• Sali2015

Ska skriva kontrakt men lägenheten är uthyrd till annan?

Hej

Ska försöka hålla mig kort. I juni lades en lägenhet ut på heimstadens hemsida som jag sökte. Nu i september blev jag kallad på visning den 2 september fick jag erbjudande brev och visningen var 11e september. Nu var dock hyran högre och där stod info om att lägenheten blivit totalrenoverad och att hyran därför höjts samt att det är omedelbar inflytt (den 1a oktober). På visningen var lägenheten alltså nyrenoverad och helt tom. De skulle meddela de sökande på måndagen den 14onde. Då fick jag mejl där uthyraren bad om anställningsavtal och lönespecifikationer angående den sökta lägenheten. Hon fick allt av mig. Sedan ringer hon och kallar mig att skriva kontrakt på måndag den 21a september. När vi lägger på skickar hon även ett mejl med info om var kontoret ligger samt när vi ska ses och att det är kontraktsskrivning det gäller. Nu ikväll lördag 19onde får jag höra av en vän att lägenheten är möblerad. Jag blir chockad och åker dit och utifrån ser man att där står möbler i lägenheten. Den är fullt möblerad och där står ett namn på dörren, och jag ska skriva kontrakt på måndag!?

Vad sjutton kan ha hänt? Kan det gå till såhär? Jag har ju blivit lovad lägenheten och ingen har meddelat mig någonting. Visst sjutton får de inte lov att göra så? Vet inte vad jag ska tro och det värsta är att jag får inte veta något alls förrän på måndag. Och hade min vän inte sagt något så hade jag ju gått dit på måndag helt ovetande i tron om att jag ska skriva kontrakt.

Förlåt för långt inlägg

• Svar på tråden Ska skriva kontrakt men lägenheten är uthyrd till annan?
  • MeEmmA

Kan ju hända att det är så att det har hänt något med en hyresgäst lägenhet så att den personen var tvungen att flytta in temporärt nånstans och då tog dom den som var tom. Annat alternativ är att dom har hittat en mer lämplig hyresgäst och när inget kontrakt är skrivet så kan uthyraren göra som den vill... Bästa är väl att du ringer på måndag morgon och lugnt och sansat ber om en förklaring. Är det en annan person som har fått kontrakt på lägenheten så finns det tyvärr inget du kan göra.

• Anonym (.)

Gå på mötet med inställningen att du ska få ett kontrakt.
    Det är ju det som du fått kallelse till!

Det kan finnas så många förklaringar till det du tror har hänt, som ovanstående skriver: det kan vara någon som bor där 1-2 veckor.
    Det kan vara så att de passar på att hysa en annan hyresgäst där nu när den ändå står tom. Kanske passar de på att renovera denne persons lägenhet och har därför flyttat grejorna dit några dagar/veckor.

Eller så har de något annat förslag till dej, tex en motsvarande lägenhet i samma hus eller i närheten?

• viseversa

Inget kontrakt är skrivet. Mao finns inga bevis på att du är "lovad" denna lägenhet.

• Sali2015

Jo men om uthyraren fått alla mina personuppgifter anställningsavtal, lönespec osv. Talat om vilken lägenhet det gäller samt muntligen och skriftligen kallat mig för KONTRAKTskrivning. Så är det ett löfte från dem. De har sagt att jag fått lägenheten. Då får de faktiskt inte lov att ändra sig iallafall inte utan att meddela mig. Kan inte för mitt liv förstå varför någon skulle ställa dit sina möbler så ordnat och fint och dessutom hänga tavlor på väggarna för endast 16 dagar. För sedan ska jag ju flytta in.

Men ja, ingen har sagt något och jag har bevis på att jag är kallad att skriva kontrakt så jag ska gå dit imorgon och låtsas som att jag ingenting vet med inställning att jag ska skriva kontrakt

• Sali2015

Visst är det! Ja jag ska skriva hur det gick. Det är heimstaden, så ja så stort det går i princip

• viseversa

Luktar dock som att denna uthyrning inte är riktigt laglig. Är du säker på att denne person har rätt att hyra ut den till dig? Har dom krävt pengar i förväg? Isåfall betala inget i förväg förens du är 100% säker på att du får flytta in. Tyvärr är det många som blir lurade idag när bostadsmarknaden är så svår. Har en vän som hyrde en lägenhet av vad hon trodde var en kille. Visade det sig sen att han(killen) hade hyrt ut någon annans lägenhet som han skulle "bo i" och istället bodde hos en kompis samtidigt som han svart satt och håvade in flera tusen i månaden på att hyra ut en lägenhet som inte ens var hans. Fult gjort men tyvärr ganska vanligt. Så var uppmärksam ts.

• MeEmmA
    Sali2015 skrev 2015-09-20 09:18:33 följande:

Jo men om uthyraren fått alla mina personuppgifter anställningsavtal, lönespec osv. Talat om vilken lägenhet det gäller samt muntligen och skriftligen kallat mig för KONTRAKTskrivning. Så är det ett löfte från dem. De har sagt att jag fått lägenheten. Då får de faktiskt inte lov att ändra sig iallafall inte utan att meddela mig. Kan inte för mitt liv förstå varför någon skulle ställa dit sina möbler så ordnat och fint och dessutom hänga tavlor på väggarna för endast 16 dagar. För sedan ska jag ju flytta in.

Men ja, ingen har sagt något och jag har bevis på att jag är kallad att skriva kontrakt så jag ska gå dit imorgon och låtsas som att jag ingenting vet med inställning att jag ska skriva kontrakt

Spelar ingen roll om du har fått ett löfte, det är endast signerat kontrakt som gäller tyvärr, finns inget i hyreslagen som stödjer "din rätt" till lägenheten baserat på e-post eller muntligt löfte om att få den. Hyresvärden har som sagt rätt att ändra sig och ge den till någon annan, orättvist och skitigt gjort - JA! Men inte fel.

Men innan du drar förhastade slutsatser så ta det lugnt innan du vet hur det ligger till.
    Sen är det som nån annan nämner ganska så vanligt att fejklägenheter hyrs ut.
  • Sali2015

Jo hon är en uthyrare på heimstaden. Vet vem hon ör, träffat henne tillsammans med chefen på Heimstaden förr.

Visst kan de ändra sig. Men utan att meddela mig? De har satt mig riktigt i skiten nu. Men ja som sagt. Får hålla mig lugn till imorgon. Hon har ju inte avbokat vårt möte liksom. Så vad tänker hon med att jag ska komma imorgon då? ... Får helt enkelt vänta och se

• Sali2015

De hade inrett lägenheten själva för att fotografera så att de kan lägga ut bilderna på sin hemsida :) kontrakt skrivet idag!

• hondendärtjejen
    Sali2015 skrev 2015-09-21 19:53:07 följande:

De hade inrett lägenheten själva för att fotografera så att de kan lägga ut bilderna på sin hemsida :) kontrakt skrivet idag!

Grattis till lägenheten då! Skönt att det stämde!
  • MeEmmA
    Sali2015 skrev 2015-09-21 19:53:07 följande:

Vad skönt för dig att allt var som det skulle, grattis :)
  • Sali2015

Tack!! Ja otroligt skönt, min första lägenhet, TJOHO!! :D Men snacka om att jag var nervös lördag söndag måndag... Men helt i onödan :)

Svar på tråden Ska skriva kontrakt men lägenheten är uthyrd till annan?