Storlek i ytterkläder?
Jag ska köpa fodrat regnställ. Dottern har storlek 92. Är 22 månader. Ska man köpa i storlek 98-104 bör man lägga sig en storlek större än dom har? Det lär behövas i höst/vinter och tidig vår.
Jag ska köpa fodrat regnställ. Dottern har storlek 92. Är 22 månader. Ska man köpa i storlek 98-104 bör man lägga sig en storlek större än dom har? Det lär behövas i höst/vinter och tidig vår.
Beror mycket på märket. Lite större är ju att föredra dock.
Ytterkläderna är ju precis som de "vanliga" kläderna, anpassade efter just den storlek det stor i plagget.
Så är det 110 på en overall, så passar overallen ett barn mellan 106-114 cm, cirka.
För övrigt är det bland det dummaste som finns att se, när barn går i förstora regnkläder och vinterkläder, för att föräldrarna valt att köpa lite för stort för att få det att hålla även till våren (och ev. kommande höst).
Köp kläder som passar ditt barn NU. När barnet växer ur kläderna så köper du nytt. Köp inte kläder idag, som barnet kan ha att växa i. Det är bara elakt. - Köp kläder som passar!
Köp samma storlek sim barnet har i andra kläder. Min son är snart 4 år o har 110 i så gott som alla klädesplagg, inneplagg som uteplagg. (Men vissa märken är större/mindre än andra, så undantag finns: sonen kan ha 104 i vissa långbyxor, har 86 i flera shorts o 116 i en vinterjacka. )
För övrigt har min dotter på 20 mån (ca 88 cm lång) 86-92 i sina kläder men "bara" 86 i regnkläderna som ändå är lite stora till henne.
Didriksson har väldigt bra regnställ men är jättestora i storlekarna därför skulle strl 90 räcka gott och väl. Andra märken väljer jag den storleken barnen har nu (brukar ändå vara rätt rymliga), sitter så illa när de blir alldeles för stora!
Köp den storlek barnet har, d.v.s. 92. Barnet ska ju kunna röra sig smidigt och leka i kläderna, inte vagga omkring i ett tält. Vår son är snart 5 år och 114 cm lång så han får strl. 116 på sina vinterkläder.
Om det är dyrt att köpa varje år så kolla in second hand-marknaden och Tradera. Vi köper alltid vinteroverallen på Tradera t.ex.