• hqq

Har ni någon gång blivit rånade/hotade/känt er osäkra på resa?

Jag vill höra berättelser om folk som blivit rånade/hotade/misshandlade eller bara känt sig hotade/osäkra utomlands. Berätta gärna var det inträffade samt om omständigheterna. Hade ni barn med? Var ni ensamma? Var ni berusade? Jag har inte råkat ut för några hemska saker, men kan berätta något smått ändå.

Paris, sommaren 2009. Finanskrisen har satt sina spår och det finns massor av tiggare och skummisar som säljer saker. Mitt på dagen vid Sacre-Coeur tar någon tag i mig och frågar om jag vill veta lite saker om Sacre-Coeur. Dum som jag var svarar jag ja. Den här jäveln tar då och binder ett armband om min handled, innan jag ens hinner blinka, samt kräver betalt för det. Det var helt omöjligt att bli av med killen oxå. Notera att det här är mitt i en folkmassa, men likväl hänger killen efter mig och pressar mig på pengar, håller fast om min arm, hotar med polisanmälning för att jag inte betalar det jag köpt av honom och fan vet vad. Jag hittar några euromynt i fickan och lyckas övertyga honom om att jag inte har mer kontanter.

Samma resa i Paris och samma dag, jag går runt i Pigalle-kvarteren. Säljare av piratkopior finns överallt. Jag tittar några sekunder för mycket på kille som står med en bunt "Armani"-bälten i handen. Notera att jag inte ens talar med honom eller på något sätt försöker närma mig honom. I två-tre kvarter springer fanskapet och hans kompis efter mig. Ingen skillnad hur mycket "Non" jag säger försvinner de. Till slut skriker jag för full hals och de sticker iväg. Behöver jag säga att jag blev avtrubbad av Paris efter den här resan? Jag har aldrig någonsin sett så många skummisar på en gång som just den här resan, och jag har varit flera gånger till Paris innan.

Kapstaden, en kväll ca 20-21.00, södra avsnittet av Kloof Street. Jag går med min tjej hemåt från en restaurang. Det är ca 800 meter och vi vandrade på samma ställen dagtid utan problem. Det är skymning och blåser rätt hårt. Efter att ha vandrat en liten stund konstaterade vi att gatan var helt folktom, och enda man hör är blåsten och saker som faller omkull av stormen. Alla affärer är stängda med stora galler och portar. Någon ljusskygg person kommer emot ett par gånger, och just nu mörknar det snabbt. Vi kom till hotellet utan problem, inget hände, men känslan jag hade just då var riktigt, riktigt otäck. Vi körde taxi alla andra kvällar. 

Dubai, Jumeirah beach. Jumeirah beach är ett fint ställe med fina hotell och high-end shopping. Jag sitter på en hotellbar och har sänkt tre rejäla glas rödvin (20+ centiliter). Samtidigt läser jag på min telefon om alkoholpolitiken i Arabemiraten och vad man kan få för straff för att uppträda berusad. Alla vet antagligen att arabländer och alkohol är big no-no. Jag har haft en konstig känsla i magen en stund redan, och då jag börjar bli klar mår jag plötsligt riktigt illa. Jag har ca 1 km till mitt hotell och det finns folk överallt där jag ska gå. Väl ute på gatan blir det bara värre. Jag lyckas ta mig till mitt hotell, och jag hinner just till toan på mitt rum innan jag kaskadspyr något vinrött och ligger däckad i århundradets magsjuka hela natten. Jag var antagligen lite extra nojig just då, men jag hade verkligen inte velat spy rödvin på gatan i ett arabland, och inte heller bli intagen på sjukhus med alkohol i kroppen ifall jag skulle haft nåt värre fel.

Men något av det våldsammaste jag bevittnat är kravaller, upplopp och generalstrejk i Aten. Herregud, killarna där får AFA Sverige och liknande organisationer att se ut som en lekskola. Kände mig dock inte alls hotad eller osäker där, konstigt nog.

• Svar på tråden Har ni någon gång blivit rånade/hotade/känt er osäkra på resa?
  • Gert

På strandpromenaden i Playa del Inglés finns det en massa 150-kilos Mama Africa-säljare som sliter en i armarna och försöker propsa på sig sina fula armband. 

Give ´em Hell!
  • ninasord

100% golvad.
    Men det gör inte så mycket.

{#emotions_dlg.flower}
    Fred

• DetVarSomFan

Alanya, 2012.

Jag och min kompis är ute och festar. Just denna kväll går vi inte ut tillsammans utan med varsin turk som båda jobbar på hotellet. Vi råkar bara stöta på varandra under kvällen så vi bestämmer oss för att umgås alla 4. Först är vi på ett lugnare ställe där vi pratar mycket med personalen och har riktigt roligt med dem! Vi avslutar på en större nattklubb. Hon säger att hon ska på toaletten bara, men försvinner (med vad jag trodde var den ena killen som jobbade på hotellet). I själva verket blir hon så full så att flera personer hjälps åt att bära in henne i en taxi och ser till så hon får skjuts hem. Under hela denna tid bär hon mina pengar, som givetvis följer med henne tillbaka till hotellet ca. 2 km bort.

Den andra turken (som jag var ute med) är trött och ska jobba så han åker en stund innan min kompis försvinner. Jag har som sagt inga pengar. Så jag börjar helt enkelt traska.

Jag går längst med strandpromenaden. Ser ett gäng på stranden i periferin. Kanske 100 meter bort. 5-7 killar. De börjar skrika efter mig: "Hey you!" "Giiirl!"

Jag är ganska onykter men ignorerar dem och håller fullt fokus på att gå så jävla snabbt jag bara kan. Jag halvspringer. Från att ha varit ca 100 meter bort är de nu kanske 8 meter bakom mig trots mitt höga tempo. Just då, när paniken slår in på riktigt, hör jag en röst till höger om mig som säger "Hello!! Stop! Wasn't you in the bar before?" - eller nåt i den stilen.

Jag kollar snabbt. "Yes! Yes!" Han var en av de supertrevliga från den lugnare baren vi var i.

Han frågade mig varför jag gick omkring själv och om jag visste hur farligt det var att gå omkring själv som tjej där. Han sa rakt ut "Vet du vad de tänkte göra med dig?! De tänkte våldta dig!" Jag frågade om han var helt säker. Han sa "ja, eftersom jag är turk så förstår jag turkiska, du skulle bara veta vad de pratade om".

Han följde mig dessa två kilometer till hotellet. Han sa att han vägrade lämna mig ensam.

Citerar: Hade du gått denna väg hem så hade du blivit våldtagen och dessutom skulle flera bilar stannat och försökt dra in dig i deras bilar. Lita inte på en enda turkisk kille någonsin. Killar här är bara idioter. De ser inte på tjejer på ett bra sätt.

Den där killen förtjänar en fet eloge. Han hade svensk flickvän. Han ville inte bo i Turkiet sa han, för att de andra hade en så skev syn på kvinnor. När han följt mig hela vägen så tackade jag honom 1000 gånger om :)

Note to self: Ta alltid taxi när du inte har pengar på dig. Betala när du är framme på hotellet.

• Anonym (J)

Råkade ut för en ficktjuv när jag var barn. Har för mig att det var i Paris, men det kan ha varit någon annanstans. Jag hade en ryggsäck på ryggen och min mamma var hela tiden noga med att gå bakom mig, men så kom vi fram till en restaurang och då gick hon fram för att kolla på menyn och jag stod nu längst bak. Plötsligt känner jag hur det rycker svagt i min ryggsäck och vänder mig då om och ser en kvinna skynda bort. Jag tar av mig ryggsäcken och märker att hon hade öppnat blixtlåset, men som tur var hann hon inte ta något - jag hade min kamera med alla mina semesterbilder i ryggsäcken.

Sedan ett land jag aldrig vill åka tillbaka till på grund av allmän obehagskänsla är Venezuela. Det hände egentligen inget, men man fick kalla kårar av alla vakter/"poliser" med gevär överallt. De vaktade bland annat hotellgrindarna, men det värsta var på flygplatsen på väg hem. Då stod de och psykade oss resenärer och kallade ut vissa en och en. Det var sjukt obehagligt.

• alexias mamma

I costa rica,
    Åkte med min syster men hon skulle plugga i huvudstaden en vecka först så jag åkte ner till kusten själv. Väl där mötte jag flera olika trevliga människor, bla en man som jag hade pratat med i någon dag typ. Hur som helst så erbjöd han mig skjuts in till en annan stad en dag vilket jag gladeligen ville.

På vägen dit började jag få lite obehagskänslor då han började prata om sex och hur bra han var och hur bra VI skulle ha det, när vi är nästan i stan så stannar han bilen och vill "prata" lite mer, underförstått att vi skulle ha det mysigt. Jag säger då i lättsam ton att jag kan kliva av och resten av biten för jag gärna tittar på utsikten osv.
    Han startar då bilen och kör vidare, när vi kommit till stan propsar han på att vi ska till en jättelång fin strand. Jag säger att jag inte vill det och att jag vill vara i stan, kort sagt jag vill kliva av!
    Han kör ändå vidare in på en ödslig väg som löper långs med en öde strand, till sist stannar han bilen i en skogsdunge och får den där vansinnesblicken som jag tyvärr mött 2 gånger tidigare i mitt liv. Han trycker mina händer mot hans kuk och säger att vi ska ha sex nu. Jag pratar och pratar om att det inte går nu och att vi absolut ska ha det men inte just där och då och blablabla, allt för att lugna ner situationen. Tillslut släpper han mina händer och jag kommer ur bilen. Jag börjar gå längs stranden och han kommer efter, när han märker att jag börjar småspringa tar han tag i mina armar och håller fast mig. Jag börjar återigen övertyga honom om att vi ska ses senare och göra allt han vill, tillslut ser jag några andra människor och han släpper mig.

Oerhört obehaglig upplevelse, men visst får jag skylla mig själv lite grann som satte mig i bilen :(

• Duckan

Cypern -92.
    Vår första utlandsresa som 17-åringar. Mycket våldtäkter i Aiya Napa hörde vi talas om och vi var försiktiga och gick aldrig ensamma om kvällarna. Ändå blev tre av oss jagade in på hotellet ända in på vårat rum av ett gäng. Vad de exakt ville oss vet vi inte, men det var fan så obehagligt.

Svar på tråden Har ni någon gång blivit rånade/hotade/känt er osäkra på resa?