• emeliek91

Förstår mig inte på ultraljudet

Hej. Jag var nyss på ett ultraljud och enligt en app som jag har, räknade från mensens sista dag så skulle jag vara i vecka 9+2 men på ultraljudet så sa hon att den var bara 3 millimeter lång, så är runt vecka 6 antar jag. Men hur går det ihop? Jag testade att räkna från ägglossningens dag istället vilket var 4 augusti och då får jag det också till vecka 6, 5+0 exakt. Kan det vara så att jag blev gravid runt den tiden och inte tidigare än så som jag trodde? Jag förstår mig inte riktigt på hur de räknar. Hade en liten blödning för några veckor sedan, som gick över och tänkte inte mer på det efter den gick bort. Har haft 2 missfall förut, med ganska täta mellanrum så kan det vara att allting blivit lite ur balans efter det? Och därför så stämmer det inte med vecka 9? 

Jag blev lite besviken att den bara var 3 millimeter men är glad att de åtminstone var något där. Man såg ju det i alla fall. När jag tog test första gången sa den, "gravid, 1-2" och sen tog jag ett till 1-2 veckor senare, då stod det "gravid 2-3" och sista gången var 15 augusti och då stod det, "3+" så jag förstår inte alls nu..

• Svar på tråden Förstår mig inte på ultraljudet
  • Venenum

Jag hade samma förvirring som du - men. Det du har att utgå från är ultraljuden, sen kan det till och med vara så att de längre fram flyttar dig framåt lite grann eller bakåt lite. Man vet ju aldrig exakt när det hände, så följ utvecklingen och njut av det istället för att fundera för mycket över exakt när det hände. 

Till exempel så vet jag att sista gången jag hade sex för att kunna ha befruktats med min äldsta dotter var på nyårsafton. Det spelade liksom ingen roll för embryots utveckling i magen, utan jag daterades till att vara i vecka 40, när det var 42 veckor sedan jag hade sex. Ägglossningen sker ju något olika och spermierna överlever ju olika länge. 

>> det är okej att tänka fel, så länge man tänker själv
  • Cyanea

Det låter väl rätt och riktigt tycker jag om jag förstår dig rätt. Så som jag ser det är det väldigt oexakt att räkna efter mensen - det säger inte mycket alls om när ÄL var och när befruktning skedde. ÄL kan vara lite lynnig och ibland komma tidigare eller senare än man väntat sig, och det påverkar också förstås när barnet blev till. 

Klart du ska räkna på din ÄL. Jag själv har gjort IVF och vet därför exakt vilken dag barnet blev till på och det är självklart detta datum som BF beräknas på. Min "ÄL" är det datum som äggen plockats ut och befruktats (samma som för er som befruktas naturligt), och det är detta datum som räknas som v. 2+0. Det är ÄL som spelar roll - inte mens. 

• emeliek91

Jaha! Jag hade faktiskt ingen aning om att man räknar från ägglossningen egentligen. Jag har alltid fått sagt till mig att man räknar från mensens sista dag eller något sånt. Men nu lärde man sig något nytt :)

Jag har tänkt och klurat lite på det där och börjar få klartecken i det. Jag tog gravtest runt den 26-27 juli och sedan hade jag en liten blödning runt den 8 augusti som slutade dagen efter, så när jag tänkte efter så har jag varit gravid 1 månad bara haha... och sedan hade de gått ungefär 2 veckor in på den nya, vilket resulterar i vecka 6 så det känns mer och mer som att de stämmer.

• Cyanea

Förr kunde man ju inte beräkna ÄL alls, det är ganska "nytt", då var mensen den enda indikatorn på när det skedde. Man pratar ju fortfarande egentligen mest om mensen. Man är gravid i ca 40 veckor från och med sista mensens första dag, men egentligen 38 veckor efter ÄL. Så jag förstår din förvirring, det är inte lätt det här ;) 

• Aniroma

Jag har hört att det är lättare för de som gjort IVF att räkna från sin äl än för andra. Jag själv hade enbart koll på min äl på grund av att jag tempade, annars hade jag inga känningar av äl över huvud taget. När barnmorskor räknar ut graviditetslängd så räknar det från mensens första dag. Men om man har en lång cykel så kan de flytta fram räkningen lite.

Så för att kunna hjälpa dig räkna behöver jag veta hur lång cykel du brukar ha, hur många dagar mellan äl och mensens första dag (om du vet) och när du hade senaste mensens första dag! :)

• mammalovis

Att själv få ett tillförlitligt svar utifrån mensens sista dag går inte, utan det är ultraljudet som gäller. Dels går det aldrig veta exakt när ägglossning sker vid en naturlig befruktning. Sedan kan spermier leva olika länge, så det finns ganska många dagars felmarginal.

Med mina två senaste barn har jag blivit flyttad 10-11 dagar på kub, så ska man gå på en normalcykel skulle jag blivit befruktad innan mensen var slut då vi inte ens hade sex. Så jag tror att jag har ägglossning ganska snart efter mensen är slut eller att spermierna har klarat sig några dagar då vi haft sex runt dag 5-6-7, tror jag när vi lyckats. Jag har haft varierande cykel på 21 dagar till 2 månader. Senaste barnet föddes på bf och nästa väntar vi på i mitten på oktober.

Svar på tråden Förstår mig inte på ultraljudet