• En himmelsk drog

Universitetsstudier och barnplaner

Varning för mycket svammel! Skriver från mobilen och tankarna far omkring som raketer i huvudet.

Jag har ingen koll på någonting gällande barn, och än mindre barn i kombination med studier då jag idag är barnlös. Så jag undrar lite över just den kombinationen och hur andra har löst det.

Jag kommer ansöka till uni nästa hösttermin för att läsa läkarprogrammet, och utgår nu från att jag kommer in. Det innebär 5,5 års heltidsstudier. Jag har ingen aning om hur uni och programmen fungerar men jag antar att man läser 100% på skolan, alltså att man måste närvara varje dag på lektionerna osv. (Dumförklara mig gärna, haha).

Problemet är att jag vill ha barn och börja tänka på att bli gravid om 2 år, alltså efter år 1 på uni. Hur fungerar det med studierna rent praktiskt? Får man avbryta studierna för att ta upp dom igen när bebis är ca 1 år, eller måste man då ansöka på nytt till kursen? Allt sådant undrar jag över, alltså hur det blir med skolan och studieplanerna. Måste jag börja om från 0? Eller får man göra avbrott under en begränsad tid osv? Hur har ni andra löst det?!

Drömmen vore 2-3 barn inom loppet av 5 år (fr.o.m. om 2 år alltså), men antar att det är nästan omöjligt i kombination med studierna. Ett barn: okej, men tre..? Är det ens tillåtet att skjuta på studierna så mycket eller hur fungerar allting?

• Svar på tråden Universitetsstudier och barnplaner
  • Hallonsoda2016

Klart du kan pausa studierna för barn. Hur kurserna är upplagda varierar mellan lärosäte och utbildning.

Dock blir det svårare ekonomiskt när man har barn och svårt att få tiden att räcka till?

• En himmelsk drog
    Hallonsoda2016 skrev 2015-09-21 16:47:46 följande:

Klart du kan pausa studierna för barn. Hur kurserna är upplagda varierar mellan lärosäte och utbildning.

Dock blir det svårare ekonomiskt när man har barn och svårt att få tiden att räcka till?

Vet du om det finns någon maxgräns för hur långa studieavbrott man får ha? Hittar ingen information någonstans om någonting känna det som. Eller det kanske också varierar?

Ekonomi och tid är inga problem, sånt har vi redan planerat färdigt in i detalj för att slippa bekymmer när det väl är dags :)
  • Hallonsoda2016

Så länge studiernas avbrott är pga sjukskrivning eller barnafödande/mamma/pappa-ledighet så har du giltiga skäl att pausa så då behåller du din plats oavsett tid du är borta. 

• MammaHilma

Jag läste 4 år på högskola (Lärare) - distans med två små barn, inga problem alls!

Svar på tråden Universitetsstudier och barnplaner