• Sommarsolblomman

Pappan vill ha varannan vecka, jag menar på att det inte fungerar i längden, han säger att jag snackar skit. Vem har rätt?

Jag och barnets pappa bor cirka 14 mil ifrån varann. Det tar, ungefär, 1 h och 45 minuter (utan stopp) med bil.

Barnet är fem år och går på förskola. Nästa år börjar barnet i skolan.

Pappan tycker att vi ska börja ha barnet varannan vecka. Barnet skulle då gå på förskolan endast varannan vecka, medan barnet skulle gå endast 15 h i veckan den veckan barnet är med mig (jag arbetar hemifrån under kvällstid med ett eget företag, samt under de timmar då barnet är på förskolan).

Jag menar på att det blir för hattigt med förskolan, att endast gå totalt 30 timmar i _månaden_ (15 h varannan vecka). Pappan menar på att det är viktigare att barnet får en bättre relation till honom, än till kompisarna på förskolan.

Just nu har vi barnet varannan helg.

Åsikter?

• Svar på tråden Pappan vill ha varannan vecka, jag menar på att det inte fungerar i längden, han säger att jag snackar skit. Vem har rätt?
  • wrpson

Idioti att inte låta honom vara med sin pappa.

Barn behöver båda sina föräldrar precis lika mycket. Förstör inte den relationen för dem.

• mammalovis
    nuharjagbytt skrev 2015-09-19 13:45:57 följande:
    Många säger skola redan om förskoleklassen och detta sker ju i skollokaler.

Förskoleklass är inte obligatoriskt men om du vill ha omsorg kan du inte välja något annat.
    Om inte jag är helt ute och cyklar tror jag man kan önska ett extra år på förskolan istället för förskoleklass, just för att den inte är obligatorisk, men jag kan ha fått det om bakfoten, i och för sig off topic. Samtidigt är ju förskoleklassen mer skolförberedande så det är väl dumt att missa.
  • mammalovis
    Zarina skrev 2015-09-19 13:47:00 följande:
    Och förskoleklass börjar man det året man fyller sex, så om TS barn är född i december kan han mycket väl vara fem nu och gå i förskoleklass! ;)
    Min dotter är född i december 2010 och således 5 år i år, hon börjar förskoleklass med sin årskull NÄSTA år, som alla andra barn, d v s i skolans lokaler. Så hon säger att 6-åringarna från i våras har börjat i skolan.

Så nej, jag tror inte ts barn går i förskoleklass, då få föräldrar väljer bort flera dagar ur den ordinarie verksamheten. 15-timmatsbarnen hör ju ihop med förskolan, där valfriheten är större..
  • tobbe01

Självklart ska pappan ha SITT barn hos sig varannan vecka om han vill det. Kvinnor betraktar lätt barnen som helt och hållet sina egna.

• wrpson
    tobbe01 skrev 2015-09-20 06:30:23 följande:

Självklart ska pappan ha SITT barn hos sig varannan vecka om han vill det. Kvinnor betraktar lätt barnen som helt och hållet sina egna.

Huvudet på spiken.

Hindra inte pappan sitt barn. Hemska är ni som gör så.
  • ica
    tobbe01 skrev 2015-09-20 06:30:23 följande:

wrpson skrev 2015-09-20 10:21:49 följande:
    Huvudet på spiken.

Hindra inte pappan sitt barn. Hemska är ni som gör så.

Och han får se till att det fungerar hans veckor. Ts täck inte för honom och dokumentera allt som inte fungerar.
  • wrpson
    ica skrev 2015-09-20 12:52:18 följande:

Och han får se till att det fungerar hans veckor. Ts täck inte för honom och dokumentera allt som inte fungerar.

Sjölvklart, det får man förutsätta att det gör när han vill vara med sin son varannan vecka.

Men fortfarande, allt för många mammor tror att barnen är DERAS ägodelar. Att de minsann behöver mamman mest. Knappast och rent skitsnack. Hemskt.

Hemska människor är de som tar ifrån sina barn deras pappor. Usch.
  • Brumma
    ica skrev 2015-09-20 12:52:18 följande:

Varför skulle det inte fungera? Och varför skulle TS behöva "täcka" för honom?

TS har väl inte skrivit ngt som ens insinuerar att pappan inte tar sitt ansvar OM hon bara skulle låta honom..
  • ica
    Brumma skrev 2015-09-20 18:46:28 följande:
    Varför skulle det inte fungera? Och varför skulle TS behöva "täcka" för honom?

TS har väl inte skrivit ngt som ens insinuerar att pappan inte tar sitt ansvar OM hon bara skulle låta honom..
    Ts uttryckte oro bl a över att de bor 14 mil från varandra. Vilket gör att det blir långt till skolan mm. Vilket kan ge en del tjafs.
  • Brumma
    ica skrev 2015-09-24 15:14:11 följande:

Ts uttryckte oro bl a över att de bor 14 mil från varandra. Vilket gör att det blir långt till skolan mm. Vilket kan ge en del tjafs.

