Har ni någon gång blivit rånade/hotade/känt er osäkra på resa?
Jag vill höra berättelser om folk som blivit rånade/hotade/misshandlade eller bara känt sig hotade/osäkra utomlands. Berätta gärna var det inträffade samt om omständigheterna. Hade ni barn med? Var ni ensamma? Var ni berusade? Jag har inte råkat ut för några hemska saker, men kan berätta något smått ändå.
Paris, sommaren 2009. Finanskrisen har satt sina spår och det finns massor av tiggare och skummisar som säljer saker. Mitt på dagen vid Sacre-Coeur tar någon tag i mig och frågar om jag vill veta lite saker om Sacre-Coeur. Dum som jag var svarar jag ja. Den här jäveln tar då och binder ett armband om min handled, innan jag ens hinner blinka, samt kräver betalt för det. Det var helt omöjligt att bli av med killen oxå. Notera att det här är mitt i en folkmassa, men likväl hänger killen efter mig och pressar mig på pengar, håller fast om min arm, hotar med polisanmälning för att jag inte betalar det jag köpt av honom och fan vet vad. Jag hittar några euromynt i fickan och lyckas övertyga honom om att jag inte har mer kontanter.
Samma resa i Paris och samma dag, jag går runt i Pigalle-kvarteren. Säljare av piratkopior finns överallt. Jag tittar några sekunder för mycket på kille som står med en bunt "Armani"-bälten i handen. Notera att jag inte ens talar med honom eller på något sätt försöker närma mig honom. I två-tre kvarter springer fanskapet och hans kompis efter mig. Ingen skillnad hur mycket "Non" jag säger försvinner de. Till slut skriker jag för full hals och de sticker iväg. Behöver jag säga att jag blev avtrubbad av Paris efter den här resan? Jag har aldrig någonsin sett så många skummisar på en gång som just den här resan, och jag har varit flera gånger till Paris innan.
Kapstaden, en kväll ca 20-21.00, södra avsnittet av Kloof Street. Jag går med min tjej hemåt från en restaurang. Det är ca 800 meter och vi vandrade på samma ställen dagtid utan problem. Det är skymning och blåser rätt hårt. Efter att ha vandrat en liten stund konstaterade vi att gatan var helt folktom, och enda man hör är blåsten och saker som faller omkull av stormen. Alla affärer är stängda med stora galler och portar. Någon ljusskygg person kommer emot ett par gånger, och just nu mörknar det snabbt. Vi kom till hotellet utan problem, inget hände, men känslan jag hade just då var riktigt, riktigt otäck. Vi körde taxi alla andra kvällar.
Dubai, Jumeirah beach. Jumeirah beach är ett fint ställe med fina hotell och high-end shopping. Jag sitter på en hotellbar och har sänkt tre rejäla glas rödvin (20+ centiliter). Samtidigt läser jag på min telefon om alkoholpolitiken i Arabemiraten och vad man kan få för straff för att uppträda berusad. Alla vet antagligen att arabländer och alkohol är big no-no. Jag har haft en konstig känsla i magen en stund redan, och då jag börjar bli klar mår jag plötsligt riktigt illa. Jag har ca 1 km till mitt hotell och det finns folk överallt där jag ska gå. Väl ute på gatan blir det bara värre. Jag lyckas ta mig till mitt hotell, och jag hinner just till toan på mitt rum innan jag kaskadspyr något vinrött och ligger däckad i århundradets magsjuka hela natten. Jag var antagligen lite extra nojig just då, men jag hade verkligen inte velat spy rödvin på gatan i ett arabland, och inte heller bli intagen på sjukhus med alkohol i kroppen ifall jag skulle haft nåt värre fel.
Men något av det våldsammaste jag bevittnat är kravaller, upplopp och generalstrejk i Aten. Herregud, killarna där får AFA Sverige och liknande organisationer att se ut som en lekskola. Kände mig dock inte alls hotad eller osäker där, konstigt nog.