• sveabella

Utomkvedshavandeskap hur farligt?

Hej!

Jag fick reda på att jag var gravid i juli, i mitten på augusti fick jag småblödningar och började oroa mig för missfall. Ringde till gynmottagningen som sa att småblödningar är vanliga och inget att oroa sig för men om jag började blöda mer eller om jag skulle få mycket ont i magen så skulle jag ringa igen.

Blödningarna var fortfarande små efter ett par dagar men jag började få ont i magen så jag ringde igen. Då fick jag en tid samma dag.

Då gjorde dom ett vaginalt ultraljud och sa att de kunde se en graviditet men inget levande foster. Jag blev ju såklart väldigt ledsen och började fråga massa frågor men dom sa att de såg för lite för att kunna svara på något och bad mig vänta 1 månad....

Idag efter 1 månad kom jag tillbaka och de gjorde vaginalt ultraljud igen. Denna gången en annan läkare som meddelade att detta inte var någon normal graviditet, utan hon misstänkte utomkvedshavandeskap. De tog ett blodprov och om två dygn ska jag tillbaka igen för att ev. opereras.

Är såklart helt förtvivlad och förkrossad och min pojkvän likaså. När jag kom hem började jag googla på utomkvedshavandeskap och fick se att en vanlig orsak är klamydia? Blev då ännu mer orolig då det verkar som att man kan få mycket svårt att få barn sedan eller tom bli steril? Vilka är era erfarenheter av detta? Känner mig så fruktansvärt orolig just nu.

• Svar på tråden Utomkvedshavandeskap hur farligt?
  • Annelie 76

Jag opererades för utomkvedshavandeskap för några år sen. Det hittades tidigt så jag fick behålla äggledaren. Har sen dess varit gravid två gånger och har två pojkar. Det måste inte gå dåligt...

• Embla twopointoh

Även med bara en äggledare kan man få massor av barn. Kroppen reglerar det där själv.Glad

Är du orolig att du har klamydia, så bör du väl ta ett prov för att kolla upp det?

• GlitterLina
    sveabella skrev 2015-09-15 13:15:54 följande:

Hej!

Jag fick reda på att jag var gravid i juli, i mitten på augusti fick jag småblödningar och började oroa mig för missfall. Ringde till gynmottagningen som sa att småblödningar är vanliga och inget att oroa sig för men om jag började blöda mer eller om jag skulle få mycket ont i magen så skulle jag ringa igen.

Blödningarna var fortfarande små efter ett par dagar men jag började få ont i magen så jag ringde igen. Då fick jag en tid samma dag.

Då gjorde dom ett vaginalt ultraljud och sa att de kunde se en graviditet men inget levande foster. Jag blev ju såklart väldigt ledsen och började fråga massa frågor men dom sa att de såg för lite för att kunna svara på något och bad mig vänta 1 månad....

Idag efter 1 månad kom jag tillbaka och de gjorde vaginalt ultraljud igen. Denna gången en annan läkare som meddelade att detta inte var någon normal graviditet, utan hon misstänkte utomkvedshavandeskap. De tog ett blodprov och om två dygn ska jag tillbaka igen för att ev. opereras.

Är såklart helt förtvivlad och förkrossad och min pojkvän likaså. När jag kom hem började jag googla på utomkvedshavandeskap och fick se att en vanlig orsak är klamydia? Blev då ännu mer orolig då det verkar som att man kan få mycket svårt att få barn sedan eller tom bli steril? Vilka är era erfarenheter av detta? Känner mig så fruktansvärt orolig just nu.

Förstår att du e orolig. Jag hade utomkvedshavandeskap nu i februari. Blev opererad. Min högra äggledare va så förstörd så de va tvungna att ta bort den :( trodde aldrig jag skulle bli gravid igen med endast en äggledare (dessutom har jag inte ägglossning varje månad heller) men bara 3 månader efter operationen så blev jag gravid!! Är nu i v 16
    Hopp finns :)
  • sveabella

Åh vad skönt att höra. Jag gjorde ett klamydiatest förra veckan hos barnmorskan pga rutiner när man är gravid och hon skulle ringa om det var något. Det har hon inte gjort så antagligen har jag väl inte klamydia. Men fyfan va orolig man blir av att googla saker.

• GlitterLina
    sveabella skrev 2015-09-17 12:37:55 följande:

Åh vad skönt att höra. Jag gjorde ett klamydiatest förra veckan hos barnmorskan pga rutiner när man är gravid och hon skulle ringa om det var något. Det har hon inte gjort så antagligen har jag väl inte klamydia. Men fyfan va orolig man blir av att googla saker.

Mm ibland e det bra att googla ibland inte!
  • elinville

Min första graviditet var ett utomkvedshavandeskap där vänster äggledare togs bort. Väntar nu mitt tredje barn (v23) och har haft mycket lätt att bli gravid.

• pärlsnäcka
    sveabella skrev 2015-09-15 13:15:54 följande:

Hej!

Hur har det gått för dig??

