• Abbe83

Nu har husse också blivit sugen på en hund till!

Vi har en schäferhane. Jag vill skaffa en till hund men husse har varit helt emot att ha mer än en hund. Men nu har han börjat ändra åsikt och säger att det inte vore fel med en hund till. Vi är överens om att vi vill skaffa en tik, vår schäferhane är 2 år och kastrerad. Fundera på att skaffa en vuxen omplacering eller en unghund. 

Jag har blivit arbetslös och kommer aldrig jobba mer än halvtid för jag har sjukersättning på halvtid. Så jag har gott om tid för en ny familjemedlem men är osäker på om vi har råd med en hund till i nuläget. Blir ju en till försäkring, matkostnader, eventuella veterinärkostnader och så kosta det att köpa hunden.

Min sambo har heltidsjobb men min ekonomi är väldigt osäker. Jag har just nu bara sjukersättningen att leva på. Kommer få arbetslöshetsersättning också. Men arbetslöshetsersättningen  kanske tas ifrån mig för jag har svårt att leva upp till de krav AF har. Det är begränsat med jobb jag kan söka och jobba med för jag har högfungerande autism.

Vad finns det för seriösa organisationer som omplacera hundar? Har kollat efter omplacering på Blocket. Vad ska man tänka på när man skaffa omplacering? Min sambo vill helst ha en schäfer till men jag skulle kunna tänka mig en annan ras eller blandras. Men vi är överens om att vi vill ha en större hund. Vi går långpromenader i skogen varje dag och allt vi sysslar med gör vi på amatörnivå. Sysslar med lydnad, spår, sök, frisbee och vår vovve gillar att bada. Förutom hund så har vi även 2 katter. 

• Svar på tråden Nu har husse också blivit sugen på en hund till!
  • Floffeen

vid köp av omplacering
    tänk då på att ni inte vet om hunden är 100% frisk, ni vet inte vad den varit med om  ect.
    har ni otur kan även ägaren ljuga om hunden för att bli av med den.
    bästa är att  be om att få träffa hunden ett par gånger i olika miljöer.
    1 gång i hemmet, gå en promenad med den m.m
    om de går för sig kanske även låna hem på prov 1 månad?

seriösa organisationer vet jag inga tyvärr .
    vet två riktigt OSERIÖSA i skåne däremot.

finns ju ett par stycken som importerar hundar från utlandet.
    minns inte vad oragnisationen jag tänker på heter men dom är väldigt seriösa och låter hundarna provbo i nya hemmet och hundarna sitter inte i "hundstallar" utan är ute hos privatpersoner /fodervärds hem tills en intressent kommer på besök så dem är tränade, vaccinerade och har alla papper i ordning!

• nathalimari

Det låter likt min situation.. Jag & min sambo vill skaffa en till hund nu (läs jag), och har kommit överens om att kolla på en nästa vecka.  Vi har även som ni, 2 katter & en hund i dagsläget, så lite nervös är man. Även fast jag tror att det kommer gå bra.  
    Jag lever som du på tillfälliga" pengar eftersom att jag inte kan jobba för närvarande, så jag förstår att du är nervös. Likaså är jag nu.. Men så länge man vet med sig att man kan betala en bra försäkring så tycker jag att man ska slå till om alla är överens och att det känns ok. Jag vet dock inte så mycket om omplacerings hundar... Själv känner jag att jag vill ha en hund från valp start, det känns bäst i och med de andra djuren som redan finns här. Men det är ju upp till var och en.  

I dagsläget har vi en blandras av euraiser och hälleforsare.. Han är en väldigt glad, positiv & lättlärd hund som gillar aktiviteter. Så det är ett tips till er om ni vill ha en hund som ska tycka om att röra på sig. hälleforsare är jakthund som jagar älg... Vi har dock inte våran till jakt, men mycket andra aktiviteter blir det.

Lycka till :)

• Abbe83
    Floffeen skrev 2015-09-07 20:31:00 följande:

vid köp av omplacering
    tänk då på att ni inte vet om hunden är 100% frisk, ni vet inte vad den varit med om  ect.
    har ni otur kan även ägaren ljuga om hunden för att bli av med den.
    bästa är att  be om att få träffa hunden ett par gånger i olika miljöer.
    1 gång i hemmet, gå en promenad med den m.m
    om de går för sig kanske även låna hem på prov 1 månad?

seriösa organisationer vet jag inga tyvärr .
    vet två riktigt OSERIÖSA i skåne däremot.

finns ju ett par stycken som importerar hundar från utlandet.
    minns inte vad oragnisationen jag tänker på heter men dom är väldigt seriösa och låter hundarna provbo i nya hemmet och hundarna sitter inte i "hundstallar" utan är ute hos privatpersoner /fodervärds hem tills en intressent kommer på besök så dem är tränade, vaccinerade och har alla papper i ordning!

