• Aniiee

Sluta luras!

Gah! Jag blir galen!

En kotlettrad kan ALDRIG bli en filé! EVER! Jag bryr mig inte om hur man skär den. Det är fan falsk marknadsföring.

Någon annan som har en pet peeve i kyldiskarna?

Gire bless me, have I only hot-blooded boys left in my fold?
  • Svar på tråden Sluta luras!
  • Aniiee
    ölburk2 skrev 2015-09-18 17:06:41 följande:
    Inga inälvsdelar, inga djur från havsriket?

Sen måste jag försvara de riktiga jägarna, för mer omtänksamhet om djuren finns nog inte bland några andra.
    Riktiga jägare är väldigt medvetna om sin handling, å har en genuin respekt för viltet, tyvärr finns det en kår av sk jägare som enbart jagar för nöjes skull, å gömmer sig bakom div krystande anledningar till varför dom skjuter djur.
    Dessa människor har jag inte minsta respekt för, dom är jägarkårens paria, å jagar enbart för nöjet att skjuta nåt levande.
    Men dom har pengar, å pengar är som i allt annat, ett argument som fungerar, tyvärr även inom jägarkåren.
    Även inälvor kommer från gulliga djur. Och jag tycker fiskar och bläckfiskar är gulliga. Musslor är kanske inte så gulliga.... men det är goda ändå.

Sen måste jag tacka och bocka för dina fina ord om oss "riktiga jägare", som du kallade det, och håller med om att jag inte alls gillar nöjesjägare. Jag har jagat ett antal gånger, mest under de ca 6 år jag levde vildmarksliv i perioder (ett par månader på våren/sommaren, ett par månader på hösten/vintern), och jagade småvilt, främst. Mycket intressant och lärorikt och absolut inga skott mot djur som inte skulle användas varenda millimeter av. 

Sen var det väl inte såna jägare jag menade när jag skrev, men anyway =P
  • Aniiee
    ölburk2 skrev 2015-09-18 17:16:29 följande:
    Ja det gör jag åxå, men jag precis som du har kunskapen kunna sortera ut vad som duger från köttdiksken.
    Så du kan knappast förneka, att om du hittar kött till rätt pris i köttdisken så är det nåt du lägger fingrarna på., så gör iaf jag.
    Kollar alltid upp högreven, det är inte sällan entrecote man hittar bland högreven, du vet ju att det bara skiljer ett knivskär mellan högrev å entrecote. Så skillnaden mellan entrecote å högrev är ibland bara priset, å då väljer jag högrev".
    Klart jag gör Oskyldig Jag köpte för övrigt jättefin "lövbiff i bit" idag. 105 kr/kg. Fint innanlår som kommer förvandlas till en Creole-inspirerad stek vad det lider. 

Lövbiff i bit...... geez.....
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2015-09-15 19:37:54 följande:
    Gah! Jag blir galen!

En kotlettrad kan ALDRIG bli en filé! EVER! Jag bryr mig inte om hur man skär den. Det är fan falsk marknadsföring.

Någon annan som har en pet peeve i kyldiskarna?
    Jag tror inte jag svarat på ditt påstående.., ja det som kallas ytterfilé finns inte, det är precis som du säger en rensad bit från kotlettraden, så rensad från smak, att den är hopplös att tillaga utan div tricks. Troligen bland det sämsta som en oerfaren kock kan köpa, då den kräver kunskap för att smaka nåt ö.h.t.

Är ni oerfarna, så strimla köttet fint, gör/stek/koka inga stor bitar, krydda med det ni tycker är gott, stek under en kort tid i hyfsad het panna (låt få färg) å låt det sen ligga i nån sås eller kryddblandning ni tycker är gott, så blir det bra.

Testa, så får ni se hur lätt det är, sen kan ni ge er på större bitar, fast själv tycker jag inte det blir värst mycket godare, hemligheten ligger i att få det man tillagar att ta smak, inte hur det ser ut på tallriken.
    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • EnAnonumius
    ölburk2 skrev 2015-09-18 17:06:41 följande:
    Inga inälvsdelar, inga djur från havsriket?

Sen måste jag försvara de riktiga jägarna, för mer omtänksamhet om djuren finns nog inte bland några andra.
    Riktiga jägare är väldigt medvetna om sin handling, å har en genuin respekt för viltet, tyvärr finns det en kår av sk jägare som enbart jagar för nöjes skull, å gömmer sig bakom div krystande anledningar till varför dom skjuter djur.
    Dessa människor har jag inte minsta respekt för, dom är jägarkårens paria, å jagar enbart för nöjet att skjuta nåt levande.
    Men dom har pengar, å pengar är som i allt annat, ett argument som fungerar, tyvärr även inom jägarkåren.
    Nu är det ju Anniie som har tolkningföreträde på sina egna ord.

