• Skevis

Svärmor tog sonens första steg

Jag ser bara rött och ingen utväg, prövar att vända mig hit för att se vad ni andra mammor (och pappor) känner i denna fråga. Jag måste få hjälp!
    Ska försöka berätta vår historia innan, OM du inte orkar läsa allt så kan du skrolla ner till sista raderna:

Är gift med en kvinna som jag älskar vilt och vi har 2 ettåriga tvillingar, pojke och flicka. Lever drömmen mest hela tiden!!
    Jag och min mamma har en relation där vi umgås runt barnen men inte pratar våra känslor, den är inte den bästa men den finns (tack vare barnen). Därför är det viktigt för mig att säga hur det känns och att säga förlåt osv. Jag vill inte ha samma relation med mina barn så att säga.

Har haft en helt okej relation till svärmor fram tills graviditeten, innan var det ju bara jag, när jag blev gravid kom alla känslor hos mig och jag gick in i ett nytt kapitel i mitt liv där många saker blev väldigt viktiga.
    Har tidigare levt med en alkoholist, så alkoholbiten är VÄLDIGT känsligt för mig. Jag har på första parkett sett vad alkohol gör med människor och jag har sett barn rädda för fulla människor. Har själv vuxit upp med föräldrar som inte drack.
    Jag har svårt för människor som tycker det är helt normalt att dricka varje helg eller att det ALLTID ska finnas med alkohol på varje tillställning. Jag kan dricka jag med MEN det sker sällan och då jag är sugen att parta med vänner.
    Barn och alkohol hör INTE ihop, det skapar bara en otrygghet för barnet, att inte känna igen förälderns röst ex.

Mina svärföräldrar dricker...OJ vad dom festar, somrarna är det nog varje helg; dom ser det inte själv. Min fru skäms och nu börjar omgivningen prata. Släkten viskar tyst: -Har ni sett....!
    Detta har skapat en tagg i sidan som gör ont när man petar på den, jag med mina åsikter vågar inte prata för att göra frun ledsen. Hon försöker få DOM att fatta men blir inte hörd. ALLA GÖR JU SÅHÄR!! Eller???

När vi började barnplaneringen så pratade vi tidigt om alkohol och efter missfall, bråk och tårar kom vi fram till att vi båda tyckte likt; Barn ska inte utsättas för fulla människor..barn ska bara känna sig trygga och älskade.
    Detta resulterade i att vi inte kan åka till svärföräldrarna och hälsa på annat än söndagar (dom vet detta och jobbar skift så vardagar är uteslutet).

Med detta som grund föds våra tvillingar i v35 och livet blir sig inte likt.
    Mamma och mamma trodde jag men känslorna sa: - Nej..det kan bara finnas en mamma och den "andra föräldern", i vårt fall en Mami Hjärta
    Vi ÄR 2 mammor med våra titlar är olika.
    Jag som burit barnen hade en jobbig graviditet med bland annat blödning i 9veckor och efter ett tidigare missfall med enäggstvillingar i v10 så var mitt självförtroende i botten, jag fick inte njuta helt av graviditeten utan hade det hemskt jobbigt med oro.
    Efter 3v på neonantal så kom vi hem. Första nätterna, i 2v, satt jag i soffan med barnen på amningskudden HELA nätterna för att själv orka och få sova.

Svärmor började här behandla mig som luft många gånger....
    Vid besöken där vi behöver stöd av familj, OM ÄN barnen är nummer ett, så hörde hon nästan inte mig då jag pratade, jag fick liksom inte svar.
    Tänkte själv att jag överdriver nog och är för känslig....
    Nästa besök där hon har med sin syster för att visa upp barnen säger hon när vi visar upp sonen: -Titta vad gul han är! (han fick sola efter födseln)  INTE ex: -Titta här är -----(sonen), se vad söt han är! Oj vad irriterade vi blev på detta...

