• Anonym (Tänk lite!)

Vilken hysteri det har blivit med hundar i bil!

Jag tycker det är KANONBRA att det har uppmärksammats detta med att lämna hundar i bilen när det är varmt ute. Men jesus, har folk HELT tappat sans och vett?

För det första, idag är det 16.5 grader varmt ute idag och det har regnat en del. Mitt fönster var öppet 5 cm. Jag var inne, och ja, jag var verkligen inne max 5 min, eller hade varit om inte en beskäftig kvinna promt velat tala om för mig hur oansvarigt det är att lämna en hund i bilen och att jag minsann kunde bli polisanmäld för det! Jo, det vet jag. Att jag vet tiden jag var inne är för att jag vet var hundmaten jag skulle köpa står (handlar alltid där, det är en djurbutik)  och jag gick in med vagn, lämpade upp hundmaten och var på väg tillbaka till kassan när jag fick frågan om det var min hund i bilen.

Men kollar man inte först att det finns ett fönster öppet? Har man ingen koll på vad det är för värme ute? Givetvis så blir det varmt i en bil som står i solen, men man kollar väl i all sin dar om hunden flämtar och man väntar väl några minuter innan man hetsar upp sig om hunden inte gör det?

Eller är det bara jag som gör så om jag ser en hund i bilen mitt i solen?

Kvinnan hade förvisso svag begåvningsnivå märkte jag när jag talade med henne, men hon hade en annan kvinna med sig (som försökte lugna henne hela tiden och ville avbryta och gå trots att jag hela tiden hade trevlig ton) som borde ha gjort klart för den upprörda kvinnan hur man gör.
    Men nej, den upprörda kvinnan ifrågasatte varför jag tog hunden med när jag handlade, varför jag inte tog in hunden i butiken, man får det osv och hon menade på att jag mycket väl kunde burit hundmaten OCH haft koll på min hund för det kunde minsann hon med sina två. Dessutom kunde de ju inte vara säkra på att bilen tillhörde något som var inne i butiken. (Varför annars parkera där?? Det finns ingen annanstans att gå, det finns bara den butiken där)

Då blev jag smått irriterad och sa att jag har ryggfel, jag kan och vill inte bära en stor hundmatssäck men den upprörda kvinnan hade minsann också fel på ryggen och annat men hon bar minsann ändå. Jaha, det är väl upp till henne om hon är puckad nog att riskera sin hälsa, jag planerar att kunna gå i framtiden och kunna leka med ev framtida barnbarn.

Usch, blir så irriterad på slikt folk! Snälla ni som oroar er för hundar, kolla hundens allmänstatus, många hundar flämtar förvisso alltid, men är det varmt ute och hunden flämtar så ring polisen, men om hunden bara sitter där och tittar och fönstret är öppet, VÄNTA i alla fall 5 min innan ni ringer polisen. Bete er inte som sensationslystna hysterikor.

• Svar på tråden Vilken hysteri det har blivit med hundar i bil!
  • Anonym (skärp dig)

Jag förstår henne, men inte dig! Hur kan du verkligen lämna hunden i bilen?? Jag menar, varför ta med hunden överhuvudtaget? Lämna hunden hemma istället.

• Anonym (Tänk lite!)
    Anonym (skärp dig) skrev 2015-09-15 16:08:36 följande:

Jag förstår henne, men inte dig! Hur kan du verkligen lämna hunden i bilen?? Jag menar, varför ta med hunden överhuvudtaget? Lämna hunden hemma istället.

Du menar alltså på allvar att lämna en hund i bilen i 5 minuter är oförsvarbart?

Att hunden var med var för att jag åkte förbi djuraffären för att köpa hundmat på vägen hem från annat ställe.
  • Anonym (T)

Håller med dig. Det får inte bli överdrivet så att alla blir stämplade som djurplågare bara för att man lämnar sitt djur i bilen en kort stund. Många av oss har faktiskt koll på hur länge man kan lämna och att fönstret ska vara nerdraget osv. Vettigt folk lämnar inte djuret i bilen i gassande sol. Sen måste man som du skriver se lite hur djuret mår innan man går i taket.

• Anonym (....)
    Anonym (Tänk lite!) skrev 2015-09-15 16:12:36 följande:
    Du menar alltså på allvar att lämna en hund i bilen i 5 minuter är oförsvarbart?

Att hunden var med var för att jag åkte förbi djuraffären för att köpa hundmat på vägen hem från annat ställe.
    Varför var hunden ens med? Skulle den transporteras någonstans? Det är inte lagligt att ha hundar i bil bara för att man känner för det.
  • Anonym (Mjo)
    Anonym (....) skrev 2015-09-15 16:14:57 följande:

Varför var hunden ens med? Skulle den transporteras någonstans? Det är inte lagligt att ha hundar i bil bara för att man känner för det.