Jag opererades för utomkveds 8 oktober och fick precis tillbaka min mens, 6.5v senare. Har en äggledare kvar. Nojig över hur det ska gå.. :( känner både rädsla och oro!!!
  • Linnea1234

Hej jag opererades för utomkvedes nu i april och jag och min sambo försöker bli gravida. Har nu gått över tiden med mens 6 dagar men det visar negativt på grav testerna. Kan det vara så att jag är gravid fast det inte visar än? Fick operera bort hö äggledare också så är orolig. Över att jag inte kan bli gravid. Hur skulle ni.gå till väga?

• sveabella
    Linnea1234 skrev 2016-08-04 14:03:15 följande:

Hej jag opererades för utomkvedes nu i april och jag och min sambo försöker bli gravida. Har nu gått över tiden med mens 6 dagar men det visar negativt på grav testerna. Kan det vara så att jag är gravid fast det inte visar än? Fick operera bort hö äggledare också så är orolig. Över att jag inte kan bli gravid. Hur skulle ni.gå till väga?

Hej! Jag kan tyvärr inte svara på det, i mitt fall fick jag åka in akut med ambulans senare på kvällen samma dag som jag startade denna tråd pga blod som bara forsade och stark smärta i magen. Det sjukhuset är katastrof. På morgonen var jag där för vul och de sa till mig att jag hade utomkveds. Sen skicka dom hem mig trots att jag var i v14 och sa kom tillbaks om två dagar om du får ont i magen ring ambulans. Samma kväll åkte jag som sagt in akut och fick ingen som helst info. Bara massa morfin och helt plötsligt låg jag på operationsbordet. Först dagen efter fick jag reda på att det inte var utomkveds utan fördröjt missfall så de hade gjort en skrapning. Så slutade det hela alltså för mig men jag har en syster som fick opereras för utomkveds där en äggledare togs bort, efter det har hon fått två barn så det går allt, men jag kan nog bara ge dig hopp och inga riktiga råd. Jag tänker hålla tummarna för dig iaf!
  • Anonym (utomkveds)
    Min första graviditet var ett utomkveds. Jag hade inte och har aldrig haft klamydia. Det var ren och skär otur.

Efter det har jag varit gravid två gånger och båda gångerna tog det sig direkt vi börjat försöka bli gravida.

En viktig sak jag tycker du ska fråga dina läkare om är om du kan ta bort Xet med cytostatika, alltså cellgift. Det gjorde jag och har därmed båda mina äggledare kvar. Vilket är en fördel.
    En nackdel är att du behöver vänta några månader längre på att försöka bli gravid igen.

Och för att svara på din fråga, enligt min läkare kan utomkveds vara livshotande. Jag tyckte det lät något överdrivet men tydligen om det fortsätter växa i äggledaren så kan det vara riktigt illa.
  • ceciliabkbh

Hej på er.

Har hamnat i en ordentlig soppa.

Ägglossning 3 juli. Började blöda 14 juli (trodde det var mens). Mensen kom aldrig igång utan det var väldigt lite i 12 dagar. Testade mig och fick positivt på gravtest. Fortsatte blöda varje dag så tillslut åkte vi in till gyn.

Läkaren kunde inte se någonting i varken livmoder eller på annat ställe. Vi fick ta blodprov för att kolla hcg. In o ta blodprov igen 7 dagar senare.

Igår var jag in på nytt vul och läkaren såg ingenting då heller. Vi frågade om hcg hade stigit eller ökat men hon sade att d et var 180 och det var inte så farligt.

Imorse ringde telefonen och en barnmorska ville boka in ett nytt besök för att kolla hcg. Jag sade att jag redan gjort det men det hade missats helt i deras kommunikation. Jag sade då att min läkare sade att hcg var på 180 och fick då veta att den läkaren missat att kolla test nummer två som tydligen hade visat på hcg 790. Det hade alltså stigit en del men utan att hon sett något i livmodern.

Nu ska jag in på söndag och de har akutstämplat provet så de ska få svar direkt och så ska de göra ett nytt vul.

Borde jag vara orolig för utomkveds??? Hon som ringde idag sade "det stiger inte om det inte är nått".. Hur sjutton ska man tolka dem som inte vill prata i klarspråk?? Är så orolig nu. Fick ju besked om att det var ett missfall igår men att allt såg bra ut :(

• pärlsnäcka
    Linnea1234 skrev 2016-08-04 14:03:15 följande:

Jag op. också bort hö. äggledare.

Kan glädja er med att vi blev gravida på första försöket efter utomkvedet! Dock pausade vi i närmare ett halv år pga annat.

Nu är jag i vecka 15!

Om ni undrar om jag var orolig de första veckorna efter att jag plussat så var det ganska lugnt faktiskt för att jag hade tydliga gravidsymptom och inte en droppe mens.

Gjorde tidigt ultraljud, v6, och där såg vi att det låg rätt i livmodern denna gången.

Kram! Var försiktig och observant. Lyssna på kroppens signaler :) Lev som vanligt dock!
Svar på tråden Utomkvedshavandeskap hur farligt?