• juffi

Tjafs med dagis efter kräkning

Min 1,5-åring kräktes i måndags eftermiddag utan förklaring. En stund senare åt han med god aptit och visade inga tecken på att vara dålig. Jag vet att det är 48 timmarsregeln vid magsjuka men dagis har en ny regel- barnen måste vara hemma i TRE dagar efter kräkning oavsett anledning. Så en liten kräkning i måndags utan andra tecken på magsjuka gjorde alltså att vi inte kunde lämna honom förrän idag fredag. Vi har många barn i familjen, det drabbar oss ganska hårt ekonomiskt att vara hemma med ett friskt barn så länge. Tycker ni dagis har rätt att frångå dom generella föreskrifterna vid magsjuka och göra egna regler?

• Svar på tråden Tjafs med dagis efter kräkning
  • amalie79
    Anonym (Nä) skrev 2015-09-11 18:29:43 följande:

Min dotter kräks varje gång hon blir sjuk. Hon kräks när hon åker bil, om dagis hade tvingat oss att ha henne hemma 72h varje gång hon kräks så hade vi aldrig varit där..

Sådär är sambons barn med, lättkräkt, då vet vi ju vad det beror på- i nio fall av tio på att han ätit för mycket grädde eller blandat saker på kalas när man missat kolla honom.

Men många arga samtal från skolan har det varit när han råkat säga att han mått illa under natten osv. Han är en kräkunge som har svårt att känna stopp helt enkelt.
  • Anonym (M)

Min son kräktes en gång. Var huuuur pigg som helst, lekte och åt med god aptit. Vi hade honom hemma. Men kände ändå att vi kunde lämna honom efter en dag då det inte var magsjuka. Sedan kräktes hans lillebror. Och jo, det var magsjuka. Höll på att kosta lillebror livet så illa var det för honom. Så ditt barn kanske är som min son. Kunde aldrig tro att det var magsjuka. Mådde så dåligt när jag hade haft honom på dagis trots att det var magsjuka.

• Natulcien
    Anonym (M) skrev 2015-09-12 20:45:58 följande:

Min son kräktes en gång. Var huuuur pigg som helst, lekte och åt med god aptit. Vi hade honom hemma. Men kände ändå att vi kunde lämna honom efter en dag då det inte var magsjuka. Sedan kräktes hans lillebror. Och jo, det var magsjuka. Höll på att kosta lillebror livet så illa var det för honom. Så ditt barn kanske är som min son. Kunde aldrig tro att det var magsjuka. Mådde så dåligt när jag hade haft honom på dagis trots att det var magsjuka.

Precis! Det var det jag försökte förklara i mitt inlägg. Människor reagerar så otroligt olika på magsjuka. När vi hade magsjuka här hemma så kräktes sonen två gånger, men var pigg och glad och inga diarréer. Jag kräktes bara en gång och sen var det bra. Men sambon däremot kräktes en hel natt och halva nästa dag och var se risig med diarréer i två veckor.
  • Anonym (ella)

Min son kräktes ofta bara bara en gång o åt bra direkt efter och var aldrig/väldigt sällan dålig i magen men var magsjuk ändå när han var yngre. Höll alltid hemma vid minsta lilla kräkning. Vår förskola hade också 72h. Kanske därför de i princip aldrig gick magsjuka på förskolan? Knappt en gång per år gick de mindre utbrott där ett par st fr varje avdelning fick det. Sen var det "över" efter en dryg vecka..

• juffi
    Natulcien skrev 2015-09-12 20:52:13 följande:

Precis! Det var det jag försökte förklara i mitt inlägg. Människor reagerar så otroligt olika på magsjuka. När vi hade magsjuka här hemma så kräktes sonen två gånger, men var pigg och glad och inga diarréer. Jag kräktes bara en gång och sen var det bra. Men sambon däremot kräktes en hel natt och halva nästa dag och var se risig med diarréer i två veckor.

Jo det är klart att alls reagerar olika. Men vi är 6 personer i familjen- 4 små barn. Om det var magsjuka hade vi andra garanterat blivit sjuka. Han kräktes lite rödaktig vätska och sen kom det fram att dom hade druckit mycket hemmagjord körsbärssaft under dagen..
  • jwrga

När magsjukan härjat på vår sons förskola har han blivit smittad två gånger, och båda gångerna bara kräkts en gång. Jag kräktes en gång någon dag senare vid ett av tillfällena och hans pappa kräktes en hel natt vid det andra, så det var ju magsjuka. 

