• Bergskristall

    Present till mamma

    Min mamma fyller fyller 53 i morgon och jag har ingen present. Jag har inte någon hög budget heller, absolut max 1000 kr (fattig student) och det vet hon. Jag vill ändå ge något men är sämst på att komma på något vettigt i lägre prisklass.

    Saker som redan getts eller inte uppskattas:

    -aktivitet/upplevelse/salongsbehandlingar

    -restaurangbesök

    -parfym

    -kroppsvårdsprodukter

    -alkohol eller kaloririka livsmedel

    -alltför praktiska hemmagrejer typ kastrull haha eller gardiner eller något sånt eller saker som uppmuntrar till matlagning/mer hushållsarbete!

    -filtar/plädar (även elektriska sådana)

    -plånbok

    -halsduk

    Lilla mamma har dessutom en sjukdom som gör att hon inte orkar vistas i stan på shoppingrundor eller dylikt. Därför känns presentkort på ngt bra ställe som Åhléns eller NK inte heller bra. Annars skulle jag också kunna ge henne ett klädesplagg men mamma har dessvärre en knepig figur och behöver därför prova kläder så helst kör jag inte på det :/

    Finns det över huvud taget några alternativ kvar?? Upplevelse själv mamma som ytterst knepig att köpa present till och får bara ångest av det.

  • Svar på tråden Present till mamma
  • Birgitta02

    Vadå inte uppskattats? Är hon svår att göra till lags? Jag blir skitglad över ett kort eller rart telefonsamtal från mina ungar. Och hon nollar inte ens, varför en hel tusenlapp?

    Ge bort en omgång fönsterputsning. Med RUT-avdrag kostar det mellan 300-500 kr. Och då tar de mellan också :)

  • BuoBä
    Birgitta02 skrev 2015-09-21 12:25:27 följande:

    Ge bort en omgång fönsterputsning. Med RUT-avdrag kostar det mellan 300-500 kr. Och då tar de mellan också :)


    LOL, jag tänkte precis föreslå samma sak.
  • Bergskristall
    Birgitta02 skrev 2015-09-21 12:25:27 följande:

    Vadå inte uppskattats? Är hon svår att göra till lags? Jag blir skitglad över ett kort eller rart telefonsamtal från mina ungar. Och hon nollar inte ens, varför en hel tusenlapp?

    Ge bort en omgång fönsterputsning. Med RUT-avdrag kostar det mellan 300-500 kr. Och då tar de mellan också :)


    Ja hon är kanske svår att göra till lags. Inte för att hon kräver något, men hon tycker överdrivet lyxiga saker är så himla onödigt tex, men aldrig att jag skulle slå in en flaska niveakräm och ge bort, vilket hon skulle tycka var fjuttigt också. Jag tycker presenter ska vara lite lyxigare än det man unnar sig själv eller den typ av lyx man uppskattar. Sen har det också att göra med att en 50+ har i princip allt.

    Dessutom har hon en sjukdom som begränsar henne fysiskt med enorm trötthet så restaurangbesök och behandlingar i stan går ju bort av den anledningen. Fick tillbaka ett presentkort som var till en lyxig restaurang här i Stockholm för ngt år sen.

    Men ja jag kan känna att jag ska ge henne ngt alldagligt som en fönsterputsning eller en delikatesskorg just för att hon är så svår. Hon har avfärdat både lyxkrog och lyxkrämer, då kan hon kanske få ett gäng strumpor då haha?

    Men hon är en jättefin och jättemysig mamma som Jag vill uppvakta med ngt fint, det är väl därför som jag krånglar med det här.

    1000 kr kanske någon kan tycka är mycket men jag tycker banne mig det är lättare att köpa present om man har budget på 2000-3000 kr. Då kan man ge något riktigt fint som de säkert inte redan har. Med säg 500 kan jag bara komma på saker som hamnar i ngt skåp och dammar eller glöms bort.
  • Birgitta02
    Bergskristall skrev 2015-09-21 12:54:48 följande:
    Ja hon är kanske svår att göra till lags. Inte för att hon kräver något, men hon tycker överdrivet lyxiga saker är så himla onödigt tex, men aldrig att jag skulle slå in en flaska niveakräm och ge bort, vilket hon skulle tycka var fjuttigt också. Jag tycker presenter ska vara lite lyxigare än det man unnar sig själv eller den typ av lyx man uppskattar. Sen har det också att göra med att en 50+ har i princip allt.
    Dessutom har hon en sjukdom som begränsar henne fysiskt med enorm trötthet så restaurangbesök och behandlingar i stan går ju bort av den anledningen. Fick tillbaka ett presentkort som var till en lyxig restaurang här i Stockholm för ngt år sen.

