• Marie357

Hur mycket u underhåll?

Jag har barnen ifrån söndag eftermiddag ojämn helg till torsdag ojämn vecka som det är nu... Vad kan jag räkna med i underhåll om man tänker på fk beräkningar?

• Svar på tråden Hur mycket u underhåll?
  • mammaåten

Finns väl nån snurra på FK's hemsida där man kan räkna ut vad det ska landa på.

• Marie357
    mammaåten skrev 2015-09-03 21:37:41 följande:

Finns väl nån snurra på FK's hemsida där man kan räkna ut vad det ska landa på.

Har inte hittat någon
  • Sockervaddspinnen

sön ojämn helg till tors ojämn vecka? 11 dagar?
    eller menar du sön ojämn till tors jämn = 4 dagar?

• Brumma

Om jag förstår rätt har den andra föräldern barnet vh från torsdag tom söndag?

Har nu underhållet (alltså underhållsstöd) genom försäkringskassan så är basbeloppet på 1573 (från 1 september). Umgängesföräldern får göra avdrag om barnet sover där fem nätter i sträck ELLER minst sex nätter på en kalendermånad. Avdraget är 1/40 av underhållet per natt.

Om jag förstått hur ni har uppdelningen korrekt blir avdraget då 1338:- i månaden. Avdraget dom umgängesföräldern får göra är då 235:- i månaden.

Annars, om ni är överens, så finns det en hjälpräknare på försäkringskassans hemsida där ni fyller i respektive förälders överskott samt barnets falska kostnad, minus barnbidraget. Räknaren hjälper då till att räkna ut underhållet procentuellt efter era båda överskott.

Räknaren hittar du på denna sida www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag

Ett tredje sätt är att titta på vad konsumentverkets sida. De har beräkningar för vad ett barn beräknas ha för baskostnader.

Et fjärde är att stämma på underhåll och låta domstol bestämma. Då behöver du dock visa varför ert barn kostar mer än normalt.

Oavsett hur man räknar ut så har umgängesföräldern rätt att göra avdrag för de där helgerna med 1/40 av överenskommet underhåll OM vistelsetiden inye räknats med från början och att ni då satte en lägre summa.

• Brumma

Rättelse. ..

Avdraget blir naturligtvis inte 1338:- utan summan som betalas ut till boendeföräldern blir 1338:-...

Sorry. Är lite trött :D

• Brumma

Oj. En till. Barnets FAKTISKA kostnader fylls i. Inte falska..

• Marie357
    Brumma skrev 2015-09-04 23:52:29 följande:

Om jag förstår rätt har den andra föräldern barnet vh från torsdag tom söndag?

Har nu underhållet (alltså underhållsstöd) genom försäkringskassan så är basbeloppet på 1573 (från 1 september). Umgängesföräldern får göra avdrag om barnet sover där fem nätter i sträck ELLER minst sex nätter på en kalendermånad. Avdraget är 1/40 av underhållet per natt.

Om jag förstått hur ni har uppdelningen korrekt blir avdraget då 1338:- i månaden. Avdraget dom umgängesföräldern får göra är då 235:- i månaden.

Annars, om ni är överens, så finns det en hjälpräknare på försäkringskassans hemsida där ni fyller i respektive förälders överskott samt barnets falska kostnad, minus barnbidraget. Räknaren hjälper då till att räkna ut underhållet procentuellt efter era båda överskott.

Räknaren hittar du på denna sida www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/separerar/bor_hos_mig/underhallsbidrag

Ett tredje sätt är att titta på vad konsumentverkets sida. De har beräkningar för vad ett barn beräknas ha för baskostnader.

Et fjärde är att stämma på underhåll och låta domstol bestämma. Då behöver du dock visa varför ert barn kostar mer än normalt.

Oavsett hur man räknar ut så har umgängesföräldern rätt att göra avdrag för de där helgerna med 1/40 av överenskommet underhåll OM vistelsetiden inye räknats med från början och att ni då satte en lägre summa.

Tack!

Jag haft barnen extra nu under en månad då 8 dagar extra emot vad jag skulle ha. Frågade fadern till barnen om extrapengar, men han är bankrutt säger han.

Men detta är ju kostnader som jag inte har räknat med i min budget.

Men frågan är om man bara kan ansöka om 1 månad, eller hur jag ska göra..?

• Brumma
    Marie357 skrev 2015-09-06 10:30:05 följande:

Tack!

Jag haft barnen extra nu under en månad då 8 dagar extra emot vad jag skulle ha. Frågade fadern till barnen om extrapengar, men han är bankrutt säger han.

Men detta är ju kostnader som jag inte har räknat med i min budget.

Men frågan är om man bara kan ansöka om 1 månad, eller hur jag ska göra..?

Har du barnen boende hos dig i vanliga fall så får du max 1573 (tidigare 1273) om ni går genom försäkringskassan. Oavsett om du har dem alla dagar utom vh eller även vh. Så är det så att du är boendeförälder så får du inte mer för att umgängesföräldern inte har sina planerare dagar.

Tror du kan söka underhållsstöd en månad tillbaka i tiden.

Däremot kan du ju få MINDRE än undw4hållstödet om umgängesföräldern har barnen mer.

Om du har barnen boende hos dig har du väl även barnbidragen?

Med barnbidrag, underhåll samt ditt eget bidag har du ungefär 5000:- att lägga på barnen (räknar med två barn).
  • Brumma

Såg nu att jag kan ha missuppfattat dig. Underhållsstöd kan du bara få om barnen bor stadigvarande med hos dig. Alltså inte om de bor mer en månad.

Däremot kan man söka underhållsstöd vid växelvis boende om man har barnen vv normalt. Det påverkar inte den andra föräldern och är på ett halvt underhållsstöd.

Det är inkomstbaserat.

Svar på tråden Hur mycket u underhåll?