• Anonym (lesbisk)

lesbisk och delar mitt liv med en annan kvinna, har ni frågor?

Som en kul grej. Lever med min flickvän och får ofta frågor om hur lesbiska lever, sex etc. Så fråga på!

• Svar på tråden lesbisk och delar mitt liv med en annan kvinna, har ni frågor?
  • Anonym (lesbisk)
    Anonym (Nöjt garderobsbi) skrev 2015-09-12 09:35:06 följande:

Tack för svar! Fast nu uppfattade jag att du svarade mest på vad andra tycker. Vad tycker du? Hur ser du på bifobi? Hur ser du på att man inte ser det som en självklarhet att deklarera vilken läggning man har? Jag har tex inget förhållande alls, och har inget som helst behov av att berätta för någon att jag kan fastna både för män och kvinnor. Jag svarar dock sanningsenligt om någon frågar (men det gör folk mycket sällan). Tycker du, som många HBTQ-personer jag kommunicerat med, att jag har en illojal inställning som jag borde ändra på?

När det gäller kvinnor har jag ofta fallit för såna som är som jag, dvs som inte har något önskemål om att vara öppen. Finns det möjlighet att vi kan få känna oss accepterade av HBTQ-personer, eller tycker du att det endast är en tidsfråga och att alla bör sikta på att leva öppet?

De här frågorna är för mig ytterst viktiga principiellt och jag upplever ofta en dubbelmoral från HBTQ-personer; å ena sidan ska man få leva som man vill, å andra sidan bör man alltid egentligen prioritera solidaritet med andra. Om de två krockar, ska man bortse från egna önskemål och istället följa kollektivet. Denna inställning rimmar inte med min personliga, generellt. 

Pesonligen så bryr jag mig inte om du är bi eller inte. Det bestämmer ju inte hur du är som person. Jag skriker inte ut att jag är lesbisk, tvärtom blir många förvånade eftersom jag är så "normal"-hatar der uttrycket! Ser ut som de flesta och beter mig som de flesta. ..varför måste man berätta vem man är dragen till? Det utger sig ju själv ändå till slut. Såklart om jag träffar någon seriöst så diskuterar man det. Nej om du är bekväm med dig själv och inte vill eller behöver deklarera dig själv, så kör på det!

Om du träffar en kvinna, hur lever ni då om ni inte vill visa att ni är tillsammans? Det är ju såklart upp till er, men varflr inte leva ert liv tillsammans och inte dölja något? Absolut blir ni accepterade, ifall inte så har du träffat på fel personer!
  • Anonym (lesbisk)
    Clownensleende skrev 2015-09-13 00:28:24 följande:

Klär du dig i rutig flanellskjorta och för stora jeans?

Är du kortklippt?

Hatar du män och röstar på Fi?

Haha nej inget av det, jag har långt hår och min flickvän page långt...

Hatar absolut inte män, har manliga vänner. Nej röstar inte på FI
  • Anonym (lesbisk)
    Anonym (tycker) skrev 2015-09-13 01:00:05 följande:

Hur kan du bekänna dig som lesbisk/ickebi och samtidigt ha haft sex med män?

Var det inte hemskt äckligt att tvingas ha kroppskontakt med dessa män? Kysstes ni också och isåfall hur uppfattade du kyssarna? Mådde du dåligt efteråt och hur hanterade du det?

eftersom det kanske inte alltid är helt enkelt att inse/acceptera att man är homosexuell? Specieööt när man är yngre. Jag ville inte vara annorlunda utan försökte vara "precis som alla andra tjejer ".

Skulle inte säga hemskt äckligt men inte direkt njutsamt eller erotiskt. Har kysst en del men det är nästan värre än sex. Nej mådde inte dåligt, de män jag varit med har alla varit väldigt hyggliga och förstående, men mer att jag verkligen kännt hur fel det känns för mig att ha sex med män.
  • Anonym (satan)

Vad tycker du om hela den subkulturella grejen som har kommit de senaste åren som t ex rollerderby? Tycker du att många förväntar sig att du måste vara en del av den gaykulturen?

• Anonym (Annie)

Ser du (kanske i hemlighet) ner på kvinnor som lever i heterosexuella relationer?

• Anonym (lesbisk)
    Anonym (satan) skrev 2015-09-13 02:44:22 följande:

Vad tycker du om hela den subkulturella grejen som har kommit de senaste åren som t ex rollerderby? Tycker du att många förväntar sig att du måste vara en del av den gaykulturen?

Jag tror många homosexuella-ibland jag själv också-kan känna sig mer bekväma när de umgås i sina egna kretsar eller går till ställen som är öppet homo vänliga, trots att det är 2015 så händer det ganska ofta att vi får dumma kommentarer, folk stirrar, rynkar på näsan etc. Men att ha specifika händelser, tex lesbiska doktorers bokklubbar är lite överkurs. En del homosexuell tycker att för att vi är lesbiska så borde vi delta i allt som har med lesbiska att göra, något vi tycker är helt onödigt..
  • Anonym (lesbisk)
    Anonym (Annie) skrev 2015-09-13 03:31:11 följande:

Ser du (kanske i hemlighet) ner på kvinnor som lever i heterosexuella relationer?