• Flygfotogen

Att små barn äter trots magsjuka är inte ett dugg konstigt eller ovanligt. Vissa små äter som hästar när de är magsjuka.

• Bibbidi

Om reglerna inte passar så är det bara att byta dagis. Magsjuka är så lömskt så man kan aldrig riktigt veta. Och alla reagerar olika på den också. Man kan verka helt pigg och kry för att sedan helt plötsligt ligga och spy som en gris. Tycker inte att dagiset har gjort någonting fel. Bättre att vara på den säkra sidan! 

♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Mitt)

Mitt barn kräks så ofta det blir för mycket laktos och det kan hända flera gånger i veckan - skulle vi vara hemma hela tiden då??

Man behöver ju inte berätta för dagis varje gång ett friskt barn kräks.

• pigglet

Här blir barnen i princip alltid SUPERSJUKA av magsjuka. De kräks i alla fall sådär 20-40 gånger, utslagna en vecka eller två. Dessutom får de ofta magsjuka... Den smittan skyr vi som pesten, förskolan tog för vana att ringa hem till oss och varna om något barn på förskolan hade magsjuka.

Så för ett år sedan, när ett av barnen kräktes en gång på natten men inget mer och åt med god aptit nästa dag så tänkte vi efter ett dygn att det här kan ju omöjligt vara magsjuka. Hon berättade också om den där kräkningen som att hon inte kunde sova, så hon gick på toa. Men när hon var där tänkte hon att "Kanske jag behöver kräkas?" och så gjorde hon det.
    MEN efter 2,5 dygn fick ALLA vi andra magsjuka. En lättsam variant för 4 av oss, bara ett av barnen som blev så där sjuk som de brukar bli.

Så man vet aldrig. Och magsjuka har en förmåga att snurra runt, runt på förskolor. Och många föräldrar struntar i att hålla barnen hemma ett par dygn efter sista symptomet. Och med vinterkräksjukan säger de väl att det ska vara 72 timmar? Vet att det har diskuterats även på förskolan där jag jobbar.

• Anonym (Ma)

Det tycker jag låter överdrivet om han inte visade några andra tecken på magsjuka.
    Som andra redan har skrivit barn kan kräkas av en mängd anledningar, magsjuka är bara en.
    Jag förstår att du blir irriterad ts.

• mammalovis

Då vi känner vår dotter väl har vi nog lyckats skilja på magsjukekräkning och kräkning vid förkylning som ofta skedde här innan hon fick börja inhalera. Som liten höll vi på 48-timmarseregeln, men höll ofta hemma ett friskt barn som åt med god aptit, utan diarré.

Vid magsjuka luktar det ju mer speciellt och hon kräks oftast mer än en gång på raken. Sedan får hon som regel diarré och äter väldigt dåligt. Ofta äter hon även sämre innan det bryter ut, kan man komma på i efterhand. Vid förkylning är det ju bara vitt slem som kommer upp efter hon har börjat hosta, så då är det inte självklart att vi håller henne hemma. Hon har även kräkts av hastigt stigande feber, men då är hon ju ändå hemma tills hon har en feberfri dag.

Men 72 timmar är ju en specialregel. Är det bvc, eller vem har beslutat det?

Jag vet att när jag arbetade i Vaggeryds kommun för 5 år sedan hade de ett trestegsprogram vid magsjuka i samarbete med bvc. Första steget var 48 timmar och noggrannare städning. Andra steget var en större städning och leksakstvätt, tror jag. I tredje steget var det mer en epidemi och först då infördes 72 timmar för att få stopp på det, om jag minns rätt och risk att stänga avdelningen.

Men har man ett lurigt barn som kräks bara en gång utan andra symtom och andra i familjen drabbas inom 48 timmar, så blir det ju vanskligare och omöjligt att utesluta magsjuka. Har ingen mer drabbats inom 48 timmar i familjen förstår jag inte anledningen till att hålla ett i övrigt friskt barn hemma.

Min yngsta dotter skickade vi dagen efter hon kräktes lite på sambon när han lyfte upp henne. Det var typ bara vätska vad jag förstod på sambon och hon var glad och pigg. Dock var det lite pinsamt när syrran påtalade på sin avdelning att hon "kräksade igår". Ingen annan drabbades dock.

