• jjossann

någon som haft en cavalier king Charles spaniel?

Hej, som rubriken lyder, har någon hör haft en cavalier? Vi är OTROOOLLIGGT sugna på en sådan. Men jag vill höra vad just DU tycker om rasen! Hur du upplevde/upplever att ha en sån ras i din familj. :)

• Svar på tråden någon som haft en cavalier king Charles spaniel?
  • Fral13

Har aldrig haft någon själv, men känner många som har eller har haft. Bla hade min dagmamma två stycken. Det är en trevlig hund som är ganska "lätt" att ha att göra med. det ända man ska tänka på är att kolla upp kenneln och föräldrarna så man får en frisk hund. Tyvärr finns det en del sjukdomar i rasen. Ögon, andning och hjärta ex. 

• Birgitta02
    Fral13 skrev 2015-09-17 09:12:17 följande:
    Har aldrig haft någon själv, men känner många som har eller har haft. Bla hade min dagmamma två stycken. Det är en trevlig hund som är ganska "lätt" att ha att göra med. det ända man ska tänka på är att kolla upp kenneln och föräldrarna så man får en frisk hund. Tyvärr finns det en del sjukdomar i rasen. Ögon, andning och hjärta ex. 
    Och en hjärna som kan bli större än huvudet. Vilket medför smärta. Det märker man inte förrän hunden är 2-3 år. Vilket är olyckligt eftersom man tar valpar tidigare än så och det är en ärftlig sjukdom.
  • Skånetjej01

Min faster hade en sådan. Vad ska ni ha den till? Enbart som familje hund eller? Hennes skällde väldigt mkt. Och som personen innan skrev finns det väldigt mkt sjukdomar. Hennes hade epilepsi så jag hade forskat väldigt mkt på kennlar innan jag bestämmer mig.

• Fia 28
    Skånetjej01 skrev 2015-09-17 10:03:45 följande:

Min faster hade en sådan. Vad ska ni ha den till? Enbart som familje hund eller? Hennes skällde väldigt mkt. Och som personen innan skrev finns det väldigt mkt sjukdomar. Hennes hade epilepsi så jag hade forskat väldigt mkt på kennlar innan jag bestämmer mig.

Vår skällde inte det minsta, men snarkade som en tok :). Inga sjukdomar hade han heller.

Är det inte så att de helbruna har mera sjukdomar än de som är flerfärgade? Eller kanske det inte stämmer.
  • solros68

Jag är uppvuxen med rasen. Helt underbar ras men som flera skrivit så finns det problem med sjukdomar, så om ni är riktigt intresserade så var noga att välja en bra kennel. Våra hundar hade inga problem med skällandet alls. Den hunden som mina föräldrar har nu är tyvärr väldigt ointresserad av att vara en promenadhund, utan vill bara vara hemma.

• jjossann

Vi ska köpa av en kennel i Stockholm ingen av deras hundar har varit sjuka på 25 år. Kan man be dom att få se papper på att inte föräldrar eller deras föräldrar i sin tur har haft! ?

• Skånetjej01

Hennes var brun o vit. Så tror inte färg spelar roll. Men det är klart att man ska kunna få se papper på föräldrar osv.

• Morkullan

En trevlig och lätthanterad hundras som är drabbad av många olika sjukdomar. Jag har sett för många cavalierer med hjärtproblem och även epilepsi. Aveln är alltför ofta inriktad på utseende och glömmer hälsoaspekterna. 

• Morkullan
    Fia 28 skrev 2015-09-17 10:12:56 följande:
    Vår skällde inte det minsta, men snarkade som en tok :). Inga sjukdomar hade han heller.

Är det inte så att de helbruna har mera sjukdomar än de som är flerfärgade? Eller kanske det inte stämmer.
    Snarkar gör de pga trånga andningsvägar. Inte en sund hund mao.
  • Morkullan
    jjossann skrev 2015-09-17 13:00:57 följande:

Vi ska köpa av en kennel i Stockholm ingen av deras hundar har varit sjuka på 25 år. Kan man be dom att få se papper på att inte föräldrar eller deras föräldrar i sin tur har haft! ?

Be kenneln specificera vad de menar med att ingen av deras hundar varit sjuka på 25 år. Det låter helt osannolikt. Hundar blir sjuka. har man kennel så blir hundar också sjuka. Frågan är väl vilka sjukdomar och om de är genetiskt överförbara, samt i vilken ålder de uppträder. 
    Nästan alla cavalierer jag träffat har dött i hjärtfel. De har då varit allt mellan sex och tio år gamla. Men det är ju stor skillnad på om hunden blir hjärtsjuk när den är fyra och dör vid sex års ålder, eller om den blir sjuk vid elva års ålder.

(Min ex sambo hade kennel så jag har träffat många cavalierer. Ofta fanns nio hundar hemma + en eller två kullar valpar då och då).
Svar på tråden någon som haft en cavalier king Charles spaniel?