Näsplastik, 15 år?
Hej vänder mig till familje liv få jag behöver lite "råd" från vuxna som inte känner mig.
Jag är 15 år (00) och ska börja gymnasiet nästa år...hela mitt liv har jag haft komplex med min näsa. Och detta är inget jag inbillar mig eller så, det ligger i familjen och jag har blivit mobbad för det i 4 år + taskiga kommentarer från "kompisar" min näsa är då lång, bred, och har inte rakt näsben. Inte bara det men förra sommaren så bröt jag oxo näsan och då läkarna inte tog den helt på plats igen så är den sne. Den är även större än dom flesta vuxna näsorna, dvs jag har riktigt stor näsa.
Har tänkt på näsplastik sens jag fick reda på vad det var, alltså i tidig ålder. Redan då jag va 7 märkte jag att min näsa va större än andras. Jag har alltid hatat min näsa och det har fått mig att må så dåligt. Jag kan ej ta bilder när jag ler, då blir min näsa bredare. Jag kan ej ta bilder från sidan (obviously) jag håller alltid för den i klassrummet satt dom bredvid mig ite ska se den från profil. ALLA övernattningar sover jag med täcket över näsan och munnen för att den inte ska synas, även om jag inte kan andas bra då.
Jag har ångest för stora mängder av människor eller människor jag ej känner för att allt jag då tänker är att dom tycker min näsa är ful. Därför går jag aldrig ut o umgås med kompisar eller familj ute. Jag har flera gånger behövt skippa viktiga saker som bröllop, födelsedagar osv bara för det.
Jag vill VÄLDIGT gärna göra en plastik operation nästa år innan gymnasiet....jag har väldigt stor ångest över att flytta till Uppsala o börja i en helt ny skola men flera tusen okända människor, då jag har bott i ett väldigt litet ställe i Norge i 6 år nu som inte hade mer än 90 pers i skolan (helt ifrån 6år upp till 9an) jag vill börja i skolan med ny start, kommer ej klara av att bli mobbad igen. Har försökt prata med mina föräldrar men dom vägrar lyssna på mig, kommer aldrig få en näsoperation. Även om min egen pappa har gjort + hälften av mina mostrar.
Jag har varit deprimerad över det här o flera år, gjort dumma saker som o skära mig. Blev bättre dom 2 senaste åren då dom som mobbade mig gick ut av skolan, men det är fortfarande nånting jag inte mår bra över. Redigerar min näsa på alla bilder dessutom.
Jag förstår att mina föräldrar kan tycka det är flr tidigt, men jag kan helt ärligt säga att jag kan göra nått riktigt dumt som självmord ifall jag kommer behöva gå runt med min näsa i en ÄÄNNNU STÖRRE PLATS. Kommer ej klara av det. Jag isolerar mig redan i mitt rum nu när jag bor i en dal med 200 människor. Kan ej tänka mig hur det blir i Uppsala? Hur ska jag få mina föräldrar att förstå? Jag behöver värkligen detta....