• Mammaspluttisar

Bostadslös med barn

Var kan jag vända mig?

För 1 år sedan sa jag upp min 4 rums lägenhet och flytta in till min mamma i hennes lilla tvåa med mina 2 söner på 3år.

Anledningen till detta drastiska beslut var att barnens pappa slog mig och ansåg inte att det var misshandel så länge jag inte var död! Så jag gjorde det av rädsla..vi bodde hos min mamma i x antal månader innan hon fick en ny lgh och flytta och jag och barnen var tvungna att flytta in till min nya pojkvän (vi hade känt varann i 10år) ...det förhållandet höll i 10 månader - dels pga att min son sa att dagmamman slagit honom vilket Gjorde att jag fick ha honom hemma och därmed inte kunde arbeta, men också pga andra omständigheter. .

Så vi flytta till en bekant som förövrigt visa sig vara elak, han sa till barnen att de var dumma osv fast de inte gjort något fel, så vi blev ovänner då jag inte tyckte att det var ok.

Vi hann bo där i en vecka så fick jag en lägenhet, en 3a!

Jag blev så otroligt lycklig! Äntligen skulle allt lösa sig!

Jag beställde nya möbler, inredning, textiler osv planera flytten, tog lån till första hyran då jag inte hade kunnat jobba osv. Allt var ordnat med flytten!

Jag ändra adressen på mig och barnen osv.

Sen ringde jag socialen.

För att rådfråga ang försörjningsstöd framöver tills barnen fått dagisplats och jag kan arbeta igen.

De tog mitt personnr och skrev ner allt jag sa.

De opponera sig ang varför jag gick hemma med barnen och inte jobba. (Vem vill lämna till en dagmamma som sonen säger slår honom??)

Jag förklara även att min inkomst är 8500:- samt att min hyra på lägenheten är 6200:- men att jag enl deras beräkningar haft i snitt 3000:- i överskott varje månad under de senaste 3 månaderna.

Och när jag kollar var det är för pengar så är det dels lånet jag tog För hyran samt pengar till räkningarna min mamma har i mitt namn osv. Så det är inte några pengar jag kunnat ta del av! Men hon på soc sa "ansöka kan man Alltid göra men eftersom du har haft ett överskott på 9000kr så kommer du få avslag hur du än gör" LÄS: JAG HAR HAFT I SNITT 9000:- I MÅNADEN.

Så jag fråga om hon menar att dem skulle sätta mig och mina barn på gatan? Varpå hon sa " ja, detta skulle du tänkt på innan när du var självförsörjande "

Jaha ?! Men om jag har ca 8000:- i månaden, 3500 går till mat och hygienartiklar osv 1200 går till busskort och resten till räkningarna (3300 HUR ska jag kunna spara ?? Och den lilla lönen jag fått på ca 3000 har gått till kläder och skor osv till mina barn! Det är bara 1500:- per barn! Regnkläder, stövlar, sandaler, tröjor,byxor,shorts osv det kostar.

I vilket fall som helst så sa hon att jag skulle vara helt utan ekonomi i 3 månader innan dem kunde hjälpa mig! Och eftersom jag inte ville riskera att få en hyresskuld och ha obefintlig chans till en bostad Så fick jag snällt tacka nej till lägenheten jag fått! Vilket gjorde att jag och barnen står utan bostad!

Jag prata med barnens far och fråga om vi kunde bo där, han sa att vi kunde bo hos honom i 3 månader så kunde han bo hos sin flickvän så länge. Nu har det gått 5 dagar och han säger att han vill att vi ska vara ute innan fredag. Jag har sagt till honom att eftersom Vi har gemensam vårdnad så är barnen bådas ansvar och enda anledningen till att jag bor i hans lgh som jag förövrigt ordnat till honom (min gamla lgh samt alla mina möbler) är för att jag måste ta hand om våra barn.

Så sa jag att om jag kontaktar familjerätten så är det han som får ta barnen eftersom han har en bostad men då blev han arg och börjar skrika att jag fan inte skulle läxa upp honom speciellt inte när jag fick bo i hans lägenhet osv.

Så han vill ha ut oss och vi har ingenstans att ta vägen!

Vi har adressen hos den bekant vi bodde hos, men vi kan inte bo där pga hur han är mot barnen. Vi kan inte bo hos min mamma då hon inte har plats längre.

Vi kan inte bo hos några vänner då jag knappt har några och de jag har har inte plats.

Jag har inga släktingar osv.

Har pratat med soc ang hjälp med lägenhet till mig och mina barn men de kunde enbart erbjuda vandrarhem där det är en massa knarkare, alkolister osv och jag känner inte att jag vill bo så med mina barn.

Jag har på något vänster hamnat mellan stolarna.

Jag har 8500 från FK.