När vi hittar en hund som känns rätt för oss så vill vi att den ska provbo för att vara säkra på att den funka med vår hund och katterna.
    Googlade och hittade två Irländska organisationer som omplacera hundar. Tycker de verkar seriösa och bra att det står vilka hundar som är vana vid katter. 
  • Abbe83
    nathalimari skrev 2015-09-07 22:55:32 följande:

Det låter likt min situation.. Jag & min sambo vill skaffa en till hund nu (läs jag), och har kommit överens om att kolla på en nästa vecka.  Vi har även som ni, 2 katter & en hund i dagsläget, så lite nervös är man. Även fast jag tror att det kommer gå bra.  
    Jag lever som du på tillfälliga" pengar eftersom att jag inte kan jobba för närvarande, så jag förstår att du är nervös. Likaså är jag nu.. Men så länge man vet med sig att man kan betala en bra försäkring så tycker jag att man ska slå till om alla är överens och att det känns ok. Jag vet dock inte så mycket om omplacerings hundar... Själv känner jag att jag vill ha en hund från valp start, det känns bäst i och med de andra djuren som redan finns här. Men det är ju upp till var och en.  

I dagsläget har vi en blandras av euraiser och hälleforsare.. Han är en väldigt glad, positiv & lättlärd hund som gillar aktiviteter. Så det är ett tips till er om ni vill ha en hund som ska tycka om att röra på sig. hälleforsare är jakthund som jagar älg... Vi har dock inte våran till jakt, men mycket andra aktiviteter blir det.

Lycka till :)

Har funderat på om vi ska skaffa en valp eller en omplacering. Vår schäfer och vår förra hund som var en tax skaffade vi som valp. Men eftersom jag inte vet när jag kommer börja jobba igen eller om AF tvinga mig ut på praktik så är jag osäker om jag har tid för en valp.  

Känner att det är bäst att skaffa en till hund nu när jag är hemma hela dagarna. Tror vi skulle ha råd för vi har inte så mycket utgifter och inga barn. Jag har i alla fall sjukersättningen på 3500 kr per månad och ska få arbetslöshetsersättning. 

Vad roligt att ni ska kolla på en hund, vilken ras är det? 
  • Dexter dot com

Ang ekonomin så bör man ha en rejäl buffert om olyckan är framme eller hunden tex blir kroniskt sjuk för försäkringen tar inte allt och försäkringspengarna tar slut om det är en större skada, längre behandling osv. Har ni råd med 2 hundar om din sambo blir arbetslös alt långtidssjukskriven? Har du råd med hundarna om ni separerar?

Omplaceringar hittar du tex hos Hundstallet och hos rasklubbarna. Räkna med att det kan vara lika mycket jobb med en omplacering som med en valp. Att dom är rumsrena och kan vara ensamma hemma är ingen garanti för att dom klarar det när dom byter hem utan många får börja om från början med omplaceringar så räkna med att du behöver vara hemma rätt länge så hunden får landa och bli trygg mer er/nytt hem innan du börjar lämna korta stunder.
    Hunden ska självklart vara besiktad ua och helst MH/ BPHbeskriven. Se till att träffa hunden flera gånger för att se om den kan vara ensam alls, har resursförsvar mm och gå en rejäl promenad så du ser hur den reagerar på andra hundar och folk, hur den går i koppel, om inkallning med störningar sitter mm. Skriv avtal om prövotid och vem som under tiden står för försäkring, vetkostnader, kostnader om hunden skadar nån/ annan hund , vem som hämtar/lämnar hunden om ni inte vill ha den kvar.

Lycka till med letandet :)

• Abbe83
    Dexter dot com skrev 2015-09-08 17:41:09 följande:

Ang ekonomin så bör man ha en rejäl buffert om olyckan är framme eller hunden tex blir kroniskt sjuk för försäkringen tar inte allt och försäkringspengarna tar slut om det är en större skada, längre behandling osv. Har ni råd med 2 hundar om din sambo blir arbetslös alt långtidssjukskriven? Har du råd med hundarna om ni separerar?

Omplaceringar hittar du tex hos Hundstallet och hos rasklubbarna. Räkna med att det kan vara lika mycket jobb med en omplacering som med en valp. Att dom är rumsrena och kan vara ensamma hemma är ingen garanti för att dom klarar det när dom byter hem utan många får börja om från början med omplaceringar så räkna med att du behöver vara hemma rätt länge så hunden får landa och bli trygg mer er/nytt hem innan du börjar lämna korta stunder.
    Hunden ska självklart vara besiktad ua och helst MH/ BPHbeskriven. Se till att träffa hunden flera gånger för att se om den kan vara ensam alls, har resursförsvar mm och gå en rejäl promenad så du ser hur den reagerar på andra hundar och folk, hur den går i koppel, om inkallning med störningar sitter mm. Skriv avtal om prövotid och vem som under tiden står för försäkring, vetkostnader, kostnader om hunden skadar nån/ annan hund , vem som hämtar/lämnar hunden om ni inte vill ha den kvar.

Lycka till med letandet :)

Vi har en rejäl buffert, både jag och min sambo har sparade pengar. Vi var med om det för ett tag sen att olyckan var framme och veterinärkostnaden översteg försäkringsbeloppet. Då hjälptes vi åt att betala beloppet.

När jag fått ett jobb så skulle jag ha råd med 2 hundar även om vi separerar. Men tror inte vi skulle separera för vi har varit tillsammans länge och planera att gifta oss.
    Ska fortsätta leta och får se om det blir en till hund snart eller om vi väntar tills min ekonomiska situation är stabilare.  
Svar på tråden Nu har husse också blivit sugen på en hund till!