Han vill inte ha sex
För 1,5 år sedan träffade jag en kille. Vi är idag sambo. Jag var hans första partner efter 4 års sextorka. Redan i början berättade han att han hade en ganska komplex inställning till sex, då han var uppvuxen med en otrogen far och en mor som under hela uppväxten pratade om hur hemskt det var med hans far som hade haft sex med en annan kvinna. Hans inställning blev att sex var något som var fel och det dröjde till vuxen ålder innan han hade sex för första gången. Han upplevde inte det första sexet som något positivt har han berättat, utan mer som att tjejen ifråga "tog för sig" av honom och han kände sig utnyttjad för att han hade initialt varit osäker på om han ens ville. Nu har det gått 13 år sedan han blev av med oskulden och han har ändå haft perioder då han varit väldigt sexuellt aktiv och experimenterat en del.
Idag är vi som sagt sambos och i början fungerade sexlivet ändå bra, men han är en perfektionist ut i fingerspetsarna och ställer väldigt höga krav på sig själv. Han kommer mer eller mindre aldrig när vi har sex, för han har sådan prestationsångest. När han är ensam kan han komma och han har berättat att han under en period hade en flickvän som han hade tröttnat på totalt och där det var på väg att ta slut, och då han tappade känslorna för henne och tappade behovet av att tillfredställa henne så kom han varje gång, annars har problemet varit återkommande under alla relationer. Nu under vårt förhållande har det inte bara blivit problem med att komma utan även problem med att få och bibehålla en erektion. Detta har gjort att han istället försöker undvika sex.
Jag har försökt på olika sätt att prata med honom och nå fram. Det är knappt att han vill alls för att sex är "syndigt" och inte någonting man bara diskuterar eller har en avslappnad inställning till. Jag har försökt med sexiga underkläder och stay ups, så som han gillar, men då upplever han att jag ställer krav och sätter press. Jag har försökt att vänta ut att han ska ta initiativ men då upplever han att jag har tappat allt sexuellt intresse för honom. Jag har frågat om vad han gillar och vi har testat det, men då erektionen sviktar så vill han bara få in den så snabbt som möjligt för att slippa att han tappar ståndet, och då säger han att vi inte hinner med massa förspel eller tjafs runtomkring, utan bara in med den så fort den är hårt o sexa tills han tappar ståndet. Jag har frågat om vi ska släppa penetrationspressen och bara fokusera på oralsex och petting, men det vill han inte.
Det jag blir mest frustrerad på just nu är att han får mig att känna mig så osexig. Han vill vara "förberedd" och veta om att vi ska ha sex, så när jag har frågat honom om "imorgon är vi lediga, kan vi ha sex då?", då drar han ändå ut på det tills det absolut inte går att undvika, och till och med då vi går till sängs för att ha sex drar han ut på det lite till genom att plocka upp mobilen och spela mobilspel. Innan dess är det "jag ska bara klara bossen i dataspelet" eller "jag måste kolla klart dethär tv-programmet", och till slut känns det som om alla alternativ är bättre än att gå till sängs med mig. Nu har han sagt att han enbart vill ha sex kvällstid innan sovdags för att om han inte blir hård kan han somna ifrån det och slippa möta min blick igen förrän nästa dag då "allt är glömt". Jag försöker vara tillmötesgående men jag har också behov och jag saknar sex så som det kan vara: utforskande, lättsamt och roligt. Jag har försökt att vara tillmötesgående på alla sätt och vis men det är så himla svårt.
I tidigare förhållanden har lusten funnits hos oss båda och vid de gånger det har varit en sviktande erektion har det aldrig blivit en så stor grej utan mer "bättre lycka nästa gång", eller lite mellanspel eller annat. Det har aldrig varit så stort och ångestladdat som det är nu. Förlåt för jättelångt meddelande, jag är bara så oerhört frustrerad just nu för vad jag än gör så säger han att jag ställer krav, sätter press, har tappat intresset etc etc, allt känns som att det tolkas negativt oavsett vad jag försöker göra, och jag känner allt mer hur min egen lust blir till något "fult" som stör mellan oss, för om han fick välja skulle vi nog knappt ha sex alls, men ju mer han undviker det desto tydligare blir problemet för mig och desto mer vill jag lösa det.
Några tankar?