• saevch

Marginellt föreliggande placenta och blödningar v 17

Hej!

Idag var jag på UL för att se placenta läget efter att ha blött i ca en vecka. Är i v 17+. Det räknas väl som små blödningar men när det kommer så droppar o rinner det blod i toaletten, som sedan slutar.

Min placenta ligger i bakvägg, detta är min tredje graviditet och har två helt normala graviditeter bakom mig så detta gör mig så klart orolig!

Nu undrar jag om det är fler som har eller har haft detta som jag har. Hur har det gått för er? Har den flyttat upp och isåfall när skedde det?! Slutade ni små blöda?!

• Svar på tråden Marginellt föreliggande placenta och blödningar v 17
  • MeEmmA

Jag har en föreliggande moderkaka i bakvägg, har bf 15/1. Blödde väldigt mycket mellan v 10-13 (rann ur mig), läkaren på gynakuten sa då att det berodde på moderkakan men att det inte var något att oroa sig för och att den antagligen skulle flytta på sig. Var på rul i v 19 och moderkakan låg fortfarande kvar vilket jag inte trodde eftersom att blödningarna hade slutat. Ska på nytt ul efter v 30, får se om något hänt då. Enligt bm är det vanligt att blödningar kommer tillbaka efter v 25 ungefär bara för att livmodern fortsätter att växa då men inte moderkakan lika mycket. Men det är ju inte så mycket man kan göra mer än att vänta o se vad som händer.... Trodde inte att det var så stor grej med det mer än att blödningarna är lite skrämmande, men efter att ha läst på nätet så hoppas jag verkligen att den flyttar på sig då jag har tre barn att ta hand om varav den minsta inte kan gå än..,

• saevch

Tack för ditt svar! Ja det där med blödningarna är inte kul alls. Jag har blött i en vecka nu. Oftast men ibland inget på dan och sen någon, några skvättar på kvällen. Vill bara att det ska sluta nu!!! Det verkar ju som det brukar gå bra men det är verkligen inte kul????. Har två små barn där graviditeterna har varit rena lyx graviditer i jämförelse med detta.

Håller tummarna för oss!

• MeEmmA

Har också tre helt normala graviditeter, det jag har läst är att de kvinnor som drabbas av detta är bla om man har fött fler barn eller om man har tätt mellan barnen (vilket stämmer in på mig). Har också läst att moderkakan med största sannolikhet flyttar på sig om den ligger i framvägg, bakvägg är däremot mindre chans...
    Jag är typ orolig nästan varje dag att det ska börja rinna igen, tror att det kanske känns bättre när bebis är så stor att den kan klara sig utanför magen utan någon fara. Har läst att blir blödningar förstora så måste de plocka ut bebisen även att många kvinnor blir sängliggandes för att stoppa blödningarna. Inte bra att läsa för mycket kanske :) men samtidigt är det nog bra att vara förberedd om den inte flyttar på sig så man vet hur det kan bli.

• saevch

Ja inte kul. Men även om den ligger i bakvägg finns det ändå goda chanser med tanke på att livmodern skall växa så mkt mer. Jag måste tänka så annars blir jag ett nervvrak. Har haft en natt med massa sammandragningar och blödningar nu och känner att det är verkligen en dag i taget som gäller...

• MeEmmA

Åh stackare hoppas att det lägger av snart och lugnar ner sig!
    Jag var helt inställd ett tag på att jag skulle förlora bebisen när det blödde som mest och även ert tag efter även om läkaren sa att bebis hade det bra.
    Vila ordentligt!

• saevch

Det blir ingen bebis för oss den här gången. Idag gick vattnet troligtvis pga en infektion jag fått av allt blödande. Livmoderhalsen är förkortad och bebisen har inget vatten kvar. Så i morgon sätts förlossningen igång. Oerhört ledsamt men på något konstigt sätt finns där en liten lättnad efter all denna oerhörda oro. Vår lilla/lille bebis kommer naturligtvis inte överleva. Men förhoppningsvis blir det ett syskon till en vacker dag. Lycka till för er alla andra!

• MeEmmA
    saevch skrev 2015-09-09 22:50:50 följande:

Det blir ingen bebis för oss den här gången. Idag gick vattnet troligtvis pga en infektion jag fått av allt blödande. Livmoderhalsen är förkortad och bebisen har inget vatten kvar. Så i morgon sätts förlossningen igång. Oerhört ledsamt men på något konstigt sätt finns där en liten lättnad efter all denna oerhörda oro. Vår lilla/lille bebis kommer naturligtvis inte överleva. Men förhoppningsvis blir det ett syskon till en vacker dag. Lycka till för er alla andra!

Vad tråkigt att höra ;( beundrar dig för att du är så stark och verkar ta det så bra! Lycka till i framtiden och hoppas att det går så bra som det kan idag.
Svar på tråden Marginellt föreliggande placenta och blödningar v 17