• En blå giraff

Låter ovanligt med 72 timmar men är det alltså ett beslut från kommunen att det ska vara så? På många sjukhus gäller ju 48 eller t.o.m. 24 timmar. Det är ju jättesvårt detta. Jag tror själv det räcker med 48 timmar men förskolor kanske känner sig tvungna att plussa på ett dygn till eftersom folk tar för lätt på reglerna.

• Maddi

Det är tråkigt att det finns föräldrar som inte håller sina barn hemma 48 timmar efter sista kräkningen/diarré.

Men det är minst lika tråkigt att man som förälder blir misstrodd då man säger att barnet har kräkts men inte beror på magsjuka. Min son kräks när han hostar mycket(förkylningsastma), när gan har feber eller mår allmänt dåligt. Jag tycker att förskolan borde lita på att föräldrarna känner sitt barn bäst, för ingen vill väl skicka ett sjukt barn till förskolan?

• Anonym (Hanna)
    Maddi skrev 2015-10-06 05:48:23 följande:

Det är tråkigt att det finns föräldrar som inte håller sina barn hemma 48 timmar efter sista kräkningen/diarré.

Men det är minst lika tråkigt att man som förälder blir misstrodd då man säger att barnet har kräkts men inte beror på magsjuka. Min son kräks när han hostar mycket(förkylningsastma), när gan har feber eller mår allmänt dåligt. Jag tycker att förskolan borde lita på att föräldrarna känner sitt barn bäst, för ingen vill väl skicka ett sjukt barn till förskolan?

Man tycker ju att det vore självkänsla att föräldrarna håller sjuka barn hemma och att man kan lita på att de har omdöme nog att avgöra själva när barnen är sjuka eller inte. Men tyvärr är det inte så. I varje grupp finns det alltid några föräldrar som ofta lämnar sjuka barn. Det gör också att det kan vara svårt att få bukt på sjukdomar. Och det blir en ond cirkel.
  • Maddi
    Anonym (Hanna) skrev 2015-10-06 06:18:57 följande:

Man tycker ju att det vore självkänsla att föräldrarna håller sjuka barn hemma och att man kan lita på att de har omdöme nog att avgöra själva när barnen är sjuka eller inte. Men tyvärr är det inte så. I varje grupp finns det alltid några föräldrar som ofta lämnar sjuka barn. Det gör också att det kan vara svårt att få bukt på sjukdomar. Och det blir en ond cirkel.

Jag håller med dig, de är ju faktiskt så. Det är synd om barnet som blir lämnat om dom inte är helt frisk i de tempot dom har. Just bu sitter jag själv och klurar om min ska på förskolan eller vara hemma pga hosta, det lutar åt hemma hållet samtidigt som han övrigt är pigg.
  • Anonym (Mitt)

Varför berätta för dagis om kräkningar?

• Rullemaja
    Anonym (Nej...) skrev 2015-09-12 08:42:39 följande:

Har varit med om att mina barn kräks en gång,äter och mår bra sen.Nej,skulle inte stannat hemma så länge.

Det kan tyvärr ändå vara magsjuka och om ditt barn kan smitta andra som blir betydligt sjukare.
  • Anonym (Skippa laktos då?)
    Anonym (Mitt) skrev 2015-09-13 17:17:45 följande:

Mitt barn kräks så ofta det blir för mycket laktos och det kan hända flera gånger i veckan - skulle vi vara hemma hela tiden då??

Man behöver ju inte berätta för dagis varje gång ett friskt barn kräks.

Tala om för dagis att barnet kräks av laktos så skippar de laktosen och ni har inget problem längre...

Ingen vill ju vara hemma med friska barn som kräks.
  • Anonym (Omtänksamt, eller?)

Men varför låter ni barnet få i sej mer laktos än det tåler så det blir så dåligt att det kräker? Hade det inte varit sjysstare att ta bort det barnet inte tåler så det mår bra och slipper kräkas flera gånger i veckan. Sen att ni slipper vara hemma med ett friskt barn blir en bonus. Herregud- stoppa i barn saker dom inte tåler sen bli sur för att deras kropp reagerar på det!

Svar på tråden Tjafs med dagis efter kräkning