Men jag lägger en gissning på att hon inte menar jägare så som i människa som kilar ut i skogen med bössa när det är jaktsäsong.. 

Jag håller med henne det är mycket få jägare aka rovdjur (inklusive jägaren och omnivoren människan) som gör sig som en smaskig stek eller en god gryta.

För mig är det likadant, jag undviker att äta jägare, som typ katt hund etc..
    Men ja VISSA rovdjur äter jag..  Fisk för ett exempel,  och även om jag är en reptilälskare av rang, och älskar även krokodiler alligatorer, kajmaner, djur, så har jag sagt att jag skall testa alligator då de skall visst vara delikata i smaken trots att de är jägare. Även chillicorncarne på skallerorm har jag hört att det skall vara gott.

P.S
    Jag delar din åsikt om människor som jagar för "nöjes skull" enbart...

Så som jag ser det att dessa som  enbart "jaga för nöjes skull" borde fan få en salva hagel riktad mot "familjejuvelerna", så de inte kan föra sina gener vidare. 
    Med familjejuvelerna inkludera jag kvinna också, då äggstockarna är ju kvinnas svar på testiklarna, men man får även ta livmodern samtidigt så hon inte kan göra IVF. 

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2015-09-18 17:18:16 följande:
    Även inälvor kommer från gulliga djur. Och jag tycker fiskar och bläckfiskar är gulliga. Musslor är kanske inte så gulliga.... men det är goda ändå.

Sen måste jag tacka och bocka för dina fina ord om oss "riktiga jägare", som du kallade det, och håller med om att jag inte alls gillar nöjesjägare. Jag har jagat ett antal gånger, mest under de ca 6 år jag levde vildmarksliv i perioder (ett par månader på våren/sommaren, ett par månader på hösten/vintern), och jagade småvilt, främst. Mycket intressant och lärorikt och absolut inga skott mot djur som inte skulle användas varenda millimeter av. 

Sen var det väl inte såna jägare jag menade när jag skrev, men anyway =P
    Kul å se en tråd som inte bara innehåller en massa hat..

Ha ha, nä musslor är inte gulliga, tror jag iaf, bäst jag tillägger ifall det dyker upp nån med musselfetischism.

Jag ser att du gör skillnad på stor å småvilt, inget ont menat med det, men jag ler lite för att du gör skillnaden.
    Om vi bara ser till ett jägarfolk, så finns inte stora eller små djur, inte på det sätt vi ser det, det är föda, man jagar för att överleva, väljer det som passar bäst å låter resten leva.
  • Aniiee
    ölburk2 skrev 2015-09-18 17:29:56 följande:
    Jag tror inte jag svarat på ditt påstående.., ja det som kallas ytterfilé finns inte, det är precis som du säger en rensad bit från kotlettraden, så rensad från smak, att den är hopplös att tillaga utan div tricks. Troligen bland det sämsta som en oerfaren kock kan köpa, då den kräver kunskap för att smaka nåt ö.h.t.

Är ni oerfarna, så strimla köttet fint, gör/stek/koka inga stor bitar, krydda med det ni tycker är gott, stek under en kort tid i hyfsad het panna (låt få färg) å låt det sen ligga i nån sås eller kryddblandning ni tycker är gott, så blir det bra.

Testa, så får ni se hur lätt det är, sen kan ni ge er på större bitar, fast själv tycker jag inte det blir värst mycket godare, hemligheten ligger i att få det man tillagar att ta smak, inte hur det ser ut på tallriken.
    Faktiskt så är det enda jag kan komma på att göra med denna helt meningslösa styckningsdetalj en wok. Woka den går säkert.....
  • Aniiee
    ölburk2 skrev 2015-09-18 17:44:28 följande:
    Kul å se en tråd som inte bara innehåller en massa hat..

Ha ha, nä musslor är inte gulliga, tror jag iaf, bäst jag tillägger ifall det dyker upp nån med musselfetischism.

