KTH student projekt skrev 2015-09-22 09:20:01 följande:
Tack Snedtak, jag ska läsa igenom de länkarna.
Det finns som du säger mycket studier gällande e-bikes dock mest tekniska/ samhällsplanerande eller för "early adopters" inget för den mer breda Svensson marknaden där potentialen för minskad biltrafik är som störst. Projektet i sig är främst riktat mot hur man kan öka cykel pendling i grupper som inte redan gör det. Men ändå bor inom ett rimligt cykel avstånd alternativt skulle kunna kombinera cykel med kollektiv trafik.
Jag hoppas att det även svarar på frågan från Myskmalva
Jag gissar att ni är designstudenter alt. läser ngn form av innovation management-utbildning
Inget ont om det (förutom att jag envisas med att "elektronisk cykel" låter väldigt oproffsigt), men vi som kommer från lite "hårdare" tekniska discipliner (gäller även psykologer och läkare har jag märkt) har blivit drillade att vara väldigt picky med vår statistik. Jag ifrågasätter alltså hur meningsfullt det är att göra en FL-undersökning om det ni vill nå är vad som lockar early majority. Men visst är det upp till er handledare att avgöra om det är en bra metod eller ej...
Ställ er annars en timme varje morgon i en vecka i Kista och intervjua inkommande pendlare?