• fantasy06

Förskola

Hej,
    Jag är ännu "bara" gravid och förskola är ju såklart inte aktuellt än. Bebisen är beräknad att komma den 5 decmeber i år. Min tanke var att försöka vara hemma så bebisen kan börja förskola i augusti 2017 när det känns som mest naturligt då skolorna börjar då. Men nu när jag sitter och planerar föräldradagarna måste vi nog ta ut fler dagar i veckan och då räcker inte dagarana tills augusti 2017.

Någon som vet om man kan få en förskoleplats mitt i en termin? Tex i april 2017. Eller är det jättesvårt att få en plats då när alla redan är inskolade?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Förskola
  • pigglet

Här i Skellefteå skolan vi in barn hela året om. Men när jag läser här på familjeliv så verkar det som att i de flesta kommuner är det augusti som gäller om man vill ha en plats.

I Sverige har vi en platsgaranti som säger att man SKA få en plats inom 3 månader (?) från det man söker barnomsorg. Men då kan det bli lite var som helst och kanske inte alls på en förskola som ligger i närheten.

• fantasy06
    pigglet skrev 2015-09-06 13:51:54 följande:

Här i Skellefteå skolan vi in barn hela året om. Men när jag läser här på familjeliv så verkar det som att i de flesta kommuner är det augusti som gäller om man vill ha en plats.

I Sverige har vi en platsgaranti som säger att man SKA få en plats inom 3 månader (?) från det man söker barnomsorg. Men då kan det bli lite var som helst och kanske inte alls på en förskola som ligger i närheten.

Nej så är det ju o man vill inte behöva köra kommunen runt heller :) Har en son sedan innan men han föddes i september så då var det ganska naturligt att han skolades in i januari när han var 1 år o 4 månader. 

Får kanske kolla med kommunen här hur det funkar :) Der går precis ihop sig med 0 dagar kvar (bara 90 lägsta nivå kvar) om man är hemma till augusti 2017.
  • MoLsMamma

Du kan inte börja blanda s-dagar med l-dagar när det blir möjligt? Ex istället för att ta fem s-dagar en vecka så tar du 4 s-dagar och 1 eller 2 l-dagar? Då får du ju 90 dagar till att laborera med. Så gjorde jag :) man får snåla så gott det går

• En blå giraff

I min kommun är det jättesvårt att få plats om man inte söker till augusti. Man får då räkna med att ta en plats långt från där man bor och sedan byta förskola när den man helst vill ha är ledig. Men det här verkar variera väldigt mellan olika kommuner hur pass svårt det är. Tips är väl att höra med andra som bor i samma kommun och har äldre barn hur det brukar se ut. 

Är det svårt i er kommun så får ni kanske börja spara pengar redan nu så ni kan ta ut mindre dagar och kunna vara hemma längre. Eller tänka hur det kommer att fungera om ni måste ta en förskoleplats i andra änden av stan eller så.

• fantasy06
    MoLsMamma skrev 2015-09-06 19:43:22 följande:

Du kan inte börja blanda s-dagar med l-dagar när det blir möjligt? Ex istället för att ta fem s-dagar en vecka så tar du 4 s-dagar och 1 eller 2 l-dagar? Då får du ju 90 dagar till att laborera med. Så gjorde jag :) man får snåla så gott det går

Jättebra tips. Tack så mycket. Så kan man ju faktiskt med göra. Det som gör det "krångligt" är ju att man måste ta 5 dagar efter 1 år. Men mixa så var ju jätte bra :)
  • fantasy06
    En blå giraff skrev 2015-09-06 20:16:29 följande:

I min kommun är det jättesvårt att få plats om man inte söker till augusti. Man får då räkna med att ta en plats långt från där man bor och sedan byta förskola när den man helst vill ha är ledig. Men det här verkar variera väldigt mellan olika kommuner hur pass svårt det är. Tips är väl att höra med andra som bor i samma kommun och har äldre barn hur det brukar se ut. 

Är det svårt i er kommun så får ni kanske börja spara pengar redan nu så ni kan ta ut mindre dagar och kunna vara hemma längre. Eller tänka hur det kommer att fungera om ni måste ta en förskoleplats i andra änden av stan eller så.

Det är ju ingen höjdare att få en plats på en förskola långt bort för att sedan behöva byta. Jag har redan sonen i en annan skola där vi bodde från början för vi ville inte flytta på honom när vi flytta. Så behöva köra iväg ännu mer känns inte som nåt alternativ.
  • pigglet

Är det ett alternativ att leva lite på sparade pengar första året? Så tar ni inte ut så många dagar, utan sparar så många dagar ni kan. OCh vet att efter 1 år så kommer det ramla in massor av pengar, när vi börjar ta 5 dagar/vecka...

• Dixie
    pigglet skrev 2015-09-06 13:51:54 följande:

I Sverige har vi en platsgaranti som säger att man SKA få en plats inom 3 månader (?) från det man söker barnomsorg. 

fast den reglen är ganska meningslös (tyvärr) .... för om det inte finns några platser händer inget.....
  • fantasy06
    pigglet skrev 2015-09-07 21:16:03 följande:

Är det ett alternativ att leva lite på sparade pengar första året? Så tar ni inte ut så många dagar, utan sparar så många dagar ni kan. OCh vet att efter 1 år så kommer det ramla in massor av pengar, när vi börjar ta 5 dagar/vecka...

I nödfall kan vi ta 3 dagar i veckan första året o sen slippa amorteringen på huset. Så det alternativet finns o då räcker dagarna till augusti :) det blir knapert len det går :)
Svar på tråden Förskola