• Sjökocken

Hp mellan nr 1 och 2?

Hej har lite funderingar.

Ni som inte jobbade mellan bf, hur gjorde ni för att behålla sgi?

Räknas det om man får beviljad havandeskapspeng?

Jag kan inte jobba då både jag och min man nu jobbar till sjöss och är borta 4 veckor. ( vill behålla fp från detta jobbet)

Att ta ut fp från nr 1 fyllt 1 år och till nr 2 föds känns som alla dagar är slut sen, om de ens räcker.

Som jag förstått måste man inte ta ut någon fp under barnets första år?

• Svar på tråden Hp mellan nr 1 och 2?
  • pigglet

Under barnets första år behöver ingen av föräldrarna ta ut någon fp, därför är det många som sparar så många dagar man bara kan under det året.

Sedan behöver man ha någon form av sysselsättning 5 hela dagar/vecka för att skydda sin SGI. Är man hemma helt, föräldraledig, så behöver man alltså ta 5 hela dagar. Det går bra att blanda SGI-dagar och LN-dagar.

Studier är också SGI-skyddande, om man tar csn-bidrag. Eller om studierna räknas som inom sitt eget yrkesområde.

Havandeskapspenning är SGI-skyddande, men då krävs det väl att du går tillbaks till arbetet så att det kan bedömas som att olämpligt att du jobbar kvar?

För att skydda min SGI har vi inte tagit ut några dagar alls första året. Sedan tagit 5 dagar/vecka. Numera studerar jag på distans.

Svar på tråden Hp mellan nr 1 och 2?