• Analysera mera

Vilket parti får minst andel röster vid riksdagsvalet 2018?

Men som ändå blir ett riksdagsparti genom att inte hamna under 4%.

Svara mig inte med en hel uppsats, tack.
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket parti får minst andel röster vid riksdagsvalet 2018?
  • Reflect
    HenryIronstead skrev 2015-09-26 14:14:49 följande:

Ni borde göra om den här omröstningen. Man tittar inte på trådstartstexten som står längst ner när man röstar. Man tittar på rubriken och alternativen. Alla Firöster kan läggas till MP istället.

Man kan inte göra om trådar på det viset.
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-26 15:26:17 följande:
    Källa? Jag tycker jämställdhetsfrågorna varit i svang hela tiden sedan 2010 (Schymans storhetstid 1998-2002 ej inräknad).

Källa på det? OK ...

Inizio frågade relativt nyss och feminism dyker inte ens upp på radarn. De tretton första är annan än jämställdhet och feminism:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21246091.ab

Ipsos frågade innan sommaren och 3% (tre procent) tycker att jämställdhet är viktigaste frågan:
    http://www.ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN_Ipsos_valjarnas_viktigaste_fragor_juni_2015_0.pdf

Man ska leva i en bra snäv värld för att uppfatta att jämställdhet och feminism är en stor och viktig fråga.
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-26 15:56:43 följande:

Källa på det? OK ...

Inizio frågade relativt nyss och feminism dyker inte ens upp på radarn. De tretton första är annan än jämställdhet och feminism:

www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/article21246091.ab

Ipsos frågade innan sommaren och 3% (tre procent) tycker att jämställdhet är viktigaste frågan:

www.ipsos.se/sites/default/files/pdf/DN_Ipsos_valjarnas_viktigaste_fragor_juni_2015_0.pdf

Man ska leva i en bra snäv värld för att uppfatta att jämställdhet och feminism är en stor och viktig fråga.

Fast det där är ju objektivt sett, individer kan ju fortfarande anse att jämställdhetsfrågorna är viktiga.
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-26 16:40:16 följande:
    Fast det där är ju objektivt sett, individer kan ju fortfarande anse att jämställdhetsfrågorna är viktiga.

?

Ja, några enstaka individer tycker fortfarande att feminism är viktigt, man har frågat dem. Men nu var ju frågan om det räcker till att få fler röster i riksdagsvalet. Några få individer räcker inte långt då.

Jämförelsen var med SD som istället lever på invandringsfrågan.
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-27 07:57:41 följande:

?

Ja, några enstaka individer tycker fortfarande att feminism är viktigt, man har frågat dem. Men nu var ju frågan om det räcker till att få fler röster i riksdagsvalet. Några få individer räcker inte långt då.

Jämförelsen var med SD som istället lever på invandringsfrågan.

Väldigt spekulativt, en enskild fråga behöver inte vara det som skiljer 3 och 4 procent åt.
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-27 16:15:29 följande:
    Väldigt spekulativt, en enskild fråga behöver inte vara det som skiljer 3 och 4 procent åt.
    Så om inte feminismen skall lyfta Fi över 4%, vilken fråga ska göra det då?
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-27 21:38:38 följande:

Så om inte feminismen skall lyfta Fi över 4%, vilken fråga ska göra det då?

Antagligen partiet som helhet. Om det inte är så att det finns 1% till feminister som vaknar till, alternativt stödröster ifrån V och MP. Jag tror det är så att du hoppas de inte kommer in i riksdagen, och låter detta bli någon slags allmängiltig åsikt.
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-27 22:18:37 följande:
    Antagligen partiet som helhet. Om det inte är så att det finns 1% till feminister som vaknar till, alternativt stödröster ifrån V och MP. Jag tror det är så att du hoppas de inte kommer in i riksdagen, och låter detta bli någon slags allmängiltig åsikt.

Jag tror det är så att du hoppas ATT de kommer in och komponerar ihop något slags bästa-scenario efter det.

Vad i allmänhet folk tycker om betydelsen av deras huvudfråga är relativt klart utifrån opinionsmätningar och utifrån dessa är det svårt att se att Fi skulle få över fyra procent i nästa riksdagsval.
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 07:07:12 följande:

Jag tror det är så att du hoppas ATT de kommer in och komponerar ihop något slags bästa-scenario efter det.

Vad i allmänhet folk tycker om betydelsen av deras huvudfråga är relativt klart utifrån opinionsmätningar och utifrån dessa är det svårt att se att Fi skulle få över fyra procent i nästa riksdagsval.

Jag är neutral.

Inte då, som att 2 procent upp skulle vara så märkvärdigt. SD tippades få 10% vid förra valet men fick 3% till.