Och då klarar jag mat,busskort och räkningar och det blir SNÅLT. Om jag mot förmodan skulle jobba och tjäna 3000 för att vi behöver ytterkläder tex (det räcker att jag tjänar 1 sketen KRONA) så Linger jag i ÖVERSKOTT enl socialens och får därmed inte någon hjälp när jag får en lägenhet.

Jag vet verkligen inte vad jag ska ta mig till!

Jag känner mig som världens sämsta människa.

Jag bara gråter och gråter och vet verkligen inte vad jag ska göra.

Om inte socialtjänsten kan hjälpa en familj i nöd.

Vem kan göra det då?

Det känns som vårt svenska rättssystem och samhälle har sparkat mig och spottat på mig liggandes.

• Svar på tråden Bostadslös med barn
  • mammatill6

Fast om du har haft 11500 in och 3300 i räkningar så har du haft gott om pengar att spara undan. Ints sjutton kostar kläder 3000:- i månaden? Och inte går man och köper nya möbler och textilier föra att sen låna till hyran? Du behöver nog lära dig en del om ekonomi. Jag har sex barn och inte ens jag köper för 3000 i månaden.

• Anonym (Anm)

Jag har haft 8500 i månaden.

Och det har räckt till busskort mat och räkningar.

1 månad fick jag 1000kr i lön och en annan månad fick jag 2000 kr i lön. Och då har det gått till kläder JO! Det är inte precis som Jag haft det varje månad. Utan jag har fått passa på att handla kläder närjag fått in "extra pengar " och hur skulle jag annars betala en Hyra på 6200 om jag inte har ekonomi? Jag var tvungen att ta ett lån till första hyran.

Jag kan väl inte leva på resterande med två barn?

• mammatill6

Fast det var du som skrev att du hade en lön på 3000:-. Men oavsett om man h ar dålig ekonomi så kan man inte handla kläder för så mycket.  Fortfarande har du efter räkningar haft en del kvar. Sen skrev du att du handlade nya möbler och nya textilier och tog lån för hyran. Då får man vänta med textilier och möbler.

• Anonym (C)

Finns det bara en dagmamma i din stad? Hur länge har du tänkt att gå hemma pga dagmamman? Tills dess att barnet inte behöver förskola längre och börjar skolan?

• Anonym (Prioritera)

Enligt min åsikt är dina prioriteringar helt skeva...

Såhär bör du tänka:

1. HYRA
    2. Mat
    3. Busskort
    4. Kläder
    5. Heminredning

I och med att du får 8500:- från FK antar jag att du är föräldraledig eller arbetslös?? (Kan ha fel). Om detta stämmer är det viktigare med mat och hyra än busskort.

Om vi förutsätter att ovanstående stämmer bör du kunna betala hyra på 6200:- och få 2300:- kvar till mat med din nuvarande inkomst. FK kanske ev. kan ge er bostadsbidrag som ökar dina inkomster!

Om man måste köpa nya kläder till sina barn och faktiskt inte har råd (som du) så finns jättefina fynd på loppis och second hand. Det ÄR galet att handla kläder för 3000:- till sina barn när man inte ens har råd att ge dem tak över huvudet.

Tänk på hur du prioriterar!

Lycka till!

• Anonym (Anm)

Jag KÖPTE inte möbler. Jag var tvungen att ta det på kredit.

Vi kunde ju inte sova och äta på golvet! Och NEJ jag har inte haft pengar ÖVER varje månad!

Utan den månaden när jag fick 1000kr i lön så köpte jag regnkläder, kalsonger och sandaler till mina barn.

Därefter när jag fick 2000 så köpte jag shorts och linnen till mina barn då dem inte kunde gå i byxor mitt i sommaren samt att de flesta av deras byxor var för små!, solhattar, skor, fler kallsonger, byxor, tjocktröjor, höstjackor.

Då jag sällan har mer pengar än till busskort mat och räkningar måste jag köpa allt jag har råd med till mina barn då jag väl har extra inkomst. Och 3000kr på 11 månader är verkligen inte mycket pengar! Jag själv har inte någon jacka till varken hösten eller vintern! Men mina barn har ! Det är huvudsaken!

Och göllande dagisplats.

Nej det finns inte någon annan dagmamma här!

Det finns 5 dagmammor och alla är fullsatta.

Samt att jag vid sista besöket hos logopeden fick rådet att INTE lämna barnen till varken dagmamma eller vanlig förskola.

Utan dem ska gå på en förskola för barn med försenat tal samt talsvårigheter.

Och det är väldigt svårt att få 2 platser på en sådan förskola direkt.

I vanliga fall ska man vänta högst 3 månader.

Men här kan det ta betydligt längre tid. - MEN det kan även gå betydligt snabbare.

Oavsett så kan jag inte göra mer än vad jag blivit rådd till att göra för mina barns bästa!

• Lena

Varför polisanmälde du inte dagmamman? Du kan inte förvänta dig att bara kunna vara hemma.

