen uteblir. Om man skulle mena att dessa kvinnor har ett XY kön på sina hormoner vore det en grov skymf och ett stort feltänk. Därför har jag svårt att köpa att det skulle finnas kön på hormoner. 

En fundering är förståss vilka av dessa parametrar som påverkar människors uppfattning om vilket kön man tillhör. Jag kan tänka mig att det finns mycket psykologi i detta också. Om det som kille eller tjej är OK att vara i hela registret kanske behovet av att ta till drastiska åtgärder som könskorrigering minskar. Om man skriver mycket om könskorrigering som en möjlighet som är accepterad genererar det fler som tror att de kan lösa sina existentiella frågor med en operation.  För tyvärr är det inte alla som korrigerar som blir av med sina existentiella bekymmer. Vad jag förstått är det inte ovanligt med psykisk ohälsa och självmord just efter korrigeringar när verkligheten kommer i kapp. 
    Aniiee skrev 2015-09-06 22:13:04 följande:

Nej, inte fegt, bara ungefär lika vidkommande som frågan var.

Men vadå, nej det är jätte enkelt. Man eller kvinna...
  • Aniiee
    Anonym (Men för i helvvveee....) skrev 2015-09-06 22:38:37 följande:
    Men vadå, nej det är jätte enkelt. Man eller kvinna...
    Jag sa inte att det var svårt, jag sa att det inte var vidkommande. Min könstillhörighet är för tråden och diskussionen ovidkommande.
    Aniiee skrev 2015-09-06 22:48:06 följande:

Jag sa inte att det var svårt, jag sa att det inte var vidkommande. Min könstillhörighet är för tråden och diskussionen ovidkommande.

Asså du är en sån där. Som måste va speciell jämt
  • Anonym (Annelie)
    Anonym (Men för i helvvveee....) skrev 2015-09-07 12:17:11 följande:
    Asså du är en sån där. Som måste va speciell jämt
    Men va fan! Den här tråden handlar inte om Aniiees könstillhörighet. Det är dessutom ett jävla oskick att försöka tvångsetikettera andra :(
  • Anonym (Genuint undrande)

Har inte hängt med i hela tråden, kanske nån klargjort detta men jag har lite funderingar.

När jag läser den här tråden får jag känslan av att synen på transsexuella antingen utgår från tanken a transsexuell är man för att man är född i fel kropp och att det finns en biologisk förklaring bakom eller tanken b att transsexuell handlar om att man känner att man är född i fel kropp. Alltså en identitetsfråga och inte biologisk.

Jag går runt och tror att de flesta som är transsexuella är det pga att de känner sig som det andra könet och att det handlar om att man vill leva som det och identifiera sig som det. Och att detta är mentalt och inte biologiskt. Och att de som är androgyna och har biologiska förklaringar bakom är en liten del.

Så nu undrar jag om någon kan vara snäll att med hjälp av fakta reda ut hur det egentligen ser ut. För jag har svårt att tro att det finns så där jättemånga hermafroditer i världen.

Anonym (Genuint undrande) skrev 2015-09-07 13:30:01 följande:

Har inte hängt med i hela tråden, kanske nån klargjort detta men jag har lite funderingar.

När jag läser den här tråden får jag känslan av att synen på transsexuella antingen utgår från tanken a transsexuell är man för att man är född i fel kropp och att det finns en biologisk förklaring bakom eller tanken b att transsexuell handlar om att man känner att man är född i fel kropp. Alltså en identitetsfråga och inte biologisk.

Jag går runt och tror att de flesta som är transsexuella är det pga att de känner sig som det andra könet och att det handlar om att man vill leva som det och identifiera sig som det. Och att detta är mentalt och inte biologiskt. Och att de som är androgyna och har biologiska förklaringar bakom är en liten del.

Så nu undrar jag om någon kan vara snäll att med hjälp av fakta reda ut hur det egentligen ser ut. För jag har svårt att tro att det finns så där jättemånga hermafroditer i världen.

Max en person på två tusen är hermafrodit. Eller 675 personer på 1 120 000.
  • themia
    Anonym (Genuint undrande) skrev 2015-09-07 13:30:01 följande:

Transsexuell och hermafrodit är helt olika företeelser.
    En "hermafrodit" är född med biologiska könskarakteristika från båda könen. När det gäller människor är den rätta benämningen "intersexuell". "Hermafrodit" bör endast användas när det gäller djur.

En transsexuell är, som du själv skriver, en person som upplever sig tillhöra det motsatta könet mot vad biologiska  könskarakteristika visar.
    Det handlar alltså främst om identitet, man vill bli erkänd som den man upplever sig vara.
  • Anonym (Ja!)
    themia skrev 2015-09-08 14:30:44 följande:
    Transsexuell och hermafrodit är helt olika företeelser.
    En "hermafrodit" är född med biologiska könskarakteristika från båda könen. När det gäller människor är den rätta benämningen "intersexuell". "Hermafrodit" bör endast användas när det gäller djur.

En transsexuell är, som du själv skriver, en person som upplever sig tillhöra det motsatta könet mot vad biologiska  könskarakteristika visar.
    Det handlar alltså främst om identitet, man vill bli erkänd som den man upplever sig vara.
    Hur hänger detta ihop med Aiinee:s inlägg om XX och XY hjärnor och hormoner. Jag får liksom inte ihop det... 
  • themia
    Anonym (Ja!) skrev 2015-09-08 21:04:08 följande:
    Hur hänger detta ihop med Aiinee:s inlägg om XX och XY hjärnor och hormoner. Jag får liksom inte ihop det... 
    Det kan hen säkert förklara
  • Anonym (Bollinger)
    themia skrev 2015-09-08 23:15:57 följande:
    Det kan hen säkert förklara

Hen identifierar sig tydligen som ett Z - vad nu det betyder.
  • Aniiee
    Anonym (Bollinger) skrev 2015-09-23 00:33:58 följande:

Hen identifierar sig tydligen som ett Z - vad nu det betyder.
    Z är en beteckning för pangender.

Så, nu fick alla en till att googla på. Demon
Svar på tråden Transkvinna nekad att använda tjejernas omklädningsrum - rätt eller fel?