Lösa hundar och annat skräp!
Min hund gillar inte andra hundar, tog honom som vuxen omplacering och han var rädd (trasig allmänt mentalt och misskött) och det gick inte ens att möta en annan hund i koppel utan han blev galen när han såg dem på långt håll.
Detta är bortränat till vis del och vi kan möta hundar på kort avstånd utan att han ens morrar eller säger ifrån och jag har haft han ihop med trygga erfarna äldre hundar som vi mött och jag kan ha han lös och han går fot och kommer på inkallning men jag litar inte på honom tillräckligt mycket för närkontakt med utomstående slipper jag helst så han är kopplad så länge vi inte är på privat öde område eller inhägnad hundgård.
Märkt något som blivit mycket vanligt; folk har hundar lösa i promenadstråk, parkeringar (t.o.m i källargaraget när vi ska åka iväg kan en schäffer komma lubbandes lös) m.m inte överdrivet lydiga utan kan gå före långt innan sin ägare, en del hundar kommer fram till min hund och jag får försöka skrämma bort andra hunden eller försöka göra min hund så lugn som möjligt fast han blir rädd när en hund springer lös emot honom. Eller de som har sina hundar i haspelkoppel och låter dem gå på full lina och håller inte in hunden alls så vi får närkontakt.
Ibland går jag av promenad stråket och står i diket/skogen medan de andra går förbi, jag håller in min hund, går långt ut i kanten m.m och nu har jag till och med börjat kommentera detta för dem jag möter för det är såhär varje dag men folk verkar inte se problemet..
Jag låter aldrig min hund komma fram till varken människa eller djur utan att jag vet att det är helt okej och jag känner att det känns bra...
Är det någon mer som tycker att detta blivit vanligare?