• Anonym (Fia)

Vegetarisk mat i förskolan/skolan, rätt eller fel?

Hur ser ni på det här med vegetarisk mat i förskolan/skolan? Tycker ni att det är rätt att föräldrar för kräva att barnen inte ska äta kött? Borde förskolan/skolan servera mer vegetariskt till alla? Vegetarisk mat är betydligt billigare om man lagar den själv och barnen skulle då kunna få bättre produkter, och mindre gifter i sig än vad de får av blandkosten.

Räcker det inte med att barnen får äta gris, fisk, fågel och nöt hemma? Kollar man in vad svenska barn äter och vad de borde äta så äter barnen betydligt mer kött och mindre grönsaker/baljväxter/rotfrukter än vad de borde göra.

Jag tänker att det skulle underlätta för föräldrar och minska kraven på att föräldrar måste laga så hälsosam kost hela tiden, utan att de kan få fuska utan att ha dåligt samvete.

• Svar på tråden Vegetarisk mat i förskolan/skolan, rätt eller fel?
  • Tuggben

Absolut! Enligt World Cancer Research Found (WCRF) bör man äta högst 500 gramtillagat rött kött i veckan och undvika charkprodukter.

Våra välfärdssjukdomar är till största delen sammankopplade med dagens köttkonsumtion. Dåligt för miljön, för oss och för djuren.

Vi är närmast släkt med schimpansen och det naturliga bör därför vara att äta ca 90 % grönt och frukt och lite insekter eller andra smådjur.

Vi kommer ursprungligen från miljöer fulla av frukt och ätbara växter och det mesta i vår anatomi visar att kroppen är gjord för sådan föda.

Människan har däremot spridit ut sig äver hela världen och har därmed tvingats byta kost pga dom olika förutsättningar som fanns där vi hamnade. Det går att leva på dagens köttkost men det är knappast optimalt.

• Anonym (Vegan)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 11:55:22 följande:

Jag har totalt missat när vi beslutade att veganer inte har ansvar för sina barns näringsintag, när hände det här??

I ett socialdemokratiskt land så ska alla ha det lika. Det finns barn som endast får bröd, gröt och nudlar hemma - även där spelar skolmaten en viktig roll.

För att garantera att barn får i sig alla näringsämnen, så ska förskolor och skolor servera en varierad kost!
  • Anonym (japo)
    Anonym (Vegan) skrev 2015-09-18 13:46:18 följande:
    I ett socialdemokratiskt land så ska alla ha det lika. Det finns barn som endast får bröd, gröt och nudlar hemma - även där spelar skolmaten en viktig roll.

För att garantera att barn får i sig alla näringsämnen, så ska förskolor och skolor servera en varierad kost!
    Du är ju vegan, du om någon borde väl veta att det går att äta näringsrikt och varierat även som vegetarian. Går du själv runt med näringsbrist, eller?
  • Anonym (Vegan)
    Anonym (japo) skrev 2015-09-18 14:22:05 följande:

Du är ju vegan, du om någon borde väl veta att det går att äta näringsrikt och varierat även som vegetarian. Går du själv runt med näringsbrist, eller?

Som vegetarian, ja. Men inte som vegan. Inte utan tillskott (som barn under 12 år inte bör ta).

Barn ska INTE vara veganer.
  • Anonym (Ej veg.)

Jag tycker att alla ska ha rätt att välja vegetarisk kost men jag skulle aldrig välja det åt mina barn. Jag har jobbat som vikarie på fsk väldigt mycket och min erfarenhet är att de barn som har veg.kost äter nästan aldrig någonting..vi får nästan alltid slänga deras mat,och är det "vegetarisk dag" så får vi oftast slänga ALL mat. Hur många barn gillar bönor och rödbetsbiffar ärligt talat,jag tycker att det är jätte synd om dom barnen för dom sitter bara och tittar på dom andra barnen som äter sina köttbullar eller lasagne eller vad det nu är..det värsta är när barnen frågar -varför får inte jag äta samma som dom andra barnen?jag vill också ha..vad fan ska man svara?har inget annat val än att säga nej.,dessutom är det hemskt att 8-9 timmars barn är på Fsk hela dagen utan att äta något..då hade jag hellre låtit dom fuska på Fsk och lagat riktig veg.middag hemma åt hela familjen..

• Selfish Geene

När föräldrar inte tar ansvar för sina barn måste samhället göra det, det betyder inte att föräldrar inte behöver ta ansvar för sina barn.

Det är fortfarande ditt jobb att ge dina barn tillräckligt näringsrik mat
  • Selfish Geene
    Anonym (japo) skrev 2015-09-18 14:22:05 följande:

Jag betvivlar att hen är vegan i verkligheten, förmodligen vill hen bara få veganer att framstå som idioter
  • Anonym (japo)
    Anonym (Vegan) skrev 2015-09-18 14:32:51 följande:
    Som vegetarian, ja. Men inte som vegan. Inte utan tillskott (som barn under 12 år inte bör ta).

Barn ska INTE vara veganer.
    Enligt vem då? Enligt dig? För inte är det enligt livsmedelsverket eller t.ex.de nordamerikanska motsvarigheterna. 
  • Anonym (japo)
    Selfish Geene skrev 2015-09-18 14:57:32 följande:
    Jag betvivlar att hen är vegan i verkligheten, förmodligen vill hen bara få veganer att framstå som idioter
    Det har du antagligen rätt i.
  • AnooYoo

Att servera vegetarisk mat till alla barn innebär att de får det likadant i skolan. Resterande tid är ditt barn och dess mat ditt ansvar. Om du anser att ditt barn ska få varierad kost, variera den.
  • En blå giraff

Bäst tycker jag är om barnen kan få vegetariskt varierat med att få kött/fisk/fågel. Vegetariskt är väldigt hälsosamt och ekonomiskt på alla sätt. Men det kanske känns lite fanatiskt att bara servera det på fsk. Vi äter av alla sorter hemma och det funkar jättebra. Mina barn tycker ofta mest om det vegetariska, t.ex. sojafärs och linsbiffar istället för vanliga biffar. Men de är vana vid sådant sen de var bebisar.

• En blå giraff
    Anonym (Ej veg.) skrev 2015-09-18 14:39:50 följande:

Jag tycker att alla ska ha rätt att välja vegetarisk kost men jag skulle aldrig välja det åt mina barn. Jag har jobbat som vikarie på fsk väldigt mycket och min erfarenhet är att de barn som har veg.kost äter nästan aldrig någonting..vi får nästan alltid slänga deras mat,och är det "vegetarisk dag" så får vi oftast slänga ALL mat. Hur många barn gillar bönor och rödbetsbiffar ärligt talat,jag tycker att det är jätte synd om dom barnen för dom sitter bara och tittar på dom andra barnen som äter sina köttbullar eller lasagne eller vad det nu är..det värsta är när barnen frågar -varför får inte jag äta samma som dom andra barnen?jag vill också ha..vad fan ska man svara?har inget annat val än att säga nej.,dessutom är det hemskt att 8-9 timmars barn är på Fsk hela dagen utan att äta något..då hade jag hellre låtit dom fuska på Fsk och lagat riktig veg.middag hemma åt hela familjen..

Ja stackars barn säger jag då. Jag skulle i de fallen ha pratat med föräldrarna. Låter konstigt bara om barnen är vegetarianer på heltid och ändå inte gillar den vegetariska maten?? Då kan de ju knappast äta så mycket hemma heller. Jag tänker att barn som är vana vid vegetariskt sedan tidig ålder borde gilla sån mat. Kanske svårare med barn som aldrig fått vegetariskt hemma. Mina barns kompisar rynkar ofta på näsan åt vår vegetariska mat hemma medan mina pojkar äter med god aptit.
  • Anonym (A)
    Åttiotalist skrev 2015-09-16 12:32:06 följande:
    Erbjud en vegetarisk rätt om det finns ett behov av det, en vanlig rätt, problemet löst. Varför tror alltid vegetarianer att alla andra ska anpassa sig efter deras val? 
    ÄppleÄpple

Cool
  • BossHoss

Är en inbiten köttätare, men ja tror det är bra att det serveras vegetariskt emellanåt i skolan, en dag i veckan skulle inte va dumt alls

• Rockelina

Viktigt barn äter i skolan så bäst med mat som alla gillar där med köttfärs och korv.

Tycker barnen kan få välja själva om de vill vegetarianer - inte förälders sak att bestämma det.

• hejnina
    Rockelina skrev 2017-12-12 13:33:07 följande:

Tycker barnen kan få välja själva om de vill vegetarianer - inte förälders sak att bestämma det.

Men då borde ju barn också få välja själva om dom ska vara köttätare, inte föräldrars sak att bestämma. Samtidigt måste ju barn börja äta långt innan dom själva kan ta beslut om sin kosthållning så föräldrarna måste ta beslut. På samma sätt tar ju föräldrar beslut om kläder, förskola/skola, leksaker, skärmtid och en jävla massa annat också.
  • Rockelina
    hejnina skrev 2017-12-12 17:15:15 följande:
    Men då borde ju barn också få välja själva om dom ska vara köttätare, inte föräldrars sak att bestämma. Samtidigt måste ju barn börja äta långt innan dom själva kan ta beslut om sin kosthållning så föräldrarna måste ta beslut. På samma sätt tar ju föräldrar beslut om kläder, förskola/skola, leksaker, skärmtid och en jävla massa annat också.
    Serveras alltid grönsaker till maten på skolan också. Du märker snabbt vilken mat barn väljer och då kan väl alltid en liten vegetarisk rött serveras bredvid och barnen får välja själv.
  • hejnina
    Rockelina skrev 2017-12-12 19:14:59 följande:

Serveras alltid grönsaker till maten på skolan också. Du märker snabbt vilken mat barn väljer och då kan väl alltid en liten vegetarisk rött serveras bredvid och barnen får välja själv.

Det var iofs inte det jag kommenterade utan föräldrars rätt till att bestämma om barns kosthållning.

Men ja. Barn äter i första hand mat som dom känner igen och är vana vid. Barn kan lära sig äta det mesta. Vill man absolut servera korv och köttfärs, som du skrev, så finns det vegetariska varianter :) man måste inte äta 18 kilo gurka.
Svar på tråden Vegetarisk mat i förskolan/skolan, rätt eller fel?