Hyser du oro så kontakta bm eller förlossningen. Hellre ett samtal för mycket än för lite, då kan de ju undersöka om sammandragningarna är okej eller om de påverkar tappen som är värre. Och påtala att rörelserna är väldigt varierande. Det kan ju vara bra att de gör en ctg och ser att allt är okej. Då får de ju göra en medicinsk bedömning om en undersökning är befogad eller inte. Sammandragningarna får du nog dock leva med tills barnet vill ut, men det lugnar ju att veta om det påverkar eller ej.
Bra att du redan är sjukskriven och att du vilar så mycket som går. Hur var det med tappen när de kollade senast? Var det länge sedan?
Rimligtvis borde de ju vilja göra allt för att barnet stannar i magen uppåt 10 veckor till. Om du börjar öppna dig kan du ju behöva beordras strikt sängläge och ev bli inlagd. Tråkigt och tufft är det självklart, men bättre att barnet får växa till sig.
Du skrev att det är din tredje graviditet, så jag hoppas du har två barn sedan innan och då är ju livet mer intensivt än tidigare.
Jag väntar tredje barnet och visst har jag haft sammandragningar vid rörelse även med de andra två, men inte som nu då jag knappt kan göra någonting utan att magen är stenhård. Man behöver ju ändå gå på toa och få i sig lite mat om dagarna, så helt orörlig går ju inte vara hemma. De två senaste dagarna har det väl blivit lite mer och att det spänner mer, så jag säger aj oftare nu, även om det inte känns i närheten av förlossningsvärkar. Jag hade tänkt gå ner på stan och kolla på amningsbh, men har inte vågat chansa. Återstår att se om det är lugnt efter en stunds vila. Sammandragningar räknar jag ju med att få oavsett, men frågan är hur mycket de känns. I morse drog det mycket på vänster sida ner mot höften oavsett hur jag låg. Igår kände sambo på sidan av magen som att magen var uppfäst i 4 band när det kändes mer, så svårt att veta om det bara är bebis som bygger ut.