-
Under helgen var det en cykeltävling för vanligt folk och elit, från Sthlm till Nynäshamn och upp igen, som ledde till massvis med avspärrningar och usel info till trafikanter som fick problem och klagat i massor.Vid avspärrningar jag såg, fanns 3 ungdomar med utländsk bakgrund och reglerade trafiken, utan fullmakt från polisen sa de och kände inte till alternativa vägar så jag fick hjälpa dem ett tag. De fick 80:- per timma och mat till 7 timmars jobb.Cyklarna åker fort så det var massvis med mc-poliser etc. som banade väg.Man är skyldig att följa polismans uppmaning, annars kan man gripas och straffas.Men vad reglerar dessa ungdomars befogenheter, om man ska bry sig om dem, lokala trafikföreskrifter, tävlingens tillstånd eller vad?
-
Svar på tråden Skyldighet att följa icke polisman vid avspärrad väg?
-
Spelar ungdomarnas ursprung någon roll för din fråga?Irbjo skrev 2015-09-14 22:53:11 följande:Under helgen var det en cykeltävling för vanligt folk och elit, från Sthlm till Nynäshamn och upp igen, som ledde till massvis med avspärrningar och usel info till trafikanter som fick problem och klagat i massor.Vid avspärrningar jag såg, fanns 3 ungdomar med utländsk bakgrund och reglerade trafiken, utan fullmakt från polisen sa de och kände inte till alternativa vägar så jag fick hjälpa dem ett tag. De fick 80:- per timma och mat till 7 timmars jobb.Cyklarna åker fort så det var massvis med mc-poliser etc. som banade väg.Man är skyldig att följa polismans uppmaning, annars kan man gripas och straffas.Men vad reglerar dessa ungdomars befogenheter, om man ska bry sig om dem, lokala trafikföreskrifter, tävlingens tillstånd eller vad?
Kortsagt dessa typer av tävlingar brukar ha tillstånd, och då är funktionärer utplacerade för att övervaka så att allt funkar som det skall. Dåligt av tävlingsorganisatörerna om de inte sett till så funktionärerna fick info om alternativa vägar.
Men ja de har fått tillstånd att spärra av vägen för tävlingen och då måste allmänheten följa det. Det är tävlingsstyrelsen som håller i alla papper mig veterligen.
Och detta gäller oavsett om funktionärerna är ungdomar av svenskt, utländskt eller marsianskt ursprung........ -
Det är inte obekant att dylika ungdomar kan ha sämre kunskaper och utnyttjas som billig arbetskraft.Coccolina skrev 2015-09-14 23:36:39 följande:Spelar ungdomarnas ursprung någon roll för din fråga?
Kortsagt dessa typer av tävlingar brukar ha tillstånd, och då är funktionärer utplacerade för att övervaka så att allt funkar som det skall. Dåligt av tävlingsorganisatörerna om de inte sett till så funktionärerna fick info om alternativa vägar.
Men ja de har fått tillstånd att spärra av vägen för tävlingen och då måste allmänheten följa det. Det är tävlingsstyrelsen som håller i alla papper mig veterligen.
Och detta gäller oavsett om funktionärerna är ungdomar av svenskt, utländskt eller marsianskt ursprung........
Men frånsett det, en avspärrad väg är en sak, där satt det band, men dessa hade koner och bestämde vilka som fick köra över, så frågan blir vilken lag som gäller om man inte lyder en ungdom som stoppar bilar, speciellt då de hade dålig info och cyklarna for förbi på någon minut. -
Det är Länsstyrelsen som ger tillståndet för avspärrning.
Polisen kan delegera befogehet till funktionär vid avspärrning eller stoppa trafik temporärt. Så bryter du mot funktionärens order är det samma som att bryta mot polisens order. Så lagen du bryter? Vet faktiskt inte. Följa polismans order?
Det var dåligt att funktionärerna var så illa informerade om alternativa vägar. Detta måste förbättras om tävlingen ska genomföras igen.
