• mammajanuari2015

Separera med bebis

Är mamma till en liten pojke på 7 månader. Efter många försök att få relationen att fungera med pappan så tror jag att jag har kommit fram till att vi ska separera. Det är ständigt bråk hela tiden och nu har jag tröttnat och känner att jag inte orkar längre. Jag vill vara en glad och lycklig mamma istället för att ständigt vara nere och ledsen.

Ni andra som har separerat med en bebis, hur har ni löst det? Jag har varit mammaledig hela tiden och har nästan slut på mina dagar. Pappan jobbar heltid och mycket övertid. Vill att barnet ska bo hos mig men självklart träffa sin pappa regelbundet också. Hoppas det finns fler ensamstående mammor att diskutera med!

• Svar på tråden Separera med bebis
  • Frida1992

Har också varit där. Dock var min tjej 3mån når jag lämna pappan. Vi har pratat med fam.rätt och fam.råd, men de hjälpte inte så jag lämna han. Men han jobbade inte, jag har snålat på min dagar som fan, ätit hos min mamma varje dag nästan så kunde vara hemma tills hon var ett år. När jag separera så var de ingen större skillnad mot när vi var ihop för han var ändå aldrig där på nätter osv. Han bara sov, jag fick ta allt.... Hoppas allt löser sig för dig! Vet precis hur du känner! Jag känner mig blåst på hennes första år eftersom pappan var så elak verbalt med mig så var jag ofta jätte ledsen. Kan vara de än idag men då bara en stund. De blir bättre! Massa styra åt dig!!!

• mammajanuari2015

Känner igen det du skriver så väl! Här handlar allt bara om pappans behov. Vad han behöver.Han är så himla egoistisk o det känns som jag tar hand om två barn hemma. Där min sjumånaders är den enklaste av dem. Vi har också testat familjerådgivning. Utan några som helst resultat. Nu känns det som att bägaren runnit över och jag orkar inte längre. Vill bara inte att han ska bo varannan vecka och hatta fram o tillbaka. Han är ju fortfarande väldigt liten :( jag har precis börjat jobba lite igen också. Just för mina dagar tagit slut. Vet inte hur jag ska få ihop allt o skönt att höra om andra mammor som fått det att fungera! :)

• mammalovis

Frågan är väl hur ni hade tänkt lösa fl om ni inte hade separerat? Antingen får ju pappan vara hemma sina dagar eller också får han föra över dem till dig. Ska du jobba måste du ju ha någon som barnvakt, då de flesta förskolor inte tar emot ett barn före 1 års ålder plus att du måste ansöka minst 4-6 månader före beroende av kommun. Jag tror Borås är ett undantag från 1-årsregeln om jag förstått det rätt.

Sedan skulle jag rekommendera att ni tar hjälp av familjerätten, som är en rådgivande instans med barnets bästa för ögonen (namnet är missvisande). Det är gratis och där kan ni få hjälp att diskutera boendet, umgänge mm.

Före 3 års ålder brukar man inte rekommendera varannan vecka alls. Om mamman haft i princip all omsorg brukar de rekommendera kortare umgängen med pappan, men ofta. Ett alternativ kan så småningom vara att ha 2 dagar var typ. Detta för att barnet har svårt att bibehålla en trygg anknytning, även om jag personligen inte helt tror att denna teori stämmer. En verbal tvååring förstår ganska mycket anser jag.

Vi separerade tack och lov inte förrän efter barnet var ett år och jag hade börjat jobba och hade egen inkomst och förskoleplatsen fanns. Dock fick jag ringa runt till förskolecheferna för att få en omflyttning snabbt då jag flyttade in till stan med 2 mil från första förskolan.

Kolla om du har rätt till bostadsbidrag och gör upp om underhåll, en del sköter det själva, en del går genom försäkringskassan. Sover barnet helt hos dig har du rätt till 1273 kr per månad från pappan.

Lycka till!

• Frida1992
    mammajanuari2015 skrev 2015-09-03 17:15:32 följande:

Känner igen det du skriver så väl! Här handlar allt bara om pappans behov. Vad han behöver.Han är så himla egoistisk o det känns som jag tar hand om två barn hemma. Där min sjumånaders är den enklaste av dem. Vi har också testat familjerådgivning. Utan några som helst resultat. Nu känns det som att bägaren runnit över och jag orkar inte längre. Vill bara inte att han ska bo varannan vecka och hatta fram o tillbaka. Han är ju fortfarande väldigt liten :( jag har precis börjat jobba lite igen också. Just för mina dagar tagit slut. Vet inte hur jag ska få ihop allt o skönt att höra om andra mammor som fått det att fungera! :)

Två barn, så kände jag med och då är de lika att inte vara ihop! Nääh fam.råd hjälpte inte oss nått heller faktiskt, samtalen gick bara ruuunt ruuunt om samma saker varje gång. Neej JAG tycker varannan vecka är alldelens för tidigt!! Min tjej som snart är två är bara varannan helg hos han. Fam.rätten rekomenderar inte växelvis boende för barn under 3år. Jag tycker du borde ringa er fam.rätt och kolla om de inte kan hjälpa er med att styra upp ett umgänge tillsvidare om ni inte är överrens. Och i västa fall får du gå till tingsrätten så får de hjälpa er med umgänget :( svårt när du jobbar. Jag var ju iaf hemma första året när jag snåla med mina dagar. Men om du ännu kan prata med pappan kanske han kan ta barnet de timmar du jobbar? Eller att han ger dig några av hans dagar? :) håller tummarna att allt går bra för dig!!
  • Brumma
    mammalovis skrev 2015-09-03 21:04:36 följande:

.

Kolla om du har rätt till bostadsbidrag och gör upp om underhåll, en del sköter det själva, en del går genom försäkringskassan. Sover barnet helt hos dig har du rätt till 1273 kr per månad från pappan.

Lycka till!

Lägger bara till här så att TS inte tror att det blir mindre underhåll pga vh tex..

Avdrag på underhållet får man göra om barnet bor fem nätter i sträck eller minst sex nätter på en månad. Då är avdraget 1/40 av underhållet per natt. Vilket gör (om man använder försäkringskassan ) 39:- per dygn med den nya ökningen 1573:-
Svar på tråden Separera med bebis