Du tycker helt enkelt inte om Fi, men eftersom varken du eller jag är någon spåtant så får vi helt enkelt se vad som händer 2018.
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-28 13:21:37 följande:
    Jag är neutral.

Inte då, som att 2 procent upp skulle vara så märkvärdigt. SD tippades få 10% vid förra valet men fick 3% till.

Du tycker helt enkelt inte om Fi, men eftersom varken du eller jag är någon spåtant så får vi helt enkelt se vad som händer 2018.

Jämförelsen med SD haltar eftersom deras fråga ständigt ökat i betydelse. Fis fråga ligger i bästa fall still, långt, långt ned på folks prio-lista.

Sedan är det skillnad i att fördubblas i storlek från två till fyra procent än att gå från 10-13.

Bara en sådan sak som att den som ev funderar på att rösta på Fi måste avgöra om det är värt risken att hans/hennes röst kommer att vara förlorad under 4%-strecket när valet är sluträknat.
  • themia
    Reflect skrev 2015-09-25 16:16:05 följande:

Nu kommer jag låta som en SD:are, men folk borde faktiskt kolla upp vad FI står för och tycker innan man dönar på med sina fördomar om dem.

Jag tror inte att det är fördomar, de flesta vet nog skapligt vad FI står för. Problemet är att det är för liten skillnad mellan FI och övriga vänsterpartier.
    Såväl V som MP har i stort sett samma partiprogram.
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-09-28 17:02:44 följande:

Jämförelsen med SD haltar eftersom deras fråga ständigt ökat i betydelse. Fis fråga ligger i bästa fall still, långt, långt ned på folks prio-lista.

Sedan är det skillnad i att fördubblas i storlek från två till fyra procent än att gå från 10-13.

Bara en sådan sak som att den som ev funderar på att rösta på Fi måste avgöra om det är värt risken att hans/hennes röst kommer att vara förlorad under 4%-strecket när valet är sluträknat.

Hur kan du vara så säker på att alla FI:s väljare är "enfrågeröstare"?
  • Reflect
    themia skrev 2015-09-28 18:28:55 följande:

Jag tror inte att det är fördomar, de flesta vet nog skapligt vad FI står för. Problemet är att det är för liten skillnad mellan FI och övriga vänsterpartier.

Det håller jag med om, men jag skulle inte kalla någon av de partierna för extremister. Insomnade Svenskarnas parti och Kommunistiska partiet är det däremot.

Det kan ju dock vara bra om den enade vänstern totalt samlar majoritet, även om FI skulle "äta upp" lite av de andras väljare.
  • Reflect
    themia skrev 2015-09-28 18:28:55 följande:

Heder dock åt FI som åtminstone följer sitt partiprogram, till skillnad ifrån andra partier vill jag säga.
  • Flash Gordon
    Reflect skrev 2015-09-28 20:45:20 följande:
    Hur kan du vara så säker på att alla FI:s väljare är "enfrågeröstare"?

Så pass nya och så pass nischade som det är så är det svårt att se att särskilt många röstar på Fi för något annat än deras feminism.

Någon som hört något om Fi:s jordbrukspolitik?

Det är inte direkt så att man tänker statsbärande parti när man tänker på Fi.
  • Reflect
    Flash Gordon skrev 2015-10-03 22:00:07 följande:

Så pass nya och så pass nischade som det är så är det svårt att se att särskilt många röstar på Fi för något annat än deras feminism.

Någon som hört något om Fi:s jordbrukspolitik?

Det är inte direkt så att man tänker statsbärande parti när man tänker på Fi.

Nej, det gör man väl bara om S och M?
  • themia
    Reflect skrev 2015-09-28 20:52:03 följande:
    Heder dock åt FI som åtminstone följer sitt partiprogram, till skillnad ifrån andra partier vill jag säga.
    Det är inte svårt att följa sitt partiprogram så länge man inte riskerar att hamna i regeringen och måste leva upp till det.
  • Reflect
    themia skrev 2015-10-04 00:33:49 följande:

Det är inte svårt att följa sitt partiprogram så länge man inte riskerar att hamna i regeringen och måste leva upp till det.

Varför följer partierna inte sina program då?
  • themia
    Reflect skrev 2015-10-04 00:45:29 följande:
    Varför följer partierna inte sina program då?
    Alla partier försöker uppfylla sina partiprogram, men för att kunna göra det måste partiet ha egen majoritet i Riksdagen, och som du vet har inget parti haft egen majoritet på många år, och det lär knappast hända igen inom överskådlig tid.

Alltså måste partierna förhandla och kompromissa d.v.s. ge och ta. Man får igenom vissa delar av sitt program men tvingas avstår från andra.
    Utan kompromisser skulle vi ha ständiga regeringskriser.
Svar på tråden Vilket parti får minst andel röster vid riksdagsvalet 2018?