Hur gör man när personalen på förskolan inte tar saker och ting på allvar?
Hej!
Jag ska inleda med att säga att denna text är ganska lång. Men jag hoppas att någon orkar läsa och ta sig tid att svara.
Tack på förhand!
Förra året så blev mitt barn utsatt för misshandel och mobbning, vid upprepade tillfällen, av två äldre barn på förskolan.
Då kallade jag till möte, där jag fick träffa en ur personalen, samt förskolechefen. Det enda förskolechefen kom med som förslag var hur jag skulle ändra tiderna på förskolan för mitt barn, så att mitt barn skulle slippa bli utsatt. - Det var alltså jag som fick hämta mitt barn tidigare vissa dagar, för att undvika att mitt barn var på förskolan under de tider och dagar då man slog ihop avdelningarna, för att på så vis undvika att mitt barn kunde råka stöta på dessa mobbare.
Nu fungerade det för oss, då jag ändå var hemma om dagarna och mitt barn endast gick 15 timmar på förskolan. Men hur hade man löst det annars?
Jag nämnde ordet "punktmarkera"; - ni får punktmarkera dessa barn, sa jag. Förskolechefen rynkade då på näsan och sa "jag är inte så bekant med uttrycket punktmarkera, och jag tycker heller inte om uttrycket. Det är inte så vi arbetar här."
Jag gav mig. Fegt, kanske?, vad vet jag. Men så blev det.
Jag såg till att hämta mitt barn tidigare från förskolan, samt undvika en hel dag varje vecka, så att mitt barn skulle slippa stöta på dessa barn.
Jag kan dock inte släppa detta. Det känns som att kommunen, eller någon högre än förskolechefen, borde få reda på detta. Det känns som att jag borde göra något, även om dessa barn har gått vidare till sexårsverksamheten nu och inte längre befinner sig på förskolan.
Med detta sagt, så ska jag nu komma in på ett annat problem jag stött på, som gäller i nutid.
Mitt barn blir ofta buren av ett annat barn på förskolan. Mitt barn är jämngammal med detta barn, men mitt barn är något större.
Problemet med detta är att barnet som bär mitt barn, ofta tappar mitt barn så att mitt barn slår sig. En gång slog sig mitt barn så pass illa, att en blodröd bula uppstod och fanns där i flera dagar, innan den försvann.
Jag har tagit upp detta med personalen. Personalens svar är: "Vi har inte sett att detta har hänt" och "det är konstigt, för xx bär inte på andra barn längre".
Jag svarar att det spelar ingen roll, mitt barn säger att detta har hänt och jag undrar vad ni ska göra åt problemet? - Svaret blir att de ska prata med hela barngruppen, under samlingen, om att man inte får bära varandra.
Uppenbarligen så hjälper inte detta.
Jag känner att jag, eller mitt barn, inte blir tagen på allvar.
Jag har bl a fått kommentaren "även om xx har lyft ditt barn, så kan det knappast varit så högt, med tanke på hur stor ditt barn är och hur liten xx är" (jag kan tillägga att det inte är någon överdriven storleksskillnad mellan mitt barn och xx- några centimeter i längd och max något kilo i vikt).
När personalen sa att de inte har några barn som lyfter varann på förskolan längre, pga att de talat med barnen om detta, så gav jag ett ytterligare exempel som mitt barn sagt till mig; "mitt barn säger att yy lyft mitt barn i och ur en dockvagn som ni har på förskolan, under en familj-lek där mitt barn fick leka bebis". Personalen säger då att det är omöjligt, då mitt barn aldrig skulle få plats i den vagnen: "det är en dockvagn vi talar om, en mycket liten dockvagn, så det är omöjligt!".
Senare samma dag, på förskolan, ber jag mitt barn att visa mig vagnen som yy lyft i- och ur barnet i. Barnet visar mig vagnen, som är en sådan här:
www.google.com/search&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0CAcQ_AUoAWoVChMIhpXR1ceByAIVQ6ZyCh1CbwWd&biw=1280&bih=620#imgrc=bu3FVriDErAAiM%3A
och jag utbrister: "men det är ju en sån där som din kompis har, som ni brukar köra omkring varann i, den där vet jag att du får plats i". Jag säger det lite halvhögt så att personalen jag talade med i telefonen tidigare samma dag, ska höra. Men hon låtsas som att det regnar.
Jag vet inte vad jag ska göra. Det känns inte som att personalen lyssnar och tar detta på allvar. (Nu menar jag alltså INTE händelsen med dockvagnen, då det endast var ett ytterligare exempel till personalen, att påvisa att de visst har barn som lyfter varann på förskolan).
Inget barn ska behöva bli lyft, mot sin vilja (som det handlar om i det här fallet), för att gång på gång bli tappad i golvet och slå sig. Det är inte okej!, personalen måste göra något åt situationen. Jag känner mig inte trygg med att ha mitt barn på förskolan annars.
Jag har sagt åt mitt barn att säga "stopp" eller gå undan. Men sist det hände så sa barnet: "jag trodde att xx ville krama mig, men plötsligt lyfter xx mig och sedan tappade hon mig".
Personalens enda förslag på att förebygga detta, var att ta mitt barn ur gruppen och låta mitt barn gå med personalen på personalens sysslor, så att barnet inte hamnar själv i rummet med xx.
Men varför ska mitt barn tas undan??? Varför tar man inte undan barnet som lyfter!? Om barnet som lyfter är kvar i barngruppen, utan personal som har koll, så kanske barnet lyfter ett annat barn istället - kanske ett mycket mindre barn som inte kan tala om vad som har hänt.
Hur ska jag agera? Vad ska jag göra?
Just nu känner jag inte det minsta förtroende för förskolans personal och vill helst inte lämna mitt barn på förskolan alls.
Har ni några bra råd?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-09-18 23:59
Dockvagnen är en sulkymodell. Såg att länken inte fungerade.