Vardagarna passerade med söndagsbesök eller besök här hemma. Varje gång är det likt...jag pratar med får sällan svar, som att jag står och pratar med mig själv. Jag skojar inte det är jättekonstigt. Barnen är ju som sagt allt i rummet MEN man kan väl åtminstone säga JA eller NEJ?!?!?! som svar...eller?
    Nämner detta för frun men inget mer då det är nog jobbigt med alkoholfrågan.
    Sen kom besöket som förändrade ALLT:

Dottern gick redan vid 11månader.. TILL MIG HjärtaSolig och jag blev överlycklig!! Hade varit såååå orolig att hon inte skulle gå till mig, Mami går ju också bra men "barnen ska väl säga Mamma först" eller hur?? Flört
    Frun tycker inte detta med "första gångerna" är lika viktigt som jag, så det har aldrig varit avundsjuka eller så.
    Jag sa sedan högt till alla att jag hoppades "få" sonens första steg med men att jag gissade att han själv skulle välja att gå till någon annan självmant och då är det ju som det är. Barnen väljer ju själva.
    Svärföräldrarna kommer in genom dörren och hälsar på barnen. Då vi kommer in i köket så pratar vi och kommer in på att pojken inte gått riktigt än utan bara halvsteg och båda jag och frun säger med mellanrum: -Han har INTE GÅTT ÄN, VI väntar dom första stegen närsomhelst. Lite för att visa vad spänd vi är på detta. Då sätter sig svärmor på golvet med frun mittemot, som redan sitter där med pojken och sträcker ut armarna mot han och säger: -Kom till mormor då!!! Ingen effekt och millisekunden efteråt lockar hon med en leksak och får pojken att gå de första stegen mot henne!!!!!!!!!!! Allt detta sker INFÖR mig som bara står där och låter henne ta denna fantastiska händelse från mig, denna engångsupplevelse som ALDRIG kommer igen. Med ond mage, sorg i bröstet  och gråten i halsen går jag fram och lyfter upp sonen, säger : -Nu måste mamma få en kram för det där var dina första steg. Varpå svärmor skrattar och säger: -Nu tror jag mamma vart lite svartsjuk.
    Jag ställer ner sonen och går upp på övervåningen och gråter ensam i sovrummet. När jag kommer ner ser svärfar på mig som "jag ser att du är ledsen" och jag ger frun en argblick och hon viskar "vi tar det sedan". Besöket är sedan över och stämningen är märkbart stel. Svärföräldrarna kramas med oss då dom ska åka utom svärmor som inte rör mig, hon förstod men sa inget.

Dagar och veckorna går med häftiga gräl mellan frun och mig, där det alltid börjar med hur synd det är om hennes mamma som vill träffa barnbarnen och slutar med att hon faktiskt gjorde fel och borde direkt be om ursäkt. Eller uppmärksammat vad som hände och vad hon gjorde och sagt NÅGOT!

Nu i förrgår ringer svärmor frun och säger att hon nu först (över en månad senare) känner att något är fel. Hon hasplar ur sig något om att man inte kan "hålla i barnen" och förstår mig men ändå inte då de "första stegen" aldrig varit viktiga för henne. VEM FAN BRYR SIG!!!!!! Då svärmor gråtit i telefonen och då frun faktiskt hamnat mittemellan så blir det bråk igen. Nu är spänningen kännbar här hemma vill jag lova och jag har konstant ont i magen, har jag HELT FEL i hur jag känner? Hur skulle du reagerat?

• Svar på tråden Svärmor tog sonens första steg
  • Anonym674
    Det låtar som att ni aldrig faktiskt pratat om de problem ni har med varandra. Du verkar inte ha blekaste aning om varför du blir ignorerad, och det låter inte heller som att svärföräldrarna vet om att ni håller dem och barnen åtskilda pga att de dricker. De kanske skulle dra ner på drickandet om de bara visste att ni har problem med det?

Har ni talat om för dem- tydligt men snällt- att du starkt ogillar att de dricker så mycket, och att det gör dig ledsen att barnen pga det inte kan träffa dem så ofta?
    Påpeka för dem att de gärna hade fått vara barnvakt ofta, men att du inte kan lita på dem om du vet att de precis har druckit/dricker samma dag som de träffar barnen.

