Vändningsförsök
Har inbokat vändnings försök i veckan och känner mig lite orolig över det .. Vändningsförsök är ju frivilligt så undrar om det finns någon som valt att avstå och i såfall varför?
Har inbokat vändnings försök i veckan och känner mig lite orolig över det .. Vändningsförsök är ju frivilligt så undrar om det finns någon som valt att avstå och i såfall varför?
Jag har inbokat vändningsförsök på måndag. Tycker det känns lite läskigt att de ska böka med magen och att man ska få medicin som ger hjärtklappning. De sa att det är 50/50 att det går, annars snitt. Vilken vecka är du i?
Jag gjorde en vändning i vecka 37, vecka 40 nu. Var jätterolig innan och ville inte åka när de väl var dags. Sambon övertalade mig och vändningen gick toppen! Det var inte bekvämt, de vore lögn att säga annat. Medicinen ger hjärtklappning, vilket för mig var lite ångestframkallande. Men, en barnmorska hjälpte mig att fokusera på andning och avslappning och min sambo fanns vid min sida. Jag har varit räddare för snitt än för förlossningen så för mig var valet enkelt. Jag skulle göra om de om de krävdes vid en annan graviditet. Efteråt var jag helt slut, fick upp och gå för att bebis skulle sjunka ner ordentligt i bäckenet. Än så länge ligger den kvar med huvudet neråt!
Jag har inbokat vändningsförsök på måndag. Tycker det känns lite läskigt att de ska böka med magen och att man ska få medicin som ger hjärtklappning. De sa att det är 50/50 att det går, annars snitt. Vilken vecka är du i?
Vad kul och höra att det gick bra ändå fast än att du var så nervös! Gick dom igenom något med dig först? Typ risker och andra alternativ? Som att tex vänta och se om bebisen vänder sig själv . Tack för svar:)
Jag gjorde en vändning i vecka 37, vecka 40 nu. Var jätterolig innan och ville inte åka när de väl var dags. Sambon övertalade mig och vändningen gick toppen! Det var inte bekvämt, de vore lögn att säga annat. Medicinen ger hjärtklappning, vilket för mig var lite ångestframkallande. Men, en barnmorska hjälpte mig att fokusera på andning och avslappning och min sambo fanns vid min sida. Jag har varit räddare för snitt än för förlossningen så för mig var valet enkelt. Jag skulle göra om de om de krävdes vid en annan graviditet. Efteråt var jag helt slut, fick upp och gå för att bebis skulle sjunka ner ordentligt i bäckenet. Än så länge ligger den kvar med huvudet neråt!
Jag gjorde vändningsförsök i v 35 eller 36. Innan hade jag sagt att aldrig i livet här får de snitta för jag gör aldrig ett vändningsförsök, för jag hade bara hört skräckhistorier. Men med en toppenläkare på akademiska i Uppsala så provade jag, och det var Såå enkelt! Det jobbigaste var att få en spruta med bricanyl för jag är spruträdd. Blev lite darrig av den, sen bara puttade läkaren runt lilltjejen så plopp så gled hon rätt. Oerhört lätt och inte ens obehagligt. Sen så kollar de med ul både före och efter, för jag var rädd att hon skulle trassla in sig i navelsträngen när de vände henne, eller få höga hjärtljud. Men allt vara bara bra, både före och efter. Lycka till!!
Vad kul och höra att det gick bra ändå fast än att du var så nervös! Gick dom igenom något med dig först? Typ risker och andra alternativ? Som att tex vänta och se om bebisen vänder sig själv . Tack för svar:)
Hur lång tid tog det för er som gjort vändning att må bra igen efter medicinen? Blev ni andfådda?
Hur lång tid tog det för er som gjort vändning att må bra igen efter medicinen? Blev ni andfådda?
Okej, jag är i 35+3 idag. Så inom sjukvården är jag väl i v 35 :).
Jaha jag frågade om man fick äta innan och bm sa att de hade tagit bort det förbudet. Konstigt att det är olika.
Är du mer rädd för snitt eller vändning?
Gjorde vändningsförsöket idag och det blev tyvärr misslyckat .. Obehaglig med medicinen som gjorde så att det kändes som att hjärtat var ända uppe i halsen och skakig några timmar efteråt . Nu får det bli snitt istället . Men e ändå glad att vi har gjort vad vi kunnat för att undvika kejsarsnitt . Själva vändningen tycke jag faktiskt gjorde ont men en duktig barnmorska var med och hjälpe mig andas:) dom försökte bara någon minut innan dom gav upp
Västmanland. Du?
Tråkigt att det misslyckades med vändningen. Men skönt att det inte blev akut snitt. Har du fått en snittid? Jag tror rädslan mest grundar sig i att jag inte varit med om något av detta förut. Ett helt nytt område. Både vändningen och förlossning. Var lite osäker idag på om jag verkligen vill försöka vända men efter att ha pratat med sambon så tror jag att jag gör ett försök. Då har man ändå testat. De har väl koll hela tiden på både bebis och mamma?
Vändningen gick bra! Inte det mest bekväma kanske men jag tycker inte det var någon smärta att tala om. Hjärtklappningen var obehaglig men överkomlig.
Vändningen gick bra! Inte det mest bekväma kanske men jag tycker inte det var någon smärta att tala om. Hjärtklappningen var obehaglig men överkomlig.