Frågan är väl hur ni hade tänkt lösa fl om ni inte hade separerat? Antingen får ju pappan vara hemma sina dagar eller också får han föra över dem till dig. Ska du jobba måste du ju ha någon som barnvakt, då de flesta förskolor inte tar emot ett barn före 1 års ålder plus att du måste ansöka minst 4-6 månader före beroende av kommun. Jag tror Borås är ett undantag från 1-årsregeln om jag förstått det rätt.
Sedan skulle jag rekommendera att ni tar hjälp av familjerätten, som är en rådgivande instans med barnets bästa för ögonen (namnet är missvisande). Det är gratis och där kan ni få hjälp att diskutera boendet, umgänge mm.
Före 3 års ålder brukar man inte rekommendera varannan vecka alls. Om mamman haft i princip all omsorg brukar de rekommendera kortare umgängen med pappan, men ofta. Ett alternativ kan så småningom vara att ha 2 dagar var typ. Detta för att barnet har svårt att bibehålla en trygg anknytning, även om jag personligen inte helt tror att denna teori stämmer. En verbal tvååring förstår ganska mycket anser jag.
Vi separerade tack och lov inte förrän efter barnet var ett år och jag hade börjat jobba och hade egen inkomst och förskoleplatsen fanns. Dock fick jag ringa runt till förskolecheferna för att få en omflyttning snabbt då jag flyttade in till stan med 2 mil från första förskolan.
Kolla om du har rätt till bostadsbidrag och gör upp om underhåll, en del sköter det själva, en del går genom försäkringskassan. Sover barnet helt hos dig har du rätt till 1273 kr per månad från pappan.
Lycka till!