Men det är ju inte olagligt att ha hund i bilen!?
  • Anonym (Tänk lite!)
    Anonym (....) skrev 2015-09-15 16:14:57 följande:
    Var något otydligt? Jag hade varit på annat ställe, om det är viktigt att veta var så hade jag besökt en vän som också har hund i samma stl så de fick leka lite. Här har min hund bara stora hundar att leka med så vi brukar  träffas ibland vännen och jag så våra hundar får leka med någon i samma stl, det blir lite annorlunda lek då. På väg hem därifrån finns en djuraffär som jag brukar handla i.

• Anonym (Tänk lite!)
    Anonym (T) skrev 2015-09-15 16:14:54 följande:

Håller med dig. Det får inte bli överdrivet så att alla blir stämplade som djurplågare bara för att man lämnar sitt djur i bilen en kort stund. Många av oss har faktiskt koll på hur länge man kan lämna och att fönstret ska vara nerdraget osv. Vettigt folk lämnar inte djuret i bilen i gassande sol. Sen måste man som du skriver se lite hur djuret mår innan man går i taket.

Nej, det är det jag menar, folk måste använda hjärnan lite. Min hund satt lugnt och tittade ut genom fönstret när jag kom och jag kollade innan jag gick och när jag kom tillbaka hur varmt det var i bilen. 17.5 grader båda gångerna.
    Det finns ingen hund så far illa av att lämnas 5 minuter i 17.5 grad varm bil med fönstret öppet.
  • Anonym (Regn och rusk hela tiden)

Jag har min hund i bilen någon gång när annan lösning inte finns, men då enbart på kalla och molniga dagar (finns gott om sådana dagar i detta land) med ett fönster öppet.

• Anonym (....)
    Anonym (Mjo) skrev 2015-09-15 16:18:29 följande:
    Men det är ju inte olagligt att ha hund i bilen!?
    Det beror på lite olika saker om det är lagligt eller inte.
    Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.
    Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.
  • Anonym (Regn och rusk hela tiden)
    Anonym (....) skrev 2015-09-15 16:33:09 följande:

Hunden får inte förvaras permanent i ett fordon och högst 3 timmar enligt huvudregeln.

Du får inte lämna hunden utan tillsyn i fordonet om det är möjligt att temperaturen går över +25°C eller under -5°C.

Alltså inga problem.
  • Anonym (Tänk lite!)
    Med tanke på att det var 17,5 grader i bilen och 16.5 utanför samt att hunden blev lämnad 10 min (5 var ju tanken men med kvinnans tjafsande tog det längre tid) så förstår jag inte vad du yrar om att det är olagligt att ha hund i bil.
  • Anonym (Isa)

Så när jag åker och hälsar på min släkt varje sommar (6 timmars bilåkning) och har med min hund är det olagligt?
  • Anonym (Mjo)

Men nu var det ju inte så!?
  • Charlotte N
    Anonym (Isa) skrev 2015-09-15 16:39:41 följande:
    Så när jag åker och hälsar på min släkt varje sommar (6 timmars bilåkning) och har med min hund är det olagligt?
    Men då LÄMNAR du ju inte hunden. Herregud...
  • Tow2Mater
    Anonym (Tänk lite!) skrev 2015-09-15 16:02:53 följande:

har folk HELT tappat sans och vett?

Ja, världen är full av idioter som inte har nåt sans o vett alls. Starkt av dig att inte kalla kärringen för det hon var.
  • Gizmo

Du har inte gjort något fel, ts. Solig

Om alla hundägare använder sig av sunt förnuft blir det inga problem! 

• Bergskristall
    Anonym (Tänk lite!) skrev 2015-09-15 16:29:35 följande:

Nej, det är det jag menar, folk måste använda hjärnan lite. Min hund satt lugnt och tittade ut genom fönstret när jag kom och jag kollade innan jag gick och när jag kom tillbaka hur varmt det var i bilen. 17.5 grader båda gångerna.

Det finns ingen hund så far illa av att lämnas 5 minuter i 17.5 grad varm bil med fönstret öppet.

Den där kvinnan låter förvisso galen men vill ändå tillägga att frågan om hund i varm bil inte är någon hysteri utan ett välkommet uppmärksammande om hur djävulskt varmt det kan bli i en bil, det handlar inte om en grad varmare än utomhus!

Enligt undersökningar kring temperaturen i bilen skulle 16,5 grader utomhus kunna närma sig 30-35 grader i bilen och då är det långt över de 25 grader som anses okej. De där termometrarna som sitter i bilen visar dessutom enligt min erfarenhet aldrig riktigt rätt.

Sen ska man veta att även om temperaturen i bilen inte hunnit stiga så steker det rejält om det lyser in sol genom rutan och man sitter i denna sol (eftersom det är vindstilla i bilen steker solen även om det är under 15 grader ute. Det kände jag själv senast igår när jag var ute och körde med min hund.

En lite glipa i ett nervevat fönster tror jag inte gör så mycket skillnad, man måste nog öppna alla fönster och ganska mycket dessutom.

Men som sagt, låter som tanten som bannade dig inte var fullt normal. Man kan ha åsikter om allt men det ör hur man lägger fram dem som har betydelse.
Svar på tråden Vilken hysteri det har blivit med hundar i bil!