Jag ser att du gör skillnad på stor å småvilt, inget ont menat med det, men jag ler lite för att du gör skillnaden.
    Om vi bara ser till ett jägarfolk, så finns inte stora eller små djur, inte på det sätt vi ser det, det är föda, man jagar för att överleva, väljer det som passar bäst å låter resten leva.
    Det här är inte alls en tråd som är menad att fyllas med hat. Bara med humor (pet peeves är HUMOR. Och irritation. Men mest humor.), och att stöta och blöta mat. Jag kan ge en till pet peeve, för resten! Tusenårsplommon! WTF? De är INTE tusen år gamla! Hoppas jag innerligt......

Musselfetisch..... =P

Jag gör skillnaden helt enkelt för att storleken gör skillnad när man själv är en människa helt ensam på 160 cm och 58 kg, så fixar man liksom inte en 300 kg älg.Varken att flytta på den eller att ta vara på den själv. Den kunde jag ju äta i ett år, om den höll så länge. Så, visst tusan är det skillnad på en vildkanin (småvilt) och en älg (storvilt, om du vill). Jag tror inte ens jag skulle kunna skjuta en älg med en pilbåge. Så när jag pratar om MIG och mina erfarenheter (av att leva 2-3 månader i stöten utan moderna bekvämligheter) så gör jag skillnad. När jag pratar antropologi och naturfolk så är det en annan sak.
  • Aniiee
    EnAnonumius skrev 2015-09-18 17:37:11 följande:
    Nu är det ju Anniie som har tolkningföreträde på sina egna ord.

Men jag lägger en gissning på att hon inte menar jägare så som i människa som kilar ut i skogen med bössa när det är jaktsäsong.. 

Jag håller med henne det är mycket få jägare aka rovdjur (inklusive jägaren och omnivoren människan) som gör sig som en smaskig stek eller en god gryta.

För mig är det likadant, jag undviker att äta jägare, som typ katt hund etc..
    Men ja VISSA rovdjur äter jag..  Fisk för ett exempel,  och även om jag är en reptilälskare av rang, och älskar även krokodiler alligatorer, kajmaner, djur, så har jag sagt att jag skall testa alligator då de skall visst vara delikata i smaken trots att de är jägare. Även chillicorncarne på skallerorm har jag hört att det skall vara gott.

P.S
    Jag delar din åsikt om människor som jagar för "nöjes skull" enbart...

Så som jag ser det att dessa som  enbart "jaga för nöjes skull" borde fan få en salva hagel riktad mot "familjejuvelerna", så de inte kan föra sina gener vidare. 
    Med familjejuvelerna inkludera jag kvinna också, då äggstockarna är ju kvinnas svar på testiklarna, men man får även ta livmodern samtidigt så hon inte kan göra IVF. 
    Think you got it =P
  • ölburk2
    Aniiee skrev 2015-09-18 17:50:42 följande:
    Faktiskt så är det enda jag kan komma på att göra med denna helt meningslösa styckningsdetalj en wok. Woka den går säkert.....
    Wok fungerar alltid, massor med namn över klotet, man samma sak.
  • Aniiee
    ölburk2 skrev 2015-09-18 18:20:48 följande:
    Wok fungerar alltid, massor med namn över klotet, man samma sak.
    Man kanske ska woka något till middag =P

Men, nej, jag har nötfärs som måste förvandlas till något gott innan den blir dålig...
  • SpanskaFlugan
    Aniiee skrev 2015-09-18 16:52:30 följande:
    Föredrar fortfarande att skära upp mitt kött själv, men.... har den gården kyldisk? =P Nä, men självklart är det så. Allt är relativ.

Jag köper från Åby Gård, googla dem, de är suveräna. De har en hel liten butik med kyldiskar! :) Men jag brukar beställa 15 kg nötkött åt gången (plus 2-3 stycken av deras fantastiska falukorvar).
  • Aniiee
    SpanskaFlugan skrev 2015-09-18 20:23:20 följande:

Jag köper från Åby Gård, googla dem, de är suveräna. De har en hel liten butik med kyldiskar! :) Men jag brukar beställa 15 kg nötkött åt gången (plus 2-3 stycken av deras fantastiska falukorvar).
    Låter toppen =) Jag har faktiskt lantställe ett stenkast från Åby gård...... Om man kastar jäkligt långt, då =P Kanske skulle åka dit nån gång. 
  • SpanskaFlugan
    Aniiee skrev 2015-09-18 20:39:44 följande:
    Låter toppen =) Jag har faktiskt lantställe ett stenkast från Åby gård...... Om man kastar jäkligt långt, då =P Kanske skulle åka dit nån gång. 

Tar mig en timme att åka dit, så värt det :)
Svar på tråden Sluta luras!