• Analysera mera

Sverigedemokraterna och rasismen.

Sverigedemokraternas politik behöver inte vara rasistisk i precis alla avseenden, fine - men om man ser till deras väljare är det ju jättevanligt att de uttrycker sig starkt rasistiskt på t ex Flashback forum.

Hur ser ni på detta?

Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
  • Svar på tråden Sverigedemokraterna och rasismen.
  • Analysera mera

Diskussionsfråga: Jo, men visst är väl ändå SD rasister?

(SD i betydelsen partiets väljarkår.)

• Daniel12

Det är tragiskt att SD-väljare (jag röstar själv SD) ger uttryck för generaliserande fördömande åsikter ang. t.ex. muslimer. Många muslimer jag känner är hur trevliga och empatiska som helst, ofta t.o.m bättre än svenskar, som ofta är surmulna och egotrippade. Det är problemen vi ska bekämpa, och skicka hem dem som inte sköter sig eller kan anpassa sig. Resten, som är skötsamma och vill anpassa sig, ska naturligtvis få stanna kvar. Många SD-väljare verkar vara födda i farstun och kan inte se saker ur ett individperspektiv, utan alla från en viss folkgrupp/ religion målas ut som samma skurkar. Det är helt fel.

• nepe
    Daniel12 skrev 2015-09-06 20:39:36 följande:

Det är tragiskt att SD-väljare (jag röstar själv SD) ger uttryck för generaliserande fördömande åsikter ang. t.ex. muslimer. Många muslimer jag känner är hur trevliga och empatiska som helst, ofta t.o.m bättre än svenskar, som ofta är surmulna och egotrippade. Det är problemen vi ska bekämpa, och skicka hem dem som inte sköter sig eller kan anpassa sig. Resten, som är skötsamma och vill anpassa sig, ska naturligtvis få stanna kvar. Många SD-väljare verkar vara födda i farstun och kan inte se saker ur ett individperspektiv, utan alla från en viss folkgrupp/ religion målas ut som samma skurkar. Det är helt fel.

Vart ska "svenskar" som inte kan beter sig få skickas då? Ytterst nyfiken.
  • thure

Flashback är det enda forum jag känner till som tillåter att folk vräker ur sig precis vad de vill så länge de håller sig till trådämnet. Personligen tycker jag det är bra, jag tycker inte moderatorer skall gå in och uppfostra folk i deras språkval.
    Om du stör dig på det får du hålla dig till andra internetsidor som är mer pk.

• Analysera mera
    thure skrev 2015-09-06 21:36:18 följande:

Flashback är det enda forum jag känner till som tillåter att folk vräker ur sig precis vad de vill så länge de håller sig till trådämnet. Personligen tycker jag det är bra, jag tycker inte moderatorer skall gå in och uppfostra folk i deras språkval.

Det var inte alls det jag talade om, men jag är inte ett dugg förvånad över att du missuppfattade det hela. Jag talade om VAD sverigedemokrater uttrycker sig om på Flashback, inte ATT de överhuvudtaget uttrycker sig. Att förstå sig på vad yttrandefrihet faktiskt innebär tycks vara så förtvivlat svårt för SD-anhängarna...
  • MickeHallon
    thure skrev 2015-09-06 21:36:18 följande:

+1

Jag håller med. Vi behöver en plats i världen där alla tankar kan få luftas. Flashback t.ex.

I övrigt så skäms jag för SD:are som, i min mening, förstör SD:s rykte totalt genom att i samma andetag som de pratar om partiet, också göra helt verklighetsfrånvända rasistiska utspel. Det är pinsamt.
  • K Markatta
    Daniel12 skrev 2015-09-06 20:39:36 följande:
    Många SD-väljare verkar vara födda i farstun...

Det är tragiskt att SD-väljare (jag röstar själv SD) ger uttryck för generaliserande fördömande åsikter ang. t.ex. muslimer. Många muslimer jag känner är hur trevliga och empatiska som helst, ofta t.o.m bättre än svenskar, som ofta är surmulna och egotrippade.
    Är det bra med generaliseringar av typen "de i folkgrupp X är ofta surmulna och egotrippade"?
Svar på tråden Sverigedemokraterna och rasismen.