• Justus Veritas

VD ställde in företagets Italienresa – skänker 400 000 till flyktingar /Metro

Metro:

Jonas ställde in företagets Italienresa ? skänker 400 000 till flyktingar
    www.metro.se/nyheter/jonas-stallde-in-foretagets-italienresa-skanker-400-000-till-flyktingar/EVHoid!qejZulZyx1H8s/
    bit.ly/1PPyOw2

Bilderna på den döde pojken Aylan som flöt i land på en strand har gjort att många har fått upp ögonen för den pågående flyktingkatastrofen.

Därför fick de 50 anställda på IT-företaget B3IT Connexions ett mejl under torsdagskvällen.

Han meddelade att företaget valt att prioritera om och istället lägga 400 000 kronor till flyktingar från Syrien ? pengar som kan ge tält och mat till 5 714 personer i en månad.

Han har också bestämt att helgen då företaget skulle ha åkt till Italien ska ägnas åt att samla in kläder till behövande. Han räknar med alla sina 50 anställda och deras familjer och att de ska ha detta som "kul aktivitet" tillsammans.

Företagets sajt: www.connexions.se/

Vad tycker du? Öppnade Jonas sitt hjärta? Agerade han kristligt? Vad tror du de anställda tycker? Ledningsgruppen och många fler verkar oerhört nöjda. Tror du att alla anställda är nöjda? Tror du att en sån här resa kan vara en bonus för många hårt arbetande som kanske jobbat hela sommaren och sett fram emot resan? Tror du att vissa tycker att stora företag som det går bra för hade kunnat skänka en större summa oavsett om Italienresan blev av eller inte? Att det är upp till dom själva? Tänk hur mycket t ex Apple eller Telenor eller andra företag skulle kunna ge. Gör de det? Om inte, varför tror du de inte gör det?

• Svar på tråden VD ställde in företagets Italienresa – skänker 400 000 till flyktingar /Metro
  • Nerfherder
    Justus Veritas skrev 2015-09-06 20:21:46 följande:
    Nej, ska nåt göras, så ska det göras ordentligt, är min devis.

Det har jag ingen aning om. Det får du kolla med dom.
    Så du kommer att åka dit och hjälpa till alltså?
  • Justus Veritas
    Nerfherder skrev 2015-09-06 20:28:08 följande:

Så du kommer att åka dit och hjälpa till alltså?

Vad menar du?
  • Nerfherder
    Justus Veritas skrev 2015-09-06 20:39:27 följande:
    Vad menar du?
    Ja, du vill ju göra saker ordentligt...
  • Justus Veritas
    Nerfherder skrev 2015-09-06 20:45:04 följande:

Ja, du vill ju göra saker ordentligt...

Förstår fortfarande inte vad du menar.
  • Nerfherder
    Justus Veritas skrev 2015-09-06 20:55:25 följande:

Förstår fortfarande inte vad du menar.

Du vill ju hjälpa till, vad jag förstår
  • Justus Veritas
    Nerfherder skrev 2015-09-06 21:02:53 följande:

Du vill ju hjälpa till, vad jag förstår

Har jag sagt det? Jag sa att om jag var VD med miljoner till mitt förfogande så hade jag hellre gett ett bidrag från min höga lön eller förmånligt beskattade vinstpott (personlig) istället för att tulla på öronmärkta pengar.

Om jag hade möjlighet ekonomiskt att vara filantrop så skulle jag gärna vara det.

Och då menade du om jag hade hjälpt till i närområdet (där staten hjälper till) eller där de är och har det svårast?

Vad tror du själv?
  • Nerfherder
    Justus Veritas skrev 2015-09-06 22:06:45 följande:

Har jag sagt det? Jag sa att om jag var VD med miljoner till mitt förfogande så hade jag hellre gett ett bidrag från min höga lön eller förmånligt beskattade vinstpott (personlig) istället för att tulla på öronmärkta pengar.

Om jag hade möjlighet ekonomiskt att vara filantrop så skulle jag gärna vara det.

Och då menade du om jag hade hjälpt till i närområdet (där staten hjälper till) eller där de är och har det svårast?

Vad tror du själv?

Jag tror att du är en äkta SD:are...
  • Justus Veritas
    Nerfherder skrev 2015-09-06 22:11:29 följande:

Jag tror att du är en äkta SD:are...

