• Anonym (Orolig)

Clearblue veckoindikator - är någonting fel?

Jag hade ägglossning och sex den 23 augusti.

Den 5/9 (13 dagar efteråt) gjorde jag ett positivt graviditetstest (Clearblue) som visade ett svagt men tydligt plus. Gjorde då också ett digitalt som sade Gravid 1-2

Ytterligare fem dagar senare köpte jag ett till digitalt test (2-pack). Det visade då Gravid 2-3, och jag blev såklart jätteglad att det gick åt rätt håll.

Imorse gjorde jag det andra digitala testet "på skoj", men då visade det fortfarande Gravid 2-3, trots att det gått snart 3,5 vecka sedan befruktningen och alltså borde visa Gravid 3+!?!

Jag blir självklart väldigt orolig att graviditeten stannat av av någon anledning. Fler med erfarenheter av Clearblue med veckoindikator?

• Svar på tråden Clearblue veckoindikator - är någonting fel?
  • Anonym (Orolig)
    skogstjejen19 skrev 2015-09-15 08:47:33 följande:

Prova igen, det kan ju bara varit så att testet precis var på gränsen till att slå över på +3

Så 1 timme efter du tig testet så kanske nivån hcg var uppe i +3

Lyckatill

Ja, så kan det ju vara. Hoppas! 

Jag väntar ett par dagar och kollar igen med ett CB digital... 
  • isadora81

Jag har testat med wetlabs. Det är väldigt smidigt. Man får sina svar på en jpurnal på nätet där värdena sparas.

• Bibbielou

Det hörs ju på namnet vad det rör sig om - en indikator, ingen exakt vetenskap. Vid en viss uppmätt hormonhalt ändrar indikatorn från 2-3 veckor till 3+. Det är baserat på ett uppskattat genomsnitt medan en gravid kvinnas hormonhalt är individuell. Att det inte slagit över med så litet intervall behöver inte betyda någonting alls förutom att du kanske har en något lägre hormonhalt än genomsnittet eller att urinen var lite extra utspädd eller liknande.

• bebba83

Jag har provat med clearblue flera gånger och både BM och läkare har sagt att dom inte alls är tillförlitliga vad gäller att visa längden på graviditeten så du behöver nog inte oroa dig ditt plus ser starkt ut!

• Anonym (Orolig)
    bebba83 skrev 2015-09-15 12:49:09 följande:

Jag har provat med clearblue flera gånger och både BM och läkare har sagt att dom inte alls är tillförlitliga vad gäller att visa längden på graviditeten så du behöver nog inte oroa dig ditt plus ser starkt ut!

Skönt att höra, bebba83! Jag ska försöka oroa mig lite mindre... men inte är det lätt!
  • Anonym (Orolig)
    Bibbielou skrev 2015-09-15 12:42:59 följande:

Det hörs ju på namnet vad det rör sig om - en indikator, ingen exakt vetenskap. Vid en viss uppmätt hormonhalt ändrar indikatorn från 2-3 veckor till 3+. Det är baserat på ett uppskattat genomsnitt medan en gravid kvinnas hormonhalt är individuell. Att det inte slagit över med så litet intervall behöver inte betyda någonting alls förutom att du kanske har en något lägre hormonhalt än genomsnittet eller att urinen var lite extra utspädd eller liknande.

Ja, du har rätt. Det är bara så lätt att bli en testoman och tolka in en massa saker i resultaten.... Skrikandes
  • Anonym (Orolig)

Imorse fick jag 3+.

Tack för allt stöd, nu hoppas jag detta går vägen!

• skogstjejen19
    Anonym (Orolig) skrev 2015-09-16 05:43:18 följande:

Imorse fick jag 3+. smile1.gif

Tack för allt stöd, nu hoppas jag detta går vägen!

Skönt :)
  • Tuffs

När jag testade med veckoindikator såg jag "veckoangivelsen" som en bonus och tog den med en nypa salt. Den visade 1-2 när den absolut borde visat 2-3. Allt har gått jättebra, är nu i vecka 36

• Försökermedivf

Nu ska jag skriva ett positivt inlägg för dem där veckorna slår om sent.

Testade enligt nedan (och veckorna stämmer på pricken då jag gjort IVF)

v 5+2 - Gravid 1-2

v 5+3 - Gravid 2-3

v 6+0 - Gravid 2-3

v 6+1 - Gravid +3

Idag i v 7+6 har jag varit på VUL där allt såg fint ut. Hjärtat slår som det ska och storleken stämmer överens med 7+6.

Kommer aldrig mer ta test med veckoindikator då det enbart gett mig en fruktansvärd ångest. Att jag dessutom antecknat exakt när det slog om med sonen och därmed hade något att jämföra med gjorde inte saken bättre.

Men, för alla som oroar sig och läser varenda tråd som finns om detta - det är inte kört!

• Dhalia
    Försökermedivf skrev 2020-06-30 12:54:07 följande:

v 5+2 - Gravid 1-2

v 5+3 - Gravid 2-3

v 6+0 - Gravid 2-3

v 6+1 - Gravid +3

Idag i v 7+6 har jag varit på VUL där allt såg fint ut. Hjärtat slår som det ska och storleken stämmer överens med 7+6.

Kommer aldrig mer ta test med veckoindikator då det enbart gett mig en fruktansvärd ångest. Att jag dessutom antecknat exakt när det slog om med sonen och därmed hade något att jämföra med gjorde inte saken bättre.

Men, för alla som oroar sig och läser varenda tråd som finns om detta - det är inte kört!

Tack för du delar med dig av detta var precis det jag behövde läsa just nu :)
  • Försökermedivf
    Dhalia skrev 2020-09-06 08:51:16 följande:

Tack för du delar med dig av detta var precis det jag behövde läsa just nu :)

Åh så glad jag blir att det kan hjälpa någon!
  • Anonym (Undrar)
    Försökermedivf skrev 2020-06-30 12:54:07 följande:

v 5+2 - Gravid 1-2

v 5+3 - Gravid 2-3

v 6+0 - Gravid 2-3

v 6+1 - Gravid +3

Hej! Hur många mm var fostret på vul vecka 7+6 för dig? Undrar eftersom jag gjorde ett i samma vecka o tror mina mått ej stämmer då dom känns väldigt små... tacksam för svar:)
Svar på tråden Clearblue veckoindikator - är någonting fel?