• Jeanette93

Jag behöver hjälp!

Jag var på ultraljud idag på grund av att jag har haft små blödningar i en hel vecka, trodde det var ett pågående missfall... Så jag bokade in en tid på gyn och fick komma dit och göra ett ultraljud, det visade sig att jag går in i vecka 7 imorgon och att det inte var något fel utan att jag har en väldigt känslig livmodertapp som det blöder ifrån.

Men till min fråga, om man är i vecka 7 enligt ett ultraljud räknar dom från första mensens sista dag, så som som räknar? Eller räknar dom från att jag blev gravid för 7 veckor sen? Glömde fråga idag när jag var på gyn, eftersom att jag blev så chockad, hade ställt in mig på att det inte var något där inne, men så var det ett litet hjärta som pickade...

Tack på förhand....

• Svar på tråden Jag behöver hjälp!
  • Iowhannah

På ultraljud ser de ju inte när du hade mens senast. Du är helt enkelt gravid i vecka 7 (vilket i sig innebär att fostret är ca 5 veckor gammalt).

• Jeanette93
    Iowhannah skrev 2015-09-03 21:17:15 följande:

På ultraljud ser de ju inte när du hade mens senast. Du är helt enkelt gravid i vecka 7 (vilket i sig innebär att fostret är ca 5 veckor gammalt).

Det innebär alltså att dom räknar från min första dag sista mens?, tack för hjälpen :)
  • Cyanea

Nej, de räknar baserat på hur stort embryot är. Alla embryon följer samma tillväxtkurva fram tills ungefär halvvägs in i graviditeten, så de mäter och kan då avgöra hur gammalt det är. Sen kanske det sammanfaller med din senaste mens. 

• Liten till

Om dom sa att du går in i vecka 7 imorgon så är du alltså v 6+6 idag (v7 alltså) och i morgon blir det 7+0 och då säger man v 8 när du läser på alla sidor osv. Ja de räknar ju också att graviditeten startade två veckor innan ÄL. Och Grattis till graviditeten, skönt att allt såg bra ut! Lycka till med allt.

• Jeanette93
    Cyanea skrev 2015-09-03 21:37:17 följande:

Nej, de räknar baserat på hur stort embryot är. Alla embryon följer samma tillväxtkurva fram tills ungefär halvvägs in i graviditeten, så de mäter och kan då avgöra hur gammalt det är. Sen kanske det sammanfaller med din senaste mens. 

Okej, men det är alltså inte 7 veckor sedan jag blev gravid utan 5 då?, tycker det är så lustigt som dom räknar...
  • annasv1980
    Jeanette93 skrev 2015-09-04 20:13:55 följande:

Okej, men det är alltså inte 7 veckor sedan jag blev gravid utan 5 då?, tycker det är så lustigt som dom räknar...

Tvärtom. Det ÄR 7 v sen du blev gravid. Är du osäker på vem som är fadern eller varför är det så viktigt nu när du både fått bekräftat att du är gravid och hur långt gången du är?
  • hondendärtjejen

Det är för att det är svårare att veta när ägglossningen och befruktningen ägde rum.
  • Cyanea
    Helt rätt, och jag kan bara hålla med dig. Jag tror att det är för "enkelhetens skull". Det är lättare att säga att man är gravid i 40 veckor istället för 38. Sen vet de flesta inte så exakt när de blev gravida, så i början (innan man daterat med hjälp av UL) räknar man från sista mensens första dag. Så ditt embryo är 5 veckor gammalt, men du har "varit gravid" i 7 veckor. 
  • Jeanette93
    annasv1980 skrev 2015-09-04 20:17:03 följande:
    Tvärtom. Det ÄR 7 v sen du blev gravid. Är du osäker på vem som är fadern eller varför är det så viktigt nu när du både fått bekräftat att du är gravid och hur långt gången du är?

Okej, det är så att jag har en sambo och vi har varit ett par i över 5 år och vi vill båda ha barn, vi har planerat barn, de blev lite tidigare nu än vi tänkt men de skulle absolut inte göra något alls. Men problemet är att vi är swingers och den 12 Juli hade jag mens, hade mens i 5-6 dagar ungefär och den 25 Juli träffade vi en ensam kille för trekant och vi sa att han inte fick komma i mig pga att jag inte skyddar mig, så använde ingen kondom (jag vet, de va väldigt dumt). Han kom aldrig i mig, det var bara min kille som kom i mig, vid detta datumet hade jag inte ägglossning eftersom att jag inte har en 28 dagars cykel, jag har alltid min ägglossning i början på varje månad, alltså runt den sista juli och runt den 1-2 augusti. Men sen upptäckte vi att jag var gravid, min sambo och jag hade haft oskyddat sex och han kom i mig den 30 Juli, då jag hade ägglossning...
    Men nu är vi tveksamma till att behålla "barnet"... eftersom att vi inte vet om de är vårt barn utan om de kan vara hans, eftersom att de bara skiljer 5-6 dagar från att vi var med honom tills jag blev gravid.
  • annasv1980
    Jeanette93 skrev 2015-09-05 21:21:27 följande:

Okej, det är så att jag har en sambo och vi har varit ett par i över 5 år och vi vill båda ha barn, vi har planerat barn, de blev lite tidigare nu än vi tänkt men de skulle absolut inte göra något alls. Men problemet är att vi är swingers och den 12 Juli hade jag mens, hade mens i 5-6 dagar ungefär och den 25 Juli träffade vi en ensam kille för trekant och vi sa att han inte fick komma i mig pga att jag inte skyddar mig, så använde ingen kondom (jag vet, de va väldigt dumt). Han kom aldrig i mig, det var bara min kille som kom i mig, vid detta datumet hade jag inte ägglossning eftersom att jag inte har en 28 dagars cykel, jag har alltid min ägglossning i början på varje månad, alltså runt den sista juli och runt den 1-2 augusti. Men sen upptäckte vi att jag var gravid, min sambo och jag hade haft oskyddat sex och han kom i mig den 30 Juli, då jag hade ägglossning...

Men nu är vi tveksamma till att behålla "barnet"... eftersom att vi inte vet om de är vårt barn utan om de kan vara hans, eftersom att de bara skiljer 5-6 dagar från att vi var med honom tills jag blev gravid.

Ok det förklarar saken. Jobbigt, men skyddar man sig inte kan ju vad som helst hända. Vems barnet är kan ni inte ta reda på förrän det är fött så ni måste väl tänka över vad ni vill och även prata med den andra killen.
  • Jeanette93
    annasv1980 skrev 2015-09-06 21:19:41 följande:
    Ok det förklarar saken. Jobbigt, men skyddar man sig inte kan ju vad som helst hända. Vems barnet är kan ni inte ta reda på förrän det är fött så ni måste väl tänka över vad ni vill och även prata med den andra killen.
    Eftersom att jag inte hade ägglossning då (jag känner av när jag har den) så trodde jag att de var lugnt och han kom inte i mig, men min kille är väldigt osäker och jag förstår honom. Det är inte roligt att gå en hel graviditet och inte veta 100 om de är min killes barn och sen ta faderskapstestet då, för skulle de visa den andra killen att han är pappa så är de ju kört... Så tyvärr får de bli en abort, trots att vi verkligen inte vill egentligen så kan vi inte ta den risken
Svar på tråden Jag behöver hjälp!