• Rabarber

1,5 år och hysteriskt vid läggning

Hej, jag har en dotter på 1,5 år som alltid varit lätt att lägga. För ca 1,5-2 veckor sen tog vi bort spjällsidan på sängen och har bara en stödbräda vilket har gått jättebra fram tills nyligen. Nu blir hon ledsen så fort vi nämner att det är sovdags och väl i sängen så blir hon hysteriskt om vi går ifrån som vanligt när vi bäddat om henne och sagt god natt. Alltså verkligen super ledsen och svår tröstad. Helt plötsligt måste vi sitta där varje kväll och klappa och prata tills hon somnat.

Min fråga är alltså om detta är en fas där hon är extremt mammig och pappig och inte vill lämnas ensam? Är det vanligt och finns det såfall en bättre lösning än att sitta i 30-60 min tills hon somnat? Vill ju inte att hon ska vara ledsen när hon ska sova och vi vill inte heller ha henne i vår säng då varken vi eller hon nånsin sovit bra de få gånger det hänt.

Dessutom väntar vi syskon om ett par månader och då vill vi att hon ska vara trygg i sitt rum I sin egna säng innan lillesyskon kommer.

• Svar på tråden 1,5 år och hysteriskt vid läggning
  • Flickan och kråkan

Hon har ju gått in i närmandefasen som är en känslig och omvälvande period med separationsångest. Ge närhet och trygghet är mitt tips. Barn som sommar själva är inte tryggare än barn som somnar med sällskap. Väntas det syskon så kommer hon behöva än mer bekräftelse . Tar det lång tid så kanske hon inte är så trött. Tidigarelägg eller förkorta dagsvilan eller natta senare en period tills hon inte behöver sova mer på dagen.

• Rabarber

Okej så det är alltså en ny fas som jag misstänkte! Hon vill alltid vara med och vill inte alls leka själv ens en liten stund länge. Men vi försöker att vara där för henne hela tiden och visa att vi gärna ger kramar och tröst men ibland är det svårt att hinna med allt annat som vardagen kräver :/

Får helt enkelt flytta in en skön stol å planera kvällarna bättre så vi kan sitta där hos henne :)

Tack för svar!

• Natulcien

Kan ni inte ge henne en fullstor säng då, så att ni kan ligga bredvid henne tills hon somnar? Eller natta henne liggande tätt intill i er säng och lyft över henne när hon har somnat?
    Hon blir ju trygg genom närhet och närvaro, inte av att lämnas ensam.

• Rabarber

Jo absolut att hon ska få en större säng. Vi har tänkt snickra en egen säng som är 160cm lång (mellan storleken på en växa säng). men känns så tidigt och tätt inpå nu när hon precis blivit av med spjällsidan? Blir det inte en stor omställning med en ny säng och madrass inom en månad?

• isolande
    Rabarber skrev 2015-09-07 22:12:04 följande:

Jo absolut att hon ska få en större säng. Vi har tänkt snickra en egen säng som är 160cm lång (mellan storleken på en växa säng). men känns så tidigt och tätt inpå nu när hon precis blivit av med spjällsidan? Blir det inte en stor omställning med en ny säng och madrass inom en månad?

Det är redan en omställning för henne och hon är inte bekväm med lösningen ni ordnat hittills. Snickra ihop den nya sängen och se om den passar henne bättre? Det kanske är just förändringen av hennes gamla säng som stör henne? Bättre med något nytt och HELT annorlunda. Eller sätt tillbaka spjälsidan ni tog bort och se vad som händer då. Hon kanske tycker det är tryggare med höga sidor?

Bara lite funderingar.
Svar på tråden 1,5 år och hysteriskt vid läggning