• jjossann

Cavalier king charles spanil eller Jack russell

Vi är en helt vanlig Svensson familj som är lite inne på att köpa hund. Jag har haft hund runt om mig sedan jag var liten och likaså min sambo. Jag lånar mina föräldrars hund lite då och då men skulle vilja ha en egen. så vi velar lite mellan en cavalier eller Jack russell? Vi vill ha en hund som passar en barnfamilj då vi har ett barn på 2 år. Någon som kan hjälpa oss? :) 

• Svar på tråden Cavalier king charles spanil eller Jack russell
  • micromat

En cavalier kräver inte lika mycket som en jack russel. Vad tänkte ni aktivera hunden med?

• leonie

En Cavalier är i regel lugnare och timidare till sättet än en Jack Russell, mer vilja och mer jäklar i namma i dem i regel, så där blir det mer jobb med uppfostran. Har haft båda sorterna, och det är underbara raser båda två, men som sagt JR kräver mer.

• Anonym (Inte JR)

Jag köpte en jack Russel då min yngsta var 3 år, slutade med att jag fick gr bort hunden då den bet och skällde på minstingen (som ej heller klarade av att behandla hunden rätt...) suck!

• Anonym (Inte JR)

Ge bort . skulle där stå!!

• Anonym (F)

Jag har haft en Cavalier som jag älskade jättemycket. Hon var dock väldigt vaktig och skällig. Om jag tex la mina kläder på soffan så la hon sig på dem och morrade högt om jag försökte ta tillbaka dem (om hon var på riktigt vakthumör kunde hon till och med hugga efter min arm om jag försökte ta det hon vaktade). Däremot blev hon som ombytt när hon pga sjukdom fick sin livmoder bortopererad, då var hon inte vaktig längre och var alltid gosig (innan var hon också ganska ofta gosig).

Som familjehund hade jag hellre valt en Golden retriever eller en Schäfer (de andra hundraserna jag haft, jättemysiga och mycket lydigare). Men olika hundar har olika personlighet även inom samma ras.

• Dexter dot com

JRT är ju en jaktras och kräver erfarenhet och aktivering för att må bra och må bra så är det lek och promenader ni tänkt er så passar den absolut inte.
    Då är ju Cavaliern mycket mer passande men även dom mår ju bra av mental aktivering ;)
    Har ni tittat på Maltesern eller Havanaisen? Trevliga okomplicerade sällskapshundar utan hälsoproblemen Cavaliern dras med.

• micromat

Självklart måste även en liten hund som cavallier uppfostras och få lära sig hur man beter sig. Precis som en schäfer eller någon annan större ras.

• jjossann

Det ser ut som att de blir en cavalier för oss. Vi vill ha en liten hund därför är vi inte inne på golden osv. Vi ska köpa av en kennel som föder upp och dom tar ju prover på hjärtat osv varje år. Och dom har intw varit med om att någon dött av någon sjukdom på 25år. Alla hundar kan bli sjuka. Jag tror jag lär försöka lära hunden lite små trix som (dansa) vacker tass, rulla osv osv :) tack för era tips och råd :)

Svar på tråden Cavalier king charles spanil eller Jack russell