johannaa9 skrev 2015-09-15 20:02:10 följande:
Jag skulle gärna vilja veta hur situationen såg ut för er som har fått hjälp med en fobi hos en psykolog!
Jag har själv emetofobi (kräkfobi) och har ett flertal gången varit hos en kurator på primärvården innan sommaren för att få hjälp med detta. Jag upplevde det som om denna kurator inte alls hade koll på läget och om hur det fungerar med just denna fobin, varje gång jag kom dit var det som att "ja, idag får vi prova något nytt.. för jag vet inte vad som funkar"- känsla. Jag känner att det inte gav mig något, snarare har det bara blivit värre nu under sommarens gång och jag känner att jag hade velat se vad en riktigt psykolog kan göra för mig.
Nu vet jag bara inte hur jag ska komma dit eftersom det krävs en remiss och primärvården ger bara förslag om denne kurator? Hur lyckades ni?
Har exakt samma fobi som du + mycket ångest och även deprision delvis har själv haft problem med denna fobi sedan jag var runt 12 år gammal men kom till insikt när jag var drygt 22 att jag hade förmodligen emetofobi har alltid trott att det varit nåt fel på mig men när jag fick veta vad emetofobi var så kännde jag att det stämde in på mig.
En stor del av problemet är ju att man själv orasakar problem med ett negativt tanke mönster och fel sorts tankar. Just som du sökte jag hjälp på ett ställe när jag mådde som sämmst för några år sedan när jag kände att jag var på bristningsgränsen och jag behövde hjälp och kontakta en ungdomsmotagnig och fick prata med terapeut eller vad han nu var kan säga att jag vara bara på 2 besök redan efter det andra besöket var slut så frågade han om jag kände mig bättre och om jag behövde komma dit igen? Bokade ett 3 besök men avbokade det ganska snabbt efter för känndes att det gav mig inget samt att det kändes som personen inte tog mig på alvar. Har själv börjat fundera på att börja träffa en privat psykolog nu och försöka igen eller prova på annan mottagning skulle vilja prova på kbt behandling.
Kan bara önska dig lycka till emetofobi är tyvärr en hemsk fobi som gör vardagen bra mycket svårare.