• scrapparlotta

zucchinipasta, koktid 3 min??

Har aldrig testat att göra zucchinipasta, men tänkte testa idag. Har kollat lite hur man ska göra nångång, men inte gjort. Idag hade dom på ica färdighyvlade zucchinipasta som man bara ska koka. Men i recept och sånt jag har läst ska man bara koka dom i några sekunder, max 30 sekunder tror jag att jag har läst. På denna förpackningen jag köpte nu står det koktid 3 min. Vilket ska jag tro på??

Och hur smakar zucchini?? Smakar det lite som pasta eller? Jag ÄLSKAR pasta, men måste dra ner lite på det då jag behöver gå ner i vikt. Så det vore bra om smaken vore ganska lik

• Svar på tråden zucchinipasta, koktid 3 min??
  • HejPippi
    scrapparlotta skrev 2015-09-07 18:24:21 följande:

Har aldrig testat att göra zucchinipasta, men tänkte testa idag. Har kollat lite hur man ska göra nångång, men inte gjort. Idag hade dom på ica färdighyvlade zucchinipasta som man bara ska koka. Men i recept och sånt jag har läst ska man bara koka dom i några sekunder, max 30 sekunder tror jag att jag har läst. På denna förpackningen jag köpte nu står det koktid 3 min. Vilket ska jag tro på??

Och hur smakar zucchini?? Smakar det lite som pasta eller? Jag ÄLSKAR pasta, men måste dra ner lite på det då jag behöver gå ner i vikt. Så det vore bra om smaken vore ganska lik

Jag brukar köra ungefär 1 minut när jag gör det. Nej enligt mig finns det ingen likhet alls med pasta, varesig i smak eller konsistens. Men det är gott!
  • Aniiee

Hyvlad zucchini kan ALDRIG bli pasta. Det smakar inte pasta, och det har inte samma konsistens som pasta, och att koka zucchini i tre minuter är rena vansinne, om man inte ska göra soppa på den.

30 sekunder räcker gott och väl, och är, enligt mig, 30 sekunder för mycket.

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • scrapparlotta

Ok....tack för era svar. Ja jag tänkte väl att 3 minuter var på tok för länge. Jag är lite kräsen när det gäller grönsaker...då hoppas jag gillar det. Bra att testa nu då jag är vrålförkyld och har ingen smak ?Funkar att ha med i matlåda till jobbet och värma i micro eller?

• Ramborg

Om du ska värma i micro tror jag du kan låta bli att koka det. Micrandet kommer nog räcka.

42.
  • HejPippi
    scrapparlotta skrev 2015-09-07 19:47:01 följande:

Ok....tack för era svar. Ja jag tänkte väl att 3 minuter var på tok för länge. Jag är lite kräsen när det gäller grönsaker...då hoppas jag gillar det. Bra att testa nu då jag är vrålförkyld och har ingen smak ?Funkar att ha med i matlåda till jobbet och värma i micro eller?

Nja, kanske om du lägger i okokt zucchini. Blir nog överskott annars...
  • hondendärtjejen

Man kan steka den i lite olja i några minuter istället. Vätskan från zucchinin åker ut och gör den mjuk och det blir inte överkokt!

• HejPippi
    HejPippi skrev 2015-09-07 19:59:45 följande:

Nja, kanske om du lägger i okokt zucchini. Blir nog överskott annars...

Överkokt ska det stå haha :)
Svar på tråden zucchinipasta, koktid 3 min??