• Anonym (Anm)

Mina prioriteringar är hyra, räkningar, mat, kläder, heminredning, nöje!

Men eftersom jag enbart har ekonomi till mat, räkningar, övrigt (busskort)

Sen det såhär.

Jag fick en vanlig månad 8500:-

Jag betala räkningarna (prio 1 när man inte har någon hyra att betala vilket jag inte haft under det senaste året) Prio 2 mat prio 3 övrigt.

Jag betalar allt. Samt lägger undan pengarna till mat.

Jag får en lägenhet mitt i en månad (15e) de enda pengar jag har det är 1500:- till mat samt hygienartiklar.

Jag har fått en lägenhet och måste betala första hyran!

Vad hade Du gjort?

Jag tog ett lån! För hur jag än hade gjort så hade jag inte haft råd!

Jag ringde en hyresvärd och 2 dagar senare damp kontraktet samt Hyresavin ned i min brevlåda!

Jag skulle flytta till en lägenhet och hade inga möbler!, jag skrev och sökte och letade efter möbler som skänktes osv men antingen var det redan borta eller så kunde jag inte hämta det pga att jag inte har bil eller körkort jag fråga även om de kunde köra det till mig men det kunde ingen.

Så ja jag beställde på kredit, eftersom så fort mina barn får en dagisplats igen så kan jag börja arbeta. Så jag tog inte någon kredit som jag inte har råd att betala! Dessutom har jag utgående räkningar ni så det är samma summa jag skulle betala varje månad

• Anonym (Anm)

Vem sa Att jag inte anmälde henne?

• Amanda84

Ibland är livet svårt och jobbigt och man har inte så många alternativ i sina livsval.

I din situation så hade jag ställt barnen i dagiskö samt sökt något tillfälligt arbete (timanställning eller liknande). Förskolan kommer att ta hjälp av specialpedagog som i sin tur kan rekommendera/skynda på köplatsen till språkförskolan, vilket är till nytta för er i det här fallet.

När du har en inkomst så kan du lättare få bostad och när du har bostad så kan du reda upp situationen. Har du svårt att hitta lägenhet så får du vara beredd på att flytta. Det är inte kul, men det mesta går om man bara försöker göra upp en plan, kämpar och ställer sig in på att det kan ta ett halvår eller så innan allt faller på plats. Kanske räcker det med ett tillfälligt andrahandskontrakt för några månader medan du letar efter en mer permanent bostad?

• Anonym (Anm)

Jag undrar även om ni anser att jag skulle spara de 3000kr och låta mina barn gå utan kläder ? 1500kr per barn PÅ 11 månader är väl jätte lite? Det är nästan ett år! Jag förstår inte hur ni tänker?

• Anonym (C)
    Anonym (Anm) skrev 2015-09-20 20:26:40 följande:

Jag undrar även om ni anser att jag skulle spara de 3000kr och låta mina barn gå utan kläder ? 1500kr per barn PÅ 11 månader är väl jätte lite? Det är nästan ett år! Jag förstår inte hur ni tänker?

Det lät som du menade i månaden.
  • Anonym (C)

Hur mycket pengar lånade du till möbler?

• Anonym (bättre för)

Bara att vänja sig, ärt du svensk i Sverige är du inte piss värt nu i dagarna, alla resurser satsas på allt annat än oss.

Fick själv fingret från socialen nu under sommarmånader med helt absurda motiveringar, dom verkligen ansträngde sig att inte ge oss stöd.

Så pass att vi ska gå till tidningar med detta men tills vidare så önskar jag dig lycka till och jobba på plan b för att förvänta sig nått av välfärden idag är att vara naiv.

• Anonym (....p)
    Om inte busskort är absolut nödvändigt så hade du kunnat spara dessa pengar. Kunde säkert även dragit ner på mat och kanske även vissa räkningar. 
  • Rainbow gg

Googla riksnorm socialbidrag. Genom mina mycket snabba, än om inte på kronan korrekta, uträkningar stämmer så ja, då har du tillräckligt med pengar förutsatt att du inte har någon hyra. Om hon ändå tyckte att du hamnade över normen så är något knas

• Amanda84
    Anonym (Anm) skrev 2015-09-20 20:26:40 följande:

I en liknande situation gick jag till svenska kyrkan och fick/fick låna kläder, samt på loppis där de sålde tröjor för fem kronor st och till ett klädbytarbibliotek där man fick byta kläder. Det är lätt att vara efterklok och jag förstår att du har det svårt just nu men har man dåligt med pengar så måste man lära sig att prioritera. Det skulle aldrig falla mig in att köpa kläder för så stora summor på en gång - just för att man faktiskt inte vet om man kan råka få oförutsedda utgifter. Då räknas varje extra hundralapp. Hyra först, sedan mat. När det är betalt så får man titta på kläder, mobilräkning och övriga utgifter.
Svar på tråden Bostadslös med barn