Nu till det andra problemet; det är din fru, inte du, som ska tala med sina föräldrar om varför de är otrevliga mot dig. Din fru verkar lite mesig här ärligt talat- hade jag varit din fru, och mina föräldrar ignorerade dig vid upprepade tillfällen, hade jag varit fly förbannad att de har mage att behandla dig med så lite respekt! 
  • EnAnonumius

De första stegen... Ja du du var ju där och bevittnade de första stegen även på din son.
    Alltså jag tycker du överdramatisera detta med "första stegen" något åt de grövsta.
    Du kan ju höra dig för med många andra mammor, och även pappor med, det finns ju för böflen en del kvinnor i denna tråden som har sagt att de aldrig fick "ansiktskontakt"  och att "barnet gick mot dem" med sina första steg. Herregud. Jag missade även min sons första steg.
    Det du skall lära dig en gång för alla är att när ungarna bestämmer sig för att det är dags att gå så går de. De sitter inte och väntar in mamsingen eller papsingen och väntar på att få ett ,muntligt "nu får du lov och gå". Ungarna  bara lyfter på arslet från marken och går. I bland kan det bli mot en person BARNET tycker om/intressant, eller mot ett föremål etc.. 
    Så att sitta och snyfta över detta med första stegen från din son att du inte fick det på exakt enligt dina uppmålade fantasier om hur det skall gå till "med de första stegen" är bara ditt egna fel.
    Vänd det inte emot svärmodern bara för att du har "privata issue" med henne..  
    Att sitta och lipa för att det inte blev enligt dina "fantasier" om hur de första stegen skall gå till bara
    är bara ganska löjligt egentligen. Herre gud. Verkligheten blir aldrig efter sin "fantasi värld". Nu är det nog dags för dig att lära dig detta nu när du har barn. Annars så kommer dui nog tyvärr sitta fler gånger på rummet och gråta.
    Vad du glad att din son har äntligen fått tillräckligt med muskel styrka i benen för att äntligen kunna göra det människan är född med. "Förmågan att gå". 

Sedan detta med att din svärmor ignorera dig. Det är ju något du, din fru och svärmodern kanske borde snacka om. Hon kanske ignorera dig mer och mer för att hon uppfattar dig som stel och tråkig sedan din fru blev gravid och ni fick ungarna. När man läser dit inlägg så får man ett stort intryck av att du vill ha det på ditt sätt och endast ditt sätt. Eller så kan de vara något annat...

Detta med spriten.  Ja du.. Det är trist med dina erfarenheter.
    Dock så kan ju jag säga så här.
    Min fosterfar som faktiskt var alkoholist och han var aldrig en aggressiv alkoholist. Tvärt om han var lika dumsnäll full som nykter. Fast ibland så kunde ju jag fördra att farsan var lite onykter då han ibland kunde sticka till mig en "femma" med orden "spring du ned och köp en glass"... 
    Men däremot min mamma som var nykterist hade aggregations problem. Hon resonerade även som dig att "barn och sprit" hör inte ihop.
    Medan nästan alla våra vänner icke alkoholister vi kände ansåg att en öl/vin till maten är inte till skada alls, och vid ett glas stannade det också, även för min fosterfar, Han kunde hålla sig" torr" när läget krävde det. Medan min mor kunde förstöra middagar med att sitta och beklaga sig lita halvljudligt om hur förfärligt det kunde vara med att folk drack EN öl/vin/cider till maten.
    Jag säger så här. Bara för att man har sina erfarenheter från sin barndom så betyder det inte att andra i familjer sitter och råsuper som anser att ETT glas öl/vin/cider till maten är farligt att ta inte ens med barn. Men men jag vet att detta är familjeliv så här är ju bland i ENA lägret, "ett glas" är samma sak som att man är alkoholist".. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • molly50
    Skevis skrev 2015-09-15 11:09:16 följande:

Jag ser bara rött och ingen utväg, prövar att vända mig hit för att se vad ni andra mammor (och pappor) känner i denna fråga. Jag måste få hjälp!
    Ska försöka berätta vår historia innan, OM du inte orkar läsa allt så kan du skrolla ner till sista raderna:

Är gift med en kvinna som jag älskar vilt och vi har 2 ettåriga tvillingar, pojke och flicka. Lever drömmen mest hela tiden!!
    Jag och min mamma har en relation där vi umgås runt barnen men inte pratar våra känslor, den är inte den bästa men den finns (tack vare barnen). Därför är det viktigt för mig att säga hur det känns och att säga förlåt osv. Jag vill inte ha samma relation med mina barn så att säga.