Absolut inte, sålänge de är lyckliga så spelar det ingen roll. Vi har en stor blandning på dem vi umgås med, inte bara andra homos
  • Pojken
    Anonym (lesbisk) skrev 2015-09-11 11:28:51 följande:

Som en kul grej. Lever med min flickvän och får ofta frågor om hur lesbiska lever, sex etc. Så fråga på!

Känns inte som något konstigt.

Men, vad tänder du på hos din partner?

Ber om ursäkt om frågan kommit tidigare.
  • Anonym (Man)

Hos homosexuella par har jag förstått, så är det ofta så att den ena har en mera aktiv roll och är den som penetrerar, medan den andra har en "mottagande" roll och är den som blir penetrerad. Finns någon liknande rollfördelning hos lesbiska, att den ena har en mera "manlig" roll och den andra en mera "kvinnlig"?

• Anonym (tycker)

Bland heterosexuella män är det vanligt med fotfetisch, alltså att män gillar söta sexiga kvinnofötter (och ev. skor), att spana in dem och att massera, pussa, slicka, suga och sniffa på dem. Mig veterligen förekommer denna fetisch inte bland heterosexuella kvinnor eller homosexuella män (rätta mig om jag har fel).

Min fråga är följande: Förekommer fotfetisch bland lesbiska kvinnor? Om så är fallet, hur utbrett är det? Hur upplever ni lesbiska kvinnor den saken?

• Anonym (satan)

Tycker du också att det är vanligt att lesbiska är så stela och aggressiva av sig? Menar inget illa det är min uppfattning bara. Jag är själv bi (kille) och umgås en del i geykretsar och tycker att gaytjejer ofta är så speciella. De har så, ofta taggarna utåt och hårda åsikter om allting. Allt känns politiskt. Detta har jag aldrig sett bland gaykillar.

• Hårfagre

Jag har problem med fotsvamp, hur jag än försöker blir jag inte kvitt den. Hoppas du har ngt bra tips !

• Kine
    Anonym (Man) skrev 2015-09-13 08:11:46 följande:

Hos homosexuella par har jag förstått, så är det ofta så att den ena har en mera aktiv roll och är den som penetrerar, medan den andra har en "mottagande" roll och är den som blir penetrerad. Finns någon liknande rollfördelning hos lesbiska, att den ena har en mera "manlig" roll och den andra en mera "kvinnlig"?

Du vet att homosexuell är kärlek mellan två av samma kön och inte kärlek mellan två män... dvs tjejer kan också vara homosexuella.
  • Anonym (lesbisk)
    Pojken skrev 2015-09-13 04:46:35 följande:

Känns inte som något konstigt.

Men, vad tänder du på hos din partner?

Ber om ursäkt om frågan kommit tidigare.

Tänder såklart på henne fysiskt, kroppsligt osv. Men till största del hennes intelligens, ömhet, tuffhet, etc.
  • Anonym (lesbisk)
    Anonym (Man) skrev 2015-09-13 08:11:46 följande:

säkert hos vissa par, en del lesbiska par är ju väldigt uppdelade i en butch och en kvinnlig partner så då fungerar det ju absolut så, de flesta par jag känner är dock båda "kvinnliga", som oss, vi har inga sådan roller i vårt förhållande men absolut det förkommer.. .
  • Anonym (lesbisk)
    Anonym (tycker) skrev 2015-09-13 22:54:58 följande:

Bland heterosexuella män är det vanligt med fotfetisch, alltså att män gillar söta sexiga kvinnofötter (och ev. skor), att spana in dem och att massera, pussa, slicka, suga och sniffa på dem. Mig veterligen förekommer denna fetisch inte bland heterosexuella kvinnor eller homosexuella män (rätta mig om jag har fel).

Min fråga är följande: Förekommer fotfetisch bland lesbiska kvinnor? Om så är fallet, hur utbrett är det? Hur upplever ni lesbiska kvinnor den saken?

Hahahah ingen aning, inget jag stött på mem jag tror inte det beror på vilken sexuell läggning man har
  • Anonym (lesbisk)
    Anonym (satan) skrev 2015-09-13 23:43:36 följande:

Tycker du också att det är vanligt att lesbiska är så stela och aggressiva av sig? Menar inget illa det är min uppfattning bara. Jag är själv bi (kille) och umgås en del i geykretsar och tycker att gaytjejer ofta är så speciella. De har så, ofta taggarna utåt och hårda åsikter om allting. Allt känns politiskt. Detta har jag aldrig sett bland gaykillar.

Tyvärr är det ganska vanligt. Eftersom jag inte "ser lesbisk ut" och inte heller min flickvän så kan andra kvinnor bete sig så tills de inser att vi är lesbiska...en del lesbiska är också extra aggro mot homosexuella/bi killar iom att de tycker att ni/dem har det lättare rent generellt att bli accepterade etc. Jag tycker det är jättesynd, jag har flera gaykillar som kompisar.
  • Anonym (Man)
    Kine skrev 2015-09-14 00:14:08 följande:
    Du vet att homosexuell är kärlek mellan två av samma kön och inte kärlek mellan två män... dvs tjejer kan också vara homosexuella.

Absolut. "Manliga" föll bort.
Svar på tråden lesbisk och delar mitt liv med en annan kvinna, har ni frågor?