• siamgaro

PUPPP, jag orkar inte mer..

Hej! Gick in i vecka 40 igår (39+1 idag). Jag har sedan en vecka tillbaks inte kunnat sova eller ens vila ordentligt och nu orkar jag ta mig tusan inte mer.

Jag har tydligen fått PUPPP, vilket ger nässelliknande utslag över kroppen, dessa kliar så jag blir fullständigt galen! Detta ska tydligen gå över strax efter man har fött. Jag tycker mig ha provat allt nu, ingenting hjälper. Gör man ingenting åt PUPPP? Borde jag ringa förlossningen, gör de något? Kan man eventuellt bli igångsatt?

Jag gråter mig genom nätterna, jag duschar flera gånger om dagarna och nätterna. Jag orkar inte mer, snälla, har ni några råd eller förslag?

• Svar på tråden PUPPP, jag orkar inte mer..
  • missmissis

Hej!!

Jag vet precis hur plågsamt det är! Fick Puppp efter förlossningen. Då var det ju så mkt annat med bäbis och amning och allt så tog inte tag i det på en gång. Men ringde sjukhuset där jag varit och fick komma dit och fick både tabletter och salva har jag för mig.

Förträngt det lite då det va så sjukt psykiskt påfrestande. Som miljoner myggbett på kroppen. Hjälp finns att få. Ring idag!!!

Lycka till!

• siamgaro
    missmissis skrev 2015-09-19 06:35:00 följande:

Hej!!

Jag vet precis hur plågsamt det är! Fick Puppp efter förlossningen. Då var det ju så mkt annat med bäbis och amning och allt så tog inte tag i det på en gång. Men ringde sjukhuset där jag varit och fick komma dit och fick både tabletter och salva har jag för mig.

Förträngt det lite då det va så sjukt psykiskt påfrestande. Som miljoner myggbett på kroppen. Hjälp finns att få. Ring idag!!!

Lycka till!

Oj, efter till och med!

Har fått recept på "klidämpande", tycks inte fungera något vidare.. Har provat med de fetaste parfymfria smörjor jag kan hitta, provat cortison, kalla duschar. Inget hjälper..

Det är oerhört frustrerande och psykiskt påfrestande ja, vill bara att det går bort..
  • siamgaro

Samtidigt har jag feberkänsla utan feber, magkatarr, halsbränna, illamående, migrän som kommer och går och usel mage.. Alltså jag förstår inte hur jag ska stå ut.

• Anonym (mamma-mu)

Fy va skönt att höra någon annan ha liknande!!

Jag har precis samma sak. Jag var inne på förlossningen och fick det bekräftat. Fick kortisonsalva och tabletter.
    Hjälpte inte ett skit. Vaknar fortfarande på natten av extrem klåda som håller mig sömnlös.

Även det sista har jag också. Men jag är bara i vecka 31!!!!

• Anonym (mamma-mu)

Har även kliat så mycket att jag blir blodig. Jag ser ganska så krigsskadad ut. Även onda sammandragningar har jag

• siamgaro
    Anonym (mamma-mu) skrev 2015-09-19 08:10:26 följande:

Har även kliat så mycket att jag blir blodig. Jag ser ganska så krigsskadad ut. Även onda sammandragningar har jag

Gud vad jobbigt! Och de säger att PUPPP, och även andra utslag inte går över förrän efter födseln, så att du ska behöva gå med det i 9-10 veckor till låter fruktansvärt..
    Jag har bara 5 dagar kvar till bf och vet inte hur jag ska överleva ibland. Har inte sovit mer än ett par timmar på en hel vecka nu. Funderade på att ringa förlossningen och fråga om råd eller hjälp på något sätt, men det finns ju knappast något de kan göra..
  • Anonym (mamma-mu)
    siamgaro skrev 2015-09-19 08:36:11 följande:
    Gud vad jobbigt! Och de säger att PUPPP, och även andra utslag inte går över förrän efter födseln, så att du ska behöva gå med det i 9-10 veckor till låter fruktansvärt..
    Jag har bara 5 dagar kvar till bf och vet inte hur jag ska överleva ibland. Har inte sovit mer än ett par timmar på en hel vecka nu. Funderade på att ringa förlossningen och fråga om råd eller hjälp på något sätt, men det finns ju knappast något de kan göra..
    Jag har haft det här sen jag var i vecka 14. Så jag förstår att det tär på krafterna.

Jag var på förlossningen i onsdags, och då sa läkaren där just det, att dom kan inte göra något, utan man får lov att stå ut. Däremot sa hon att man kan gå till en läkare ifall denna kortisonsalva och tabletter inte hjälper för att få starkare dos.
    Det enda dessa tabletter gör är att göra mig ännu mer trött, och det känns inte som det bästa då jag redan har flera små barn.

Men har du testat kortison, eller även xylocain? (stavelse-?)

• siamgaro
    Anonym (mamma-mu) skrev 2015-09-19 08:45:31 följande:
    Jag har haft det här sen jag var i vecka 14. Så jag förstår att det tär på krafterna.

Jag var på förlossningen i onsdags, och då sa läkaren där just det, att dom kan inte göra något, utan man får lov att stå ut. Däremot sa hon att man kan gå till en läkare ifall denna kortisonsalva och tabletter inte hjälper för att få starkare dos.
    Det enda dessa tabletter gör är att göra mig ännu mer trött, och det känns inte som det bästa då jag redan har flera små barn.

Men har du testat kortison, eller även xylocain? (stavelse-?)

Jag lider med dig.. Låter verkligen inget vidare.
    Nej jag har inte testat xylocain faktiskt, minns att jag hade det till blåsor i munnen när jag var liten. Det kanske eventuellt kan fungera, men känns som om man behöver köpa väldigt mycket då det bara sprider sig mer och mer över hela kroppen för varje dag som går.. Men jag ska absolut kika på det, kan vara värt det!
Svar på tråden PUPPP, jag orkar inte mer..