• thimpan08

sammandragningar + molande värk

Varje dag i någon vecka har jag haft sammandragningar + molande värk i magen och i ländryggen. Sammandragningarna håller i sig ca 30 sek till 1 minut med ca 2 minuters mellan rum. Det håller på så ett tag för att sedan försvinna och komma tillbaka lite senare på under dagen.. Det kommer när jag ligger och vilar, ingen dusch/bad hjälper, det finns där ändå. Det gör inte ont, men det känns, och är mer obehagligt, eller hur jag nu ska säga.. 
    Kanske ska tillägga att jag är i v27.. Jag antar att det bara är förvärkar, men då jag har vita blodkroppar i urinen, dock bara +2, så är jag lite mer orolig.

• Svar på tråden sammandragningar + molande värk
  • Iowhannah

Låter som förvärkar, men det verkar lite tidigt att få redan i v 27. Har du pratat med din bm?

• mammalovis

Spelar det någon roll om du varit mer aktiv eller inte under dagen?

I ditt fall hade jag ringt barnmorskan och rådgjort imorgon. Hon kan bedöma att du behöver en läkartid för att göra ett vaginalt ultraljud för att mäta om tappen har påverkats. Sedan beror det på vad läkaren kommer fram till om du behöver en sjukskrivning eller ej.

Med andra barnet hade jag mycket sammandragningar en kväll och vi åkte in till förlossningen och kollade upp det. Tappen hade börjat öppna sig inifrån med en halv gånger en halv cm och var 31 mm lång. Då var det inte tal om någon sjukskrivning, men det blev en snabb förlossning på bf.

Med tredje barnet fick jag sammandragningar varannan var tredje minut på promenaden till jobbet. Jag blev beordrad vila av förlossningen över helgen, inga lyft av barnen och skulle ringa bm för läkartid på måndagen om besvären kvarstod. Vid kollen på tisdagen var tappen opåverkad och 39 mm lång. Läkaren upplevde tydligen att magen var hård även utan sammandragningar, så jag sjukskrevs från vecka 34+3. Nu är jag i 36+1, så det går sakta men säkert framåt. Jag får fortfarande sammandragningar när jag reser mig, rör mig, ibland när jag vänder mig och ligger still i sängen också.

Om jag förstått det rätt kan sammandragningar uppstå i samband med uvi, men de har inte tagit något urinprov på mig på länge. Enligt läkaren behandlade de det bara på förlossningen om den var kraftig ...

• thimpan08

Tack för ditt svar :)
    Då jag pratat med BM om detta för ett tag sedan så är jag redan sjukskriven.
    Spelar ingen roll om jag är aktiv eller inte under dagen, det kommer ändå.
    Har varit en soffpotatis i några dagar just för att se om det minskar eller går över, men nej, det är samma visa ändå. Spelar liksom ingen roll vad gör.

Jo, det har jag med hört att man kan få. Har behandlats för UVI en gång redan i denna graviditet. Känner inga symtom nu för UVi, men kan ju såklart finnas där ändå.
    Det är min tredje graviditet, men sånna här besvär har jag ej haft tidigare. 
    Och jag är ju ändå bara i vecka 27 (26+1).. 
    Haft lite foster rörelser nu i två dagar. Han rör sig, men dock inte så mycket som han brukar.. 
    Och vissa dagar när jag har mer ont och mer sammandragningar är det som att han blir orolig, för jädrans vad han lever om då.. 
    Kanske ska ta och ringa min BM igen och höra vad hon säger?
    Känns ju ej bra att ha såhär varje dag resten av graviditeten. Finns ju inte en dag jag INTE har sammandragningar..
    Men jag kanske oroar mig för mycket? Är det förvärkar ska det väl göra ont, eller har du nån erfarenhet om att det inte behöver göra ont?
    Dom känns ju, som mensvärk och är obehagliga.. 

• mammalovis

Hyser du oro så kontakta bm eller förlossningen. Hellre ett samtal för mycket än för lite, då kan de ju undersöka om sammandragningarna är okej eller om de påverkar tappen som är värre. Och påtala att rörelserna är väldigt varierande. Det kan ju vara bra att de gör en ctg och ser att allt är okej. Då får de ju göra en medicinsk bedömning om en undersökning är befogad eller inte. Sammandragningarna får du nog dock leva med tills barnet vill ut, men det lugnar ju att veta om det påverkar eller ej.

Bra att du redan är sjukskriven och att du vilar så mycket som går. Hur var det med tappen när de kollade senast? Var det länge sedan?

Rimligtvis borde de ju vilja göra allt för att barnet stannar i magen uppåt 10 veckor till. Om du börjar öppna dig kan du ju behöva beordras strikt sängläge och ev bli inlagd. Tråkigt och tufft är det självklart, men bättre att barnet får växa till sig.

Du skrev att det är din tredje graviditet, så jag hoppas du har två barn sedan innan och då är ju livet mer intensivt än tidigare.

Jag väntar tredje barnet och visst har jag haft sammandragningar vid rörelse även med de andra två, men inte som nu då jag knappt kan göra någonting utan att magen är stenhård. Man behöver ju ändå gå på toa och få i sig lite mat om dagarna, så helt orörlig går ju inte vara hemma. De två senaste dagarna har det väl blivit lite mer och att det spänner mer, så jag säger aj oftare nu, även om det inte känns i närheten av förlossningsvärkar. Jag hade tänkt gå ner på stan och kolla på amningsbh, men har inte vågat chansa. Återstår att se om det är lugnt efter en stunds vila. Sammandragningar räknar jag ju med att få oavsett, men frågan är hur mycket de känns. I morse drog det mycket på vänster sida ner mot höften oavsett hur jag låg. Igår kände sambo på sidan av magen som att magen var uppfäst i 4 band när det kändes mer, så svårt att veta om det bara är bebis som bygger ut.

• Sanfora

Be dem göra en odling för att kolla urinvägsinfektion. När jag har kollat så har snabbstickan visat negativt men odlingen har sedan varit positiv. Så jag har precis avslutat min tredje antibiotikakur denna grav.
    Drygt! Men vad gör man...

Svar på tråden sammandragningar + molande värk