• KTH student projekt

Elektrisk cykel KTH student projekt

Hej

Jag gör ett student projekt på KTH gällande elektroniska cyklar och framtida pendlingsmetoder. Då elektroniska cyklar är relativt nytt finns inte så mycket undersökningar om hur användare ser på konceptet. Om du har tid att svara på undersökningen (2-3min) skulle jag uppskatta det mycket!

• Svar på tråden Elektrisk cykel KTH student projekt
  • sextiotalist

Ett litet tips, svarsalternativen var inte genomtänkta (man kan faktiskt känna till elcykel utan att varken provat den eller äger en)
    Det finns en åldersgrupp mellan 45 och 56 också.
    Så från en tidigare CTH-student och numera yrkesverksam. Be alltid någon annan läsa igenom vad man har gjort.

• Monchichier

Jag vill se en träningscykel ihopkopplad till en dator där man får trampa för att samla krediter som används till datortid.
    Varför finns det inte en sådan ute på marknaden?

• snedtak

Vad är det för studentprojekt? Jag hade kursare som gjorde exjobb på elcyklar så nog finns det en del undersökningar gjorda. Tips är att kolla på "elcykel", "elektrisk cykel","e-bike" eller "electric bike" då elektronisk cykel nog inte är den vanligaste benämningen på elcykel.

Eftersom du redan går på KTH kan du kanske kontakta dessa projekt för att se om de har material som de kan tänka sig att dela med sig av:
    elcykelkortet.se/om-projektet/
    www.ettbilfrittar.se/projektet

Och lite papers från Google scholar. Snabb sökning visar att man verkar ha undersökt inställningen hos early adopters en del iaf.
    atrf.info/papers/2013/2013_johnson_rose.pdf
    citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download&rep=rep1&type=pdf
    trrjournalonline.trb.org/doi/abs/10.3141/2314-01
    www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0965856414001876

• myskmalva

Frågorna verkar utgå ifrån att jag i nuläget inte cyklar till jobbet. Jag skulle ju knappast få mer motion med en elcykel än med en vanlig hoj, eller hur?

• KTH student projekt

Tack Snedtak, jag ska läsa igenom de länkarna. 
    Det finns som du säger mycket studier gällande e-bikes dock mest tekniska/ samhällsplanerande eller för "early adopters"  inget för den mer breda Svensson marknaden där potentialen för minskad biltrafik är som störst. Projektet i sig är främst riktat mot hur man kan öka cykel pendling i grupper som inte redan gör det. Men ändå bor inom ett rimligt cykel avstånd alternativt skulle kunna kombinera cykel med kollektiv trafik. 
    Jag hoppas att det även svarar på frågan från Myskmalva

• sportpappa

Jag började fylla i enkäten, men redan när jag kom till fråga två så reagerade jag på ordet "elektronisk". Med tanke på att enkäten är för ett projekt på KTH så tänkte jag att det nog är skrivet medvetet så, men sen blev jag tveksam och lade ner det.

En elektrisk cykel vet jag mycket väl vad det är. Vad en elektronisk cykel har jag svårt att se. Det är säkert bara en felskrivning, men jag tröttnade när jag fastnade.

• snedtak
    KTH student projekt skrev 2015-09-22 09:20:01 följande:

Tack Snedtak, jag ska läsa igenom de länkarna. 
    Det finns som du säger mycket studier gällande e-bikes dock mest tekniska/ samhällsplanerande eller för "early adopters"  inget för den mer breda Svensson marknaden där potentialen för minskad biltrafik är som störst. Projektet i sig är främst riktat mot hur man kan öka cykel pendling i grupper som inte redan gör det. Men ändå bor inom ett rimligt cykel avstånd alternativt skulle kunna kombinera cykel med kollektiv trafik. 
    Jag hoppas att det även svarar på frågan från Myskmalva

Jag gissar att ni är designstudenter  alt. läser ngn form av innovation management-utbildning

Inget ont om det (förutom att jag envisas med att "elektronisk cykel" låter väldigt oproffsigt), men vi som kommer från lite "hårdare" tekniska discipliner (gäller även psykologer och läkare har jag märkt) har blivit drillade att vara väldigt picky med vår statistik. Jag ifrågasätter alltså hur meningsfullt det är att göra en FL-undersökning om det ni vill nå är vad som lockar early majority. Men visst är det upp till er handledare att avgöra om det är en bra metod eller ej...

Ställ er annars en timme varje morgon i en vecka i Kista och intervjua inkommande pendlare?
Svar på tråden Elektrisk cykel KTH student projekt