Det gäller ett år innan barnet börjar i skolan.

Pappan är ledig de veckor barnet är hos honom.

Var uttrycker TS oro för det? Vad jag förstår uttrycker TS oro för att barnet helt enkelt inte ska gå på förskolan alls vv.
  • BioBonus

Håller med om att detta är ju ett lysande tillfälle för barnet att få tillbringa massor med kvalitetstid med sin pappa innan skolan sätter igång och binder upp mer! Och förslaget att vara fem dagar hos pappan för att få två dagar på förskolan är väl en bra kompromiss. Och så kanske några fler timmar i veckan på din tid, TS, så blir kontinuiteten där ännu bättre och barnet kommer lättare in i gruppen.

Vill man se problem, så skapar man sig problem.

• wrpson

Det är ju fullständigt dårskap att inte ge pappan och sonen mycket värdefull kvalitetstid tillsammans som aldrig kommer tillbaka!

Alla barn ska ha båda sina föräldrar!!

Det vinner alla på i längden!

• Brumma
    BioBonus skrev 2015-09-25 09:09:00 följande:

Håller med om att detta är ju ett lysande tillfälle för barnet att få tillbringa massor med kvalitetstid med sin pappa innan skolan sätter igång och binder upp mer! Och förslaget att vara fem dagar hos pappan för att få två dagar på förskolan är väl en bra kompromiss. Och så kanske några fler timmar i veckan på din tid, TS, så blir kontinuiteten där ännu bättre och barnet kommer lättare in i gruppen.

Vill man se problem, så skapar man sig problem.

Ett bra förslag OM det inte är som på vår förskola. Där får vi som har 15timmarsbarn inte bestämma dagar själv. Vi har tex tisdag, onsdag och torsdag. Tidigare hade vi måndag, onsdag och fredag..

Har TS barn tider måndag, tisdag o onsdag så kan pappan hänt tisdag eftermiddag. Men går barnet onsdag, torsdag o fredag försvinner större delen av veckan om pappan inye kan hämta förrän efter andra dagen - torsdag.. det blir liksom bara en dag extra mot vh..

Tror många inte är medvetna om hur det funkar för många femtontimmarsbarn.. :/
  • BioBonus
    Brumma skrev 2015-09-25 12:29:28 följande:
    Ett bra förslag OM det inte är som på vår förskola. Där får vi som har 15timmarsbarn inte bestämma dagar själv. Vi har tex tisdag, onsdag och torsdag. Tidigare hade vi måndag, onsdag och fredag..

Har TS barn tider måndag, tisdag o onsdag så kan pappan hänt tisdag eftermiddag. Men går barnet onsdag, torsdag o fredag försvinner större delen av veckan om pappan inye kan hämta förrän efter andra dagen - torsdag.. det blir liksom bara en dag extra mot vh..

Tror många inte är medvetna om hur det funkar för många femtontimmarsbarn.. :/
    Men är inte 15-timmars för föräldrar som inte arbetar eller är föräldralediga? Gäller den regeln även för föräldrar som arbetar hemifrån, kanske tom heltid, men väljer att lägga en del av sin arbetstid när barnen sover eller är hos sin andra förälder?
  • Brumma
    BioBonus skrev 2015-09-25 13:44:31 följande:

Men är inte 15-timmars för föräldrar som inte arbetar eller är föräldralediga? Gäller den regeln även för föräldrar som arbetar hemifrån, kanske tom heltid, men väljer att lägga en del av sin arbetstid när barnen sover eller är hos sin andra förälder?

Nja. Är barnet över tre år får barnet gå 15 timmar utan kostnad. Då följer man (i vissa kommuner) skolans läsårstider (dvs barnet är ledig de lov som skolan har stängt). Man får inte heller alltid välja dagar. Detta gäller oavsett om man arbetar, är föräldraledig, arbetslös eller studerar :)

Vill man ha mer så betalar man utöver dessa timmar.

Vi har tex vårdnadsbidrag för lillebror och får därför inte ha mer än dessa femton timmar.

Vad som gäller om man bara behöver 15 timmar men inte de tider föskolan förordar vet jag inte. Men om vi har behov av att ha barnet på förskolan på februarilovet eller sommarlovet så får vi det men då betalar vi för det..

Tänkte att då TS arbetar hemma och bara använder femton timmar så skulle jag kunna tänka mig att det är samma sorts femton timmar som vi har.

Vi kan ha önskemål om dagar men denna terminen så är det fler barn än förra och då har de lagt femtontimmarsbarnen som det bäst passar verksamheten. Det enda vi hade önskemål var om tre dagar i sträck, för kontinuiteten skull :)
Svar på tråden Pappan vill ha varannan vecka, jag menar på att det inte fungerar i längden, han säger att jag snackar skit. Vem har rätt?