Nu blir jag road. Vad har gett dig den idén? Att jag hellre hjälper till i flyktingars närområde eller? Aha. Så om hälften av Sveriges befolkning skulle vilja som mitt alternativ och hälften skulle vilja som ditt alternativ så skulle hälften av Sveriges befolkning vara SD? Tänker du så på riktigt?
  • Flash Gordon

Det blir ju en märklig situation på arbetsplatsen.

OK, han drar in de anställdas resa. Jag antar att han kan göra det som han vill. Kanske tycker folk det är OK. Kanske inte. Kanske byter någon arbetsplats pga detta.

Men däremot att kalla till klädinsamling den helgen "som blev ledig"?!

Hur kommer de som väljer att inte samla kläder den helgen att ses på av honom? Av andra på företaget? Är de svikare? Kan de jobba kvar?

Platsar man på företaget bara om man ställer upp på VD:s personliga idéer om rätt och fel här i världen?

.
    Överhuvudtaget ska företag vara sparsamma med att pracka på sina anställda åsikter och värderingar om saker i omvärlden.

• Nerfherder
    Flash Gordon skrev 2015-09-07 15:12:24 följande:

Det blir ju en märklig situation på arbetsplatsen.

OK, han drar in de anställdas resa. Jag antar att han kan göra det som han vill. Kanske tycker folk det är OK. Kanske inte. Kanske byter någon arbetsplats pga detta.

Men däremot att kalla till klädinsamling den helgen "som blev ledig"?!

Hur kommer de som väljer att inte samla kläder den helgen att ses på av honom? Av andra på företaget? Är de svikare? Kan de jobba kvar?

Platsar man på företaget bara om man ställer upp på VD:s personliga idéer om rätt och fel här i världen?

.

Överhuvudtaget ska företag vara sparsamma med att pracka på sina anställda åsikter och värderingar om saker i omvärlden.

Det var något jag inte kände till, kan du berätta mer?
  • Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-09-06 16:05:24 följande:
    Jag har skänkt 10.000:- till flyktingarna. Jag vet att det är värt lika mycket som en fis i rymden, det behövs mer. Min fråga är, hur mycket har du gett?
    Jag antar att du är väldigt förmögen och inte har några skulder,familj eller bekanta som kanske vore att prioritera framför att ge pengar till främmande illegala bidragsinvandrare från tredje världen.

Om du läste mitt inlägg så framgick det att jag inte på något sätt stödjer rådande folkutbytespolitik och att det således vore minst sagt idiotiskt att donera pengar för att främja den.
  • Nerfherder
    Yellow Cross skrev 2015-09-07 17:44:38 följande:

Jag antar att du är väldigt förmögen och inte har några skulder,familj eller bekanta som kanske vore att prioritera framför att ge pengar till främmande illegala bidragsinvandrare från tredje världen.

Om du läste mitt inlägg så framgick det att jag inte på något sätt stödjer rådande folkutbytespolitik och att det således vore minst sagt idiotiskt att donera pengar för att främja den.

Jag är inte det minsta rik, jag tog av mina besparingar.
  • Yellow Cross
    Nerfherder skrev 2015-09-07 17:46:45 följande:
    Jag är inte det minsta rik, jag tog av mina besparingar.
    Snälla sig att du skämtar.
  • Smecker
    Yellow Cross skrev 2015-09-04 17:09:05 följande:

Om han vill agera helgon och hjälpa till med tredje världens kolonisation av Europa så får han göra det för sina egna pengar istället för att snuva företagets anställda på deras förmåner.

Justus Veritas skrev 2015-09-04 23:49:57 följande:

Så känner jag också men tydligen ska man brännas på bål om man har de åsikterna. Ta gärna från era feta vinster, VD och styrelse, men ta inte ifrån anställda deras löneförmån!

Jag undrar hur mycket förmånsskatt som staten går miste om på grund av den inställda förmånen, skatt som de anställda självklart gladeligen hade betalat. Förmåner skall skattas för.

Bortsett från det, Italien-resor är ingen rättighet, om det inte står inskrivet i anställningsavtalet. Om företagets ägare anser att pengarna skall användas till med mänskliga ändamål så är det så. Det enda man har rätt till som anställd, förutom förmåner som är inskrivna i anställningsavtalet, är lön för utfört arbete. Något annat är synnerligen osvenskt.
    Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
  • Smecker

För övrigt är företagets agerande ett lysande exempel på CSR, vilket mer och mer blivit en konkurrensfördel.

Cuiusvis hominis est errare, nullius nisi insipientis in errore perseverare
Svar på tråden VD ställde in företagets Italienresa – skänker 400 000 till flyktingar /Metro