Sjukskriven under graviditet, lämna på förskola?
Hej!
Bakgrunden är såhär:
Jag har en dotter på snart 3 år som går på förskolan heltid ca 6-7h/dag 5dgr i veckan. Min man arbetar på kontor ca 9-18 mån-fre, jag arbetar som sjuksköterska, tvåskift dag/kväll mån-fre. Det är oftast jag som hämtar på förskolan eftersom våra scheman faller så. Tidigare när jag jobbade mån-sön så hade jag dottern hemma om jag var ledig en vardag och jag hämtar alltid direkt även om jag slutar flera timmar tidigare. Har väl alltid haft lite dåligt samvete över att hon måste gå varje dag nu sedan min arbetsplats organiserade om till mån-fre verksamhet. Men dottern älskar att vara där och vill ibland även gå dit på helgerna eller lediga dagar.
Nu till min fråga:
Jag har blivit sjukskriven 50% pga sammandragningar, är i v. 26 men har haft kraftiga och frekventa sammandragningar sedan v. 22 som nu blivit värre. Min arbetsgivare vill att jag ska insistera på att få jobba heldagar och vara ledig varannan dag istället, ska prata med FK idag och se vad de säger, mest troligt är väl att jag måste jobba halvdagar. Hur har ni andra gjort som varit i min sits? Har ni haft stora barnet hemma när ni varit hemma under sjukskrivning? Antingen får hon ju då vara hemma varannan dag eller så kommer jag hämta henne ca 11.30-11.45 varje dag, då hinner hon vara ca 2,5h på förskolan varje dag då hennes pappa lämnar ca 9. Min man tycker hon ska vara på dagis som vanligt fast kortare dagar och jag är väl inne på det också annars faller ju orsaken till sjukskrivningen, att jag ska få tid att vila och återhämta mig. Ni med treåringar vet ju att det inte blir mycket vila då, hon sover inte middag längre heller och somnar ca 20 på kvällen. Mitt dåliga samvete som mamma säger att jag borde ha henne hemma så mycket jag kan nu men kroppen säger tvärtom. Vad säger FL?