Det var motionärer som startade från 08:00 och de kommer i spridda skurar, utspridda över flera timmar. Det gör att avsprärrningen blev så lång.
Hade det bara varit ett proffslopp (vilket det också var, fast de startade kl 12:00) hade man kunnat köra med s.k. "rullande avstängning" eftersom de inte sprids utt över så lång sträcka. Kräver en väldig massa samordning av tävlingsorganisationen men stör inte allmänheten tillnärmelsevis så mycket. -
Smartare att ställa ut lokalbor som kan hitta?Cykelfjompen skrev 2015-09-15 12:20:32 följande:
Det är Länsstyrelsen som ger tillståndet för avspärrning.
Polisen kan delegera befogehet till funktionär vid avspärrning eller stoppa trafik temporärt. Så bryter du mot funktionärens order är det samma som att bryta mot polisens order. Så lagen du bryter? Vet faktiskt inte. Följa polismans order?
Det var dåligt att funktionärerna var så illa informerade om alternativa vägar. Detta måste förbättras om tävlingen ska genomföras igen.
Det var motionärer som startade från 08:00 och de kommer i spridda skurar, utspridda över flera timmar. Det gör att avsprärrningen blev så lång.
Hade det bara varit ett proffslopp (vilket det också var, fast de startade kl 12:00) hade man kunnat köra med s.k. "rullande avstängning" eftersom de inte sprids utt över så lång sträcka. Kräver en väldig massa samordning av tävlingsorganisationen men stör inte allmänheten tillnärmelsevis så mycket.
Jo det löjliga var svenneflocken man tjänade pengar på att masade runt hela dagen, de andra susade förbi på någon minut och det sevärda.
Ohörsamhetsbrott finns nog inte emot privatpersoner som vaktar, inte ens riktiga ordningsvakter, där blir det brott emot tjänsteman. -
När blev vi svenskar så otroligt lättkränkta? Eller blir du lika kränkt varje år när det är stockhol marathon?En del av en dag per år är det en cykeltävling där du inte kan åka exakt var du vill och du förlorar humöret? Varför inte se det som att det är roligt att det händer nåt och gå ut och heja?
Sen undrar jag om det är det verkligen flaggvaktens ansvar att hålla reda på alternativa vägar där du bor!?! -
Var står det att jag är kränkt som tyckte det var jättekul och hjälpte till. Men det är ett jävla liv på nätet så polisen bett om ursäkt.
Vi visste hur man kan köra här men vågade inte åka till Grönan då Strandvägen var spärrad.
Ångrar bara att barnen inte var med. En chans i livet sa jag. -
Tråden står under Juridik och har en Juridisk fråga, inget annat
-
Hördu Steven01. Om du läser TS första inlägg så är det:
1. En juridisk fråga
2. TS hjälpte ju till vid avspärrningen
Hur kan du tolka in att TS är kränkt?
De flesta deltagarna tyckte loppet var super MEN, tävlingsledningen måste ta till sig kritiken om hur infomationen om avstängningen sköttes. Gör bättre nästa nästa år, om det blir något lopp då. Även innerstaden hade en massa avstängningar som sköttes av, i mitt tycke, väl unga personer som fick ta oerhört mycket skit från bilister. -
Den som har varit inblandad i organisation av ett lopp, cykel eller löpning, SKA stötta flaggvakternas jobb. Det innebär att informera om alternativa vägar.
Att slänga tillbaka ansvaret på bilisten som inte uppenbarligen inte vet att avstängningen finns, inser att de kommer komma försent till "vart de nu ske skulle" skapar hos många irritation. Detta går att stävja med information. Inte genom att "-du får fan ta ditt eget ansvar och hitta en alternativ väg".
Inte undra på det är krig mellan bilister och cyklister. Vanligt jävla bondförnuft verkar ha försvunnit på bägge håll.