Har haft en helt okej relation till svärmor fram tills graviditeten, innan var det ju bara jag, när jag blev gravid kom alla känslor hos mig och jag gick in i ett nytt kapitel i mitt liv där många saker blev väldigt viktiga.
    Har tidigare levt med en alkoholist, så alkoholbiten är VÄLDIGT känsligt för mig. Jag har på första parkett sett vad alkohol gör med människor och jag har sett barn rädda för fulla människor. Har själv vuxit upp med föräldrar som inte drack.
    Jag har svårt för människor som tycker det är helt normalt att dricka varje helg eller att det ALLTID ska finnas med alkohol på varje tillställning. Jag kan dricka jag med MEN det sker sällan och då jag är sugen att parta med vänner.
    Barn och alkohol hör INTE ihop, det skapar bara en otrygghet för barnet, att inte känna igen förälderns röst ex.

Mina svärföräldrar dricker...OJ vad dom festar, somrarna är det nog varje helg; dom ser det inte själv. Min fru skäms och nu börjar omgivningen prata. Släkten viskar tyst: -Har ni sett....!
    Detta har skapat en tagg i sidan som gör ont när man petar på den, jag med mina åsikter vågar inte prata för att göra frun ledsen. Hon försöker få DOM att fatta men blir inte hörd. ALLA GÖR JU SÅHÄR!! Eller???

När vi började barnplaneringen så pratade vi tidigt om alkohol och efter missfall, bråk och tårar kom vi fram till att vi båda tyckte likt; Barn ska inte utsättas för fulla människor..barn ska bara känna sig trygga och älskade.
    Detta resulterade i att vi inte kan åka till svärföräldrarna och hälsa på annat än söndagar (dom vet detta och jobbar skift så vardagar är uteslutet).

Med detta som grund föds våra tvillingar i v35 och livet blir sig inte likt.
    Mamma och mamma trodde jag men känslorna sa: - Nej..det kan bara finnas en mamma och den "andra föräldern", i vårt fall en Mami Hjärta
    Vi ÄR 2 mammor med våra titlar är olika.
    Jag som burit barnen hade en jobbig graviditet med bland annat blödning i 9veckor och efter ett tidigare missfall med enäggstvillingar i v10 så var mitt självförtroende i botten, jag fick inte njuta helt av graviditeten utan hade det hemskt jobbigt med oro.
    Efter 3v på neonantal så kom vi hem. Första nätterna, i 2v, satt jag i soffan med barnen på amningskudden HELA nätterna för att själv orka och få sova.

Svärmor började här behandla mig som luft många gånger....
    Vid besöken där vi behöver stöd av familj, OM ÄN barnen är nummer ett, så hörde hon nästan inte mig då jag pratade, jag fick liksom inte svar.
    Tänkte själv att jag överdriver nog och är för känslig....
    Nästa besök där hon har med sin syster för att visa upp barnen säger hon när vi visar upp sonen: -Titta vad gul han är! (han fick sola efter födseln)  INTE ex: -Titta här är -----(sonen), se vad söt han är! Oj vad irriterade vi blev på detta...

Vardagarna passerade med söndagsbesök eller besök här hemma. Varje gång är det likt...jag pratar med får sällan svar, som att jag står och pratar med mig själv. Jag skojar inte det är jättekonstigt. Barnen är ju som sagt allt i rummet MEN man kan väl åtminstone säga JA eller NEJ?!?!?! som svar...eller?
    Nämner detta för frun men inget mer då det är nog jobbigt med alkoholfrågan.
    Sen kom besöket som förändrade ALLT:

