• Engladmaja

V37 och fruktansvärd klåda på hela kroppen!

Går in i v 37 imorgon och har från ingenstans fått världens klåda över hela kroppen. Började för några dagar sen bara. Det kliar så man blir galen emellanåt, men mest på kvällarna och nätterna. Dagarna är betydligt lugnare. Inga utslag eller så, inga tecken på torr hud.

Ringde BM igår eftersom ja läst lite om gravidhepatos/leverpåverkan och blev lite orolig. Hon tyckte dock att jag skulle avvakta med blodprover eftersom klådan inte sitter specifikt i handflator/fotsulor, duscha kallt på kvällarna o smörja in mig med fet lotion.

Är det någon av er som varit med om nått liknande? Vad visade det sig vara? Och hur lindrade ni det? har kliat som attan nu under kvällen så sitter här och har lite ångest för hur natten kommer bli...

• Svar på tråden V37 och fruktansvärd klåda på hela kroppen!
  • Anonym (Vet inte)

Jag hade nog bety att få ta de där proverna om det inte går över..

• Engladmaja

Ja jag får nog ta o ringa dit imorrn bitti igen. Måste ju iallafall få sova lite på nätterna...

Anonym (Vet inte) skrev 2015-09-17 21:21:10 följande:

Jag hade nog bety att få ta de där proverna om det inte går över..

• m0desty

Är det huden som kliar eller är det liksom längre in? Är det huden är det nog inte hepatos.

• jennyz

Jag kliade som tusan båda graviditeterna!! Andra barnet, då började det på allvar kring v34 ungefär, hade planerat snitt v39 (38+0), men två veckor före det ringde jag tom och kollade om jag fick tidigarelägga det, ville såklart att hon skulle vara i magen så länge som möjligt men jag höll på att bryta ihop...fick inte sova, duschade kallt innan jag gick isäng, tog fotbad med isbitar i (det lindrade fötterna), smorde in med aloe Vera kräm som jag hade i kylen, vaknade mitt i natten och gjorde samma procedur... (Detta var juli månad), jag fick ta tester varje vecka för att hålla koll, men inga avvikande värden, åt tavegyl, hjälpte inte alls, de skrev ut sömnmedel som jag kunde ta om jag behövde, men det kändes läskigt, hade ju dottern hemma också, några dagar innan snittet blev det helt plötsligt lugnt, kliade i princip inte alls konstigt nog...
    Jag skulle be att få ta tester dock så de kan utesluta hepatos...min BM var väldigt noga med det, det var skönt..
    Hoppas det blir bättre för dig, jag vet hur jobbigt det kan vara!! ð??

• Engladmaja

Igår ringde bm från mvc och berättade att de hade fått svar på proven och stt gallsyrorna var förhöjda, men inte skyhöga. Värdet ska ligga under 10 men mitt värde var 20 och så länge det håller sig under 40 är det okej. 20 tyder dock på viss leverpåverkan så funderar på om det kan ha varit därför jag har haft så ont i magen o diarrér/kräkningar i helgen. ska ta nys prover nästa vecka och så fick jag lergigan utskrivet. Klådan kan jag väl leva med, oroar mig väl mest för att bebisen där inne inte ska ha det bra. Men som sagt, sålänge värdet håller sig under 40 och jag känner fosterrörelser så får jag försöka koppla av. Inte så långt kvar ni, 3 v :)

jennyz skrev 2015-09-17 22:29:03 följande:

Jag kliade som tusan båda graviditeterna!! Andra barnet, då började det på allvar kring v34 ungefär, hade planerat snitt v39 (38+0), men två veckor före det ringde jag tom och kollade om jag fick tidigarelägga det, ville såklart att hon skulle vara i magen så länge som möjligt men jag höll på att bryta ihop...fick inte sova, duschade kallt innan jag gick isäng, tog fotbad med isbitar i (det lindrade fötterna), smorde in med aloe Vera kräm som jag hade i kylen, vaknade mitt i natten och gjorde samma procedur... (Detta var juli månad), jag fick ta tester varje vecka för att hålla koll, men inga avvikande värden, åt tavegyl, hjälpte inte alls, de skrev ut sömnmedel som jag kunde ta om jag behövde, men det kändes läskigt, hade ju dottern hemma också, några dagar innan snittet blev det helt plötsligt lugnt, kliade i princip inte alls konstigt nog...

Jag skulle be att få ta tester dock så de kan utesluta hepatos...min BM var väldigt noga med det, det var skönt..

Hoppas det blir bättre för dig, jag vet hur jobbigt det kan vara!! ð??

m0desty skrev 2015-09-17 22:19:04 följande:

Är det huden som kliar eller är det liksom längre in? Är det huden är det nog inte hepatos.

Svar på tråden V37 och fruktansvärd klåda på hela kroppen!