• Tiriyaki86

Varför så få som begår självmord?

Media brukar ju måla upp en bild av att det är så många människor som begår självmord i Sverige men det är ju inte ens 2000 per år som faktiskt gör det. Jag tänker såhär att tänk hur många människor i Sverige som lever ett riktigt kasst liv egentligen. Människor som är skuldsatta upp över öronen, handikappade och knappt kan röra sig, en del helt utan vänner och lever i ensamhet och eller kanske har ett jobb dom avskyr men inte för något annat.

Själv så har jag funderat på varför jag själv fortsätter att leva men jag kan inte komma på någonting då jag knappt finner någon glädje i livet alls. Jag är nästan 30 år och har väldigt få vänner, jag har aldrig haft en tjej eftersom jag är för ful för det och jag blir bara äldre men jag har inte åstadkommit något i livet. Det enda jag gör är att jobba och sen sitta hemma. Någongång ibland kanske man hittar på något kul men den vanliga vardagen är trist och tråkig.

Hur tänker ni?

• Svar på tråden Varför så få som begår självmord?
  • Anonym (Karin)

Ca 1500 är den korrekta siffran och det är en hög siffra. 10 gånger fler har försökt och 100 gånger fler har haft sådana tankar. Att negligera och påstå att det är få är dumt. Det dör 300-400 i trafiken varje år men där målar media upp att det är något som sker dagligen och att det är jätte många

• Grande Rock

Det ligger inte i människans natur att ge upp på livet.

Born to lose, live to win!
  • ninasord
    Grande Rock skrev 2015-09-15 17:45:18 följande:

Det ligger inte i människans natur att ge upp på livet.

Joho, vissa hotar med repet direkt.
  • Tiriyaki86
    Anonym (Karin) skrev 2015-09-15 17:29:37 följande:

Ca 1500 är den korrekta siffran och det är en hög siffra. 10 gånger fler har försökt och 100 gånger fler har haft sådana tankar. Att negligera och påstå att det är få är dumt. Det dör 300-400 i trafiken varje år men där målar media upp att det är något som sker dagligen och att det är jätte många

Jag skrev ju under 2000.

Jag är ändå förvånad över att så få faktiskt gör det.
  • Anonym (Inte förstår)

En sak jag inte förstår är varför människor vill ta livet av sig pga tristess, man har ju liksom inget att förlora.
    Man kan ju testa att köra på lite anarkistiskt och göra vad man vill om man ändå tänkte ta livet av sig, ta lite galna risker.

• Anonym (Inte förstår)

Eller om man är så ful som du beskriver som jag har svårt att tro att du är.
    Fixa det och gör sedan en ny bedömning.

• snajl

Instinkten att hålla sig vid liv är helt enkelt ruskigt stark.

Jag har haft självmordstankar i 13 år. Väntar på att något skall hända så jag dör för jag har själv tappat hoppet om att kunna utföra det på egen hand.

• Brunhilde
    ninasord skrev 2015-09-15 17:54:41 följande:
    Hota är definitivt inte samma sak som att faktiskt genomföra det. Deras natur är nog mer en dragning åt drama queen än åt det suicidala. 
  • sockerochsalt

Jag försökte att begå självmord för 13 år sedan, tur att det fanns en snäll människa som ringde efter ambulans annars hade jag inte suttit här idag. Kommer inte att begå samma misstag igen för jag vill leva.

• Anonym (Yey)

Jag väntar på att jag ska dö i sömnen, är för feg för att självmant ta livet av mig! Har velat dö i 20 års tid nu, tänk vad skönt det vore att slippa livet och den dagliga ångesten!

• Anonym (Karin)
    Tiriyaki86 skrev 2015-09-15 18:39:31 följande:
    Jag skrev ju under 2000.

Jag är ändå förvånad över att så få faktiskt gör det.
    Det är inte få utan 1500 för många faktiskt.

Att du tycker fler borde göra det för att du inte tycker de har ett värdigt liv i dina ögon betyder bara att du har ett förakt mot människor som inte håller sig inom normalspannet medan de som håller sig utanför "normalspannet" faktiskt är tillfreds med sitt liv och älskar sig själv och tycker livet är värt att levas.
  • EnAnonumius
    ninasord skrev 2015-09-15 17:25:34 följande:
    Jag orkar inte tänka.

Ja du erkänner ju atrt du inte orkar att tänka.
    Hade du orkat tänka så hade du fattat  att det är en stor skillnad mellan "att hota" och "att genomföra"..
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • EnAnonumius
    Tiriyaki86 skrev 2015-09-15 17:23:52 följande:
    Media brukar ju måla upp en bild av att det är så många människor som begår självmord i Sverige men det är ju inte ens 2000 per år som faktiskt gör det. Jag tänker såhär att tänk hur många människor i Sverige som lever ett riktigt kasst liv egentligen. Människor som är skuldsatta upp över öronen, handikappade och knappt kan röra sig, en del helt utan vänner och lever i ensamhet och eller kanske har ett jobb dom avskyr men inte för något annat.

Själv så har jag funderat på varför jag själv fortsätter att leva men jag kan inte komma på någonting då jag knappt finner någon glädje i livet alls. Jag är nästan 30 år och har väldigt få vänner, jag har aldrig haft en tjej eftersom jag är för ful för det och jag blir bara äldre men jag har inte åstadkommit något i livet. Det enda jag gör är att jobba och sen sitta hemma. Någongång ibland kanske man hittar på något kul men den vanliga vardagen är trist och tråkig.

Hur tänker ni?
    Varför förutsätter du att de som begår självmord har ett "dåligt","tråkigt", "skulder",  "deprimerad"  etc, på ett eller annat sätt för dem som begått självmord?

Använd aldrig dig själv som mall spekulera i den frågan om varför så många som c:a 1500 begår självmord per år.

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Hatar livet)
    Anonym (Yey) skrev 2015-09-15 22:23:04 följande:
    Jag väntar på att jag ska dö i sömnen, är för feg för att självmant ta livet av mig! Har velat dö i 20 års tid nu, tänk vad skönt det vore att slippa livet och den dagliga ångesten!
    Samma här...
  • ninasord
    EnAnonumius skrev 2015-09-16 05:36:25 följande:

Ja du erkänner ju atrt du inte orkar att tänka.
    Hade du orkat tänka så hade du fattat  att det är en stor skillnad mellan "att hota" och "att genomföra"..
    Dom som hotar att ta sitt liv vill inte leva och vill du inte det, gör du inte det heller.
  • ninasord
    Anonym (Hatar livet) skrev 2015-09-16 07:39:10 följande:
    Samma här...
    Dom finns överallt!

Svar på tråden Varför så få som begår självmord?