    Men ja jag kan känna att jag ska ge henne ngt alldagligt som en fönsterputsning eller en delikatesskorg just för att hon är så svår. Hon har avfärdat både lyxkrog och lyxkrämer, då kan hon kanske få ett gäng strumpor då haha?

    Men hon är en jättefin och jättemysig mamma som Jag vill uppvakta med ngt fint, det är väl därför som jag krånglar med det här.

    1000 kr kanske någon kan tycka är mycket men jag tycker banne mig det är lättare att köpa present om man har budget på 2000-3000 kr. Då kan man ge något riktigt fint som de säkert inte redan har. Med säg 500 kan jag bara komma på saker som hamnar i ngt skåp och dammar eller glöms bort.
    Då begriper jag bättre :). Jag är likadan. Jag tror säkert din mamma uppskattar presenterna, men att hon tycker du skall spara pengarna till dig själv. När min son, som badar i pengar, ger mig nåt riktigt lyxigt så tackar jag och tar emot :). Men om mig min dotter gör det, som har en mkt begränsad budget gör samma sak, så kan jag bli sur eftersom jag tycker hon behöver pengarna själv :).

    Svårt att råda om presenter faktiskt. Men en rejäl städning, fönsterputsning etc, hade åtminstone JAG uppskattat massor :)
  • hejnina

    Men typ fönsterputsning )eller nån annan form av städning är väl en perfekt lyx om hon är fysiskt begränsad!) Säker på att min mamma hade uppskattat om någon kom för att fixa hennes fönster :)

  • Ann Nelly

    En prenumeration på någon tidning hon gillar.
    Eller om hon gillar korsord, köp ett gäng rejäla korsordstidningar och gör ett paket med fina pennor, sudd etc. Samt en fin kudde att ha som underlag för tidningen.

    Ett "minnes-paket", alltså ett par filmer och ev musikskivor från tiden då hon var ung. Det är ju alltid kul att titta på gamla favvo-filmer från sin tonårstid.
    Ännu roligare om man kombinerar med mat/godis från samma tidsperiod. Vad brukade man äta då..sätt ihop en varor till en sån måltid och ha en myskväll med mamma med mat och film. Som exempelvis för åttiotalet: Ananas och ostkassler med ris och så after eight-täckta päronhalvor i ugn med glass och så filmen S:t Elmos fire. För sjuttiotalet så kanske någon film med John Travolta skulle göra susen ihop med ostfondue :)

    Lyxigt paket från Kahls eller motsvarande med smaksatt kaffe/thé och olika kex/skorpor eller torkad frukt eller sånt. Behöver ju inte vara massa godis.

  • Bergskristall
    Birgitta02 skrev 2015-09-21 13:17:57 följande:

    När min son, som badar i pengar, ger mig nåt riktigt lyxigt så tackar jag och tar emot :). Men om mig min dotter gör det, som har en mkt begränsad budget gör samma sak, så kan jag bli sur eftersom jag tycker hon behöver pengarna själv :)


    Ja det är ju så hon resonerar ofta. Men ser hur glad hon blir när hon faktiskt får något ordentligt tex smycke från Ewa Attling eller någon fin väska för ett par tusen och jag vill liksom göra henne så glad. Men skönt att höra att fler mammor tänker så, annars tror man lätt det är något mamma bara säger!
  • Bergskristall
    Ann Nelly skrev 2015-09-21 13:47:53 följande:

    En prenumeration på någon tidning hon gillar.

    Eller om hon gillar korsord, köp ett gäng rejäla korsordstidningar och gör ett paket med fina pennor, sudd etc. Samt en fin kudde att ha som underlag för tidningen.


    Men där sa du något! Hon gillar sudoku! Och jag har sett fina kuddar på Zara home som skulle passa hos henne men som jag avskrev från förslagslistan då jag egentligen inte ville ge en hemmapryl men i kombination med lite sånt hon gillar så blir det ju mer personligt. Och kudden liksom får agera "stöd" som du säger. Och bara en kudde då blir finemang eftersom de här kuddarna är rätt mycket i sig själva, med fjäderkanter. Bra idé! Ger mig ut på stan nu! Tack alla för svaren, hör av mig nästa år igen :P
  • Lyn1

    Gå på en loppis o köp en korg med handtag, sen köper du en flaska vin, lite choklad, någon tidning hon gillar. Några lotter. Ost, kex, marmelad, - ja en korg med lite allt möjligt i. Slå in den med cellofan. :)

Svar på tråden Present till mamma