• apburen

Varför är vissa så grälsjuka och lider av besserwissersyndrom?

Ja, det är det som är min fråga.

I många trådar försöker personer överträffa varandra med spydigheter och försök att framstå som bättre än andra.
    Vissa signaturer har mer eller mindre gjort det till sitt varumärke.
    (Iallafall i de politiska trådarna)

Jag undrar, varför är man i ett forum om man inte vill diskutera?
    Om man hellre sysslar med pajkastning och förminskande av sina meningsmotståndare?
    Känner man någon sorts triumf när man, enligt sig själv, lyckas trycka dit någon rejält?

Samma stil ser jag i trådar som handlar om barnuppfostran och familjeliv men då är det oftare anonyma nick. Lika med lite svårare att veta vem som ligger bakom.

Det enda positiva jag har att säga till "proffstyckarna" i de politiska trådarna är att de iaf använder sina ordinarie nick. Det är ändå det. Något jag själv alltid gör också ifall någon undrar.

Någon som har ett bra svar på mina funderingar?

• Svar på tråden Varför är vissa så grälsjuka och lider av besserwissersyndrom?
  • Birgitta02

Ja då. Jag har ett bra svar. Det finns personer här, precis som i verkligheten, som gärna sparkar på andra bara för att göra sig själv större. De mår helt enkelt bra av att göra det. De stärker sin egen självkänsla, tror dom. Vad de inte vet är att deras inlägg, snorkighet, vet bäst-attityd, enbart visar vilka små människor de är.

• Nerfherder

Man kan ju även fundera över vissa som tycker det är en god idé att hota med att göra skämt av andras inlägg.

• Aniiee

Jag kan vara en riktig besserwisser. Det är en slags automatisk reaktion på felaktigheter. Men jag försöker i alla fall hålla mig till att besserwissra över rena faktafel, som det inte går att tycka så mycket om....

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • apburen
    Birgitta02 skrev 2015-09-13 15:11:20 följande:

Ja då. Jag har ett bra svar. Det finns personer här, precis som i verkligheten, som gärna sparkar på andra bara för att göra sig själv större. De mår helt enkelt bra av att göra det. De stärker sin egen självkänsla, tror dom. Vad de inte vet är att deras inlägg, snorkighet, vet bäst-attityd, enbart visar vilka små människor de är.

Håller med i din analys.
    Aniiee skrev 2015-09-13 15:35:37 följande:

Jag kan vara en riktig besserwisser. Det är en slags automatisk reaktion på felaktigheter. Men jag försöker i alla fall hålla mig till att besserwissra över rena faktafel, som det inte går att tycka så mycket om....

Fast det är ju en annan sak att påtala direkta sakfel.
  • ninasord

När det kommer till politik är det alltid så, men jag håller med om att personangrepp är opassande. Direkt som indirekt.

• Anonym (Putte)

Som jag håller med. Det finns en tråd just nu som verkligen exemplifierar din iakttagelse!

• Anonym (Nn)
    Anonym (Putte) skrev 2015-09-13 18:34:45 följande:

Som jag håller med. Det finns en tråd just nu som verkligen exemplifierar din iakttagelse!

Vilken är det?
  • Aniiee
    apburen skrev 2015-09-13 16:42:14 följande:
    Fast det är ju en annan sak att påtala direkta sakfel.
    Det gör mig väl inte till mindre besserwisser? I alla fall inte i andras ögon.
    Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • absoluteawesome
    Anonym (Putte) skrev 2015-09-13 18:34:45 följande:

You don't say..

Dem tror väl att dem är lite lite bättre antar jag.
  • Anonym (Putte)
    absoluteawesome skrev 2015-09-13 18:42:53 följande:
    You don't say..

Dem tror väl att dem är lite lite bättre antar jag.
    Ja, ungefär så. Men det kan de tro.
    Vi får väl se hur det blir med allt i den frågan... tyvärr lär det bli en sur bakläxa.
  • apburen
    Nerfherder skrev 2015-09-13 19:05:55 följande:

Folk borde verkligen lägga av med personangrepp, samt hålla sig till ämnet.

Det håller jag med dig om, rätt kul att för en gångs skulle vara överens med dig. Glad
  • Gert
    Nerfherder skrev 2015-09-13 19:05:55 följande:

Folk borde verkligen lägga av med personangrepp, samt hålla sig till ämnet.

Oj, en oxymoron.
    Give ´em Hell!
  • Nerfherder
    Gert skrev 2015-09-13 20:25:09 följande:

Oj, en oxymoron.

Oj, kan du förklara vad det är?
  • Anonym (Putte)
    Gert skrev 2015-09-13 20:25:09 följande:
    Oj, en oxymoron.
    Tänkte samma sak där. *s*
  • Nerfherder
    Anonym (Putte) skrev 2015-09-13 20:40:36 följande:

Tänkte samma sak där. *s*

För att?
Svar på tråden Varför är vissa så grälsjuka och lider av besserwissersyndrom?