Dottern gick redan vid 11månader.. TILL MIG HjärtaSolig och jag blev överlycklig!! Hade varit såååå orolig att hon inte skulle gå till mig, Mami går ju också bra men "barnen ska väl säga Mamma först" eller hur?? Flört
    Frun tycker inte detta med "första gångerna" är lika viktigt som jag, så det har aldrig varit avundsjuka eller så.
    Jag sa sedan högt till alla att jag hoppades "få" sonens första steg med men att jag gissade att han själv skulle välja att gå till någon annan självmant och då är det ju som det är. Barnen väljer ju själva.
    Svärföräldrarna kommer in genom dörren och hälsar på barnen. Då vi kommer in i köket så pratar vi och kommer in på att pojken inte gått riktigt än utan bara halvsteg och båda jag och frun säger med mellanrum: -Han har INTE GÅTT ÄN, VI väntar dom första stegen närsomhelst. Lite för att visa vad spänd vi är på detta. Då sätter sig svärmor på golvet med frun mittemot, som redan sitter där med pojken och sträcker ut armarna mot han och säger: -Kom till mormor då!!! Ingen effekt och millisekunden efteråt lockar hon med en leksak och får pojken att gå de första stegen mot henne!!!!!!!!!!! Allt detta sker INFÖR mig som bara står där och låter henne ta denna fantastiska händelse från mig, denna engångsupplevelse som ALDRIG kommer igen. Med ond mage, sorg i bröstet  och gråten i halsen går jag fram och lyfter upp sonen, säger : -Nu måste mamma få en kram för det där var dina första steg. Varpå svärmor skrattar och säger: -Nu tror jag mamma vart lite svartsjuk.
    Jag ställer ner sonen och går upp på övervåningen och gråter ensam i sovrummet. När jag kommer ner ser svärfar på mig som "jag ser att du är ledsen" och jag ger frun en argblick och hon viskar "vi tar det sedan". Besöket är sedan över och stämningen är märkbart stel. Svärföräldrarna kramas med oss då dom ska åka utom svärmor som inte rör mig, hon förstod men sa inget.

Dagar och veckorna går med häftiga gräl mellan frun och mig, där det alltid börjar med hur synd det är om hennes mamma som vill träffa barnbarnen och slutar med att hon faktiskt gjorde fel och borde direkt be om ursäkt. Eller uppmärksammat vad som hände och vad hon gjorde och sagt NÅGOT!

Nu i förrgår ringer svärmor frun och säger att hon nu först (över en månad senare) känner att något är fel. Hon hasplar ur sig något om att man inte kan "hålla i barnen" och förstår mig men ändå inte då de "första stegen" aldrig varit viktiga för henne. VEM FAN BRYR SIG!!!!!! Då svärmor gråtit i telefonen och då frun faktiskt hamnat mittemellan så blir det bråk igen. Nu är spänningen kännbar här hemma vill jag lova och jag har konstant ont i magen, har jag HELT FEL i hur jag känner? Hur skulle du reagerat?

Jag tycker nog att du överreagerar ganska kraftigt.
    Det är en sak att ni inte vill låta dina svärföräldrar få träffa barnen på helgerna om de dricker väldigt mycket.

Men det här med att "få" de första stegen?
    När mina barn tog sina första steg så gick de mellan mig och min man.
    Och bara att se lyckan i deras ögon när de insåg att de faktiskt kunde gå överträffade allt annat!
    Man får känslan av att du tycker att dina känslor är viktigare än alla andras.
    Du tänker inte på hur det är för din fru att hamna mellan dig och hennes föräldrar.
    Bara du får din vilja fram.
    Och det är inte juste emot din fru.
    Om ni inte tar tag i det här problemet så riskerar ert förhållande att gå åt skogen.
    Är det verkligen värt det,för att dina barn ska sätta dig framför alla andra?
    Dina barn älskar dig ändå. Men de måste också få en chans att knyta band till de andra vuxna omkring sig.
    Det är inte bara du som finns i deras liv.
    Tänk på det!
    Mattias och Hannah.
  • Kasperina

Jag tycker att du ska försöka hitta någon att prata med, för ditt beteende är inte bra för någon, framför allt inte dina barn!
    Det stämmer att det inte är bra för barnen att se föräldrarna bli konstiga (av tex alkohol), men det är inte heller bra för dem att en förälder kräver fullständigt monopol på deras tid och deras känslor.
    BARNEN ska vara i centrum, inte du.

• Utflykt i verkligheten

Nåväl, jag kan tycka att det var onödigt och klumpigt av svärmor att bete sig på det viset.

Men i övrigt så håller jag med de flesta här inne. Du överreagerar och jag hoppas att du kan komma över de negativa känslorna snart och välja dina "fighter". Din relation med din fru är inte värd att riskeras över något som du ändå inte kan påverka längre.

• Lord Hans

Det finns ingen logik i ditt resonemang överhuvudtaget. Helt fascinerande att du skrapade ihop till ett så där långt inlägg utan att komma nära något som kan anses nudda vid rationellt tänkande.

Tog de första stegen??? 
    Du är helt underbar. Tack!

• Themis

Jag tror att detta handlar mer om känslorna mellan dig och svärmor än om själva händelsen.

Det är lätt att överreagera om man kommer från ett negativt känsloläge. Och det är fullt möjligt att detta kommer att hända igen, gällande något annat som svärmodern "stjäl premiären" på i ren förtjusning.

Du kan inte alltid vara där och hindra en svärmor som har bestämt sig för att bli number 1, och ni har redan markerat genom att sätta villkor för umgänget. Mitt råd är därför att försöka bita ihop så länge hon följer de uttalade reglerna.

För trots allt är det roligare med morföräldrar som engagerar sig lite för mycket än inte alls, och en dag finns de inte mer.

Men mycket hänger klart på din partner också. Om hon är lika irriterad på sin mammas beteende så blir det en annan sak, men jag tycker inte att du har rätt att driva en kil mellan dem. Ett avståndstagande måste initieras av din partner om inte ert eget förhållande ska bli lidande, i längden.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • viseversa

Förlåt ts men du behöver hjälp. Du har ju många problem. Spelar väl för fan ingen roll vem ungen går till huvudsaken är väl att hon går.

• viseversa
    viseversa skrev 2015-09-17 07:08:38 följande:

Förlåt ts men du behöver hjälp. Du har ju många problem. Spelar väl för fan ingen roll vem ungen går till huvudsaken är väl att hon går.

Att HAN går menar jag.
  • asta66
    Themis skrev 2015-09-16 23:22:25 följande:

Jag tror att detta handlar mer om känslorna mellan dig och svärmor än om själva händelsen.

Det är lätt att överreagera om man kommer från ett negativt känsloläge. Och det är fullt möjligt att detta kommer att hända igen, gällande något annat som svärmodern "stjäl premiären" på i ren förtjusning.

Du kan inte alltid vara där och hindra en svärmor som har bestämt sig för att bli number 1, och ni har redan markerat genom att sätta villkor för umgänget. Mitt råd är därför att försöka bita ihop så länge hon följer de uttalade reglerna.

För trots allt är det roligare med morföräldrar som engagerar sig lite för mycket än inte alls, och en dag finns de inte mer.

Men mycket hänger klart på din partner också. Om hon är lika irriterad på sin mammas beteende så blir det en annan sak, men jag tycker inte att du har rätt att driva en kil mellan dem. Ett avståndstagande måste initieras av din partner om inte ert eget förhållande ska bli lidande, i längden.

Ett klokt och sansat inlägg. Men varför ska man bita ihop. Kan man inte få säga ifrån. Varför är det så farligt?
  • Påven Johanna

Nu när jag tänker efter så tror jag att barnmorskan tog mina båda barns första andetag. Surt!

• Themis
    asta66 skrev 2015-09-20 17:14:15 följande:
    Ett klokt och sansat inlägg. Men varför ska man bita ihop. Kan man inte få säga ifrån. Varför är det så farligt?
    Erfarenheten har lärt mig att man ska välja sina strider även med svärföräldrar.
    Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • asta66
    Themis skrev 2015-09-20 22:35:41 följande:
    Erfarenheten har lärt mig att man ska välja sina strider även med svärföräldrar.
    Visst ska man välja sina strider. Men man måste inte ta skit för det. Det finns ju en medelväg. Och om nån inte är trevlig måste man inte umgås. Vill andra umgås med en brukar de visa det genom att bjuda till lite.
  • Duckan

Ts skrev ett inlägg och drog så någonting säger mig att det finns två sidor av myntet gällande svärmor och ts relation.

• asta66
    Duckan skrev 2015-09-25 13:05:17 följande:

Ts skrev ett inlägg och drog så någonting säger mig att det finns två sidor av myntet gällande svärmor och ts relation.

Det finns det i de flesta fall. Men när det kommer till ett barn brukar situationen spetsas till. Få saker kan få folk att bli för mycket som ett barnbarn.
  • silvergirl

Ts, förutom att du är arg på svärföräldrarna så verkar du också ta förgivet att du ska vara primärförälder och din fru sekundär.. Varför egentligen? Är det inte bättre att båda är lika viktiga. Du behöver jobba på din svartsjuka, annars kommer du bli svartsjuk på dina barn många gånger när de berättar om personer de uppskattar.. Ska dina barn må dåligt för att du vill vara den viktigaste i deras liv? Du verkar inte må så bra, sök hjälp för det så du kan rädda din familj. Att ni ska bråka så mycket känns inte sunt

Svar på tråden Svärmor tog sonens första steg