• Anonym (Hjälp)

Egen vårdnad? Mår skit

Jag har en son på 3 och ett halvt år och han har sedan födsel bott med mig nästan heltid, pappan och jag separerade när sonen var 1 år och efter separationen flyttade pappan hem till sina föräldrar. Jag har sonen heltid förutom när sonen åker till farmor, farfar och "pappa" varannan helg.

Han har ett nytt förhållande sedan 1 år tillbaka och han har inget större intresse av sin son. Han vill inte ens prata med mig utan enda "kontakten" som finns är att jag måste prata med hans mamma. Vi är vuxna på 23 snart 24 år och jag börjar bli ganska less på detta.

För det första jag är student och går igenom en sjukt jobbig tid med depressioner och utbrändhet men kämpar på som vanligt för sonens skull. Pappan i andra hand bor hemma, jobbar inte, glider mest runt med sin tjej om nätterna och dagarna.

När sonen är hos "pappa" så kan jag allt som ofta under nätter jag själv passar på att vara ute stöta på pappan, då är sonen hemma med farmor och farfar.

Jag kan be pappan (genom farmor) om avlastning en dag om jag har en tentaskrivning som kanske tar hela dagen/kvällen. Då brukar pappa tyvärr inte ha "tid". Men han har ju det.

Nu börjar jag bli less på detta, vad skall jag göra? Kan inte tvinga honom men känns så tråkigt för min lilla pojkes skull.

Han älskar farmor men pratar sällan om pappa.

Pågrund av att vi har delad vårdnad kan jag inte välja att bosätta mig på något annat ställe. Jag ser ingen anledning till att ha delad vördnad som det är nu.

Vad tror ni om mina grunder? Kan jag söka ensam vårdnad? Då kan pappan ha sitt lilla liv med sin nya tjej och så kan jag flytta och bygga upp en stark framtid för mig och min son. Så kan pappa hälsa på sitt barn när han har "tid"?

• Svar på tråden Egen vårdnad? Mår skit
  • Birgitta02

Men... enskild vårdnad har inget med umgänget att göra? Eller hur menade du?

• Anonym (Hjälp)

Har man delad vårdnad kan man inte flytta hur man vill etc. Men har jag enskild har jag möjligheter att göra som jag vill med min son. Tycker inte det är mer än rätt då pappan ändå inte har något intresse av honom?

• Anonym (A)

Du kan inte få tillåtelse av "pappan" att flytta ändå. Om han nu säger att han inte har "tid" så bör det väl inte vara något större bekymmer från hans sida egentligen. Om det inte gäller avstånd som Haparanda till Ystad.

• Connie07

Ja,varför inte?Du tar ju redan hand om sonen själv och då är det väl liten sak att få vårdnaden

• Brumma
    Anonym (Hjälp) skrev 2015-09-16 22:13:17 följande:

Har man delad vårdnad kan man inte flytta hur man vill etc. Men har jag enskild har jag möjligheter att göra som jag vill med min son. Tycker inte det är mer än rätt då pappan ändå inte har något intresse av honom?

Du får ändå inte ändra det umgänget de har. Vilket innebär att om han är hos pappan vh så får du inte flytta så långt att det omöjliggör umgänget.

Angående flytta när ni har gemensam vårdnad.

Hade pappan varit delaktig och i tredelad av sin son hade jag varit starkt emot en flytt. Som det är nu så kan du flytta men om pappan motsätter sig det så kommer en utredning startas angående var barnet har sin huvudsakliga vila.. Den är ju hos dig.

Pappan skulle kunna stämma dig och begära barnets boende men har svårt att se att han skulle vara intresserad av att ha barnet på heltid. Är det ngn risk enligt dig?

Så om du väljer att flytta och barnets pappa inte stämmer dig på boendet så kommer barnet att bli skrivet hos dig.

Barnet har självklart fortsatt rätt till umgänge med sin pappa OCH i ert fall även med farföräldrarna. Enligt lag har vårdnadshavaren ansvar att möjliggöra umgänge med "närstående" personer för barnet. Enligt vad du berättar är farmor viktig för barnet 9ch "kvalar in" där.

Så se till att farmor och pappa fortsätter ha möjlighet till umgänge. Det kommer bli ditt ansvar om du stämmer på egen vårdnad . (Tycker ju det är en förälders ansvar oavsett vårdnadsuppdelning att se till att barnen har möjlighet till relation till närstående)
Svar på tråden